سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
سایهها و مه - SHADOWS AND FOG
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : رابرت گرینهوت
کارگردان : وودی آلن
فیلمنامهنویس : وودی آلن
فیلمبردار : کارلو دی پالما
آهنگساز(موسیقی متن) : کورت وایل
هنرپیشگان : آلن، میا فارو، جان کیوساک، مادونا، جان مالکوویچ، دانلد پلیزنس، مایکل کربی، کتی بیتس، جودی فاستر، آن لانگ، لیلی تاملین
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۶ دقیقه
ـ دههٔ ۱۹۲۰، در شهری بینام، تاخت و تاز آزادانهٔ یک قاتل بیرحم وحشتی عمومی برانگیخته و باعث شده مردم از رفت و آمد شبانه منع شوند. یک شب مهآلود ̎کلایتمن̎ ( آلن)، کارمند دون پایه به رغم خواست خودش همراه گروهی از مردم میشود که در پییافتن قاتلاند. همزمان ̎ایرمی̎ (فارو) که در یک سیرک کار میکند، سرخورده از بیوفائی دوستش، دلقک سیرک (مالکوویچ) بارش را میبندد و در خیابانها سرگردان میشود. دکتری (پلیزنس) که ̎کلاینمن̎ با او ملاقات کرده، کشته میشود و همه به ̎کلاینمن̎ مظنون میشوند، در این بین طی حملهٔ پلیس به یک خانهٔ بدنام، ̎ایرمی̎ که آنجا پناه گرفته، دستگیر میشود. ̎کلاینمن̎ و ̎ایرمی̎ آزاد میشوند و تا مدتی همراه یکدیگرند ولی خود زود ̎کلاینمن̎ هدف تعقیب مردم بدگمان قرار میگیرد و ̎ایرمی̎ نیز با دلقک برخورد میکند و مراقبت از بچهای که مادرش را از دست داده، باعث پیوند مجدد آنان میشود. ̎کلاینمن̎ به یک سیرک میرسد و با کمک شعبدهباز، قاتل را اسیر میکنند که بعد ناپدید میشود. حالا ̎کلاینمن̎ که بیکار شده، پیشنهاد کار در سیرک را میپذیرد.
ـ سایهها و مه که در بحبوحهٔ هیاهوی رسانهها بر سر شوهران و زنان (۱۹۹۲) و جدائی آلن و فارو، پخش و بازناب محدودی یافت، در ردهٔ آثار آلن که عنان جادو تخیل را رها میکنند، جای میگیرد (و به این ترتیب دنبالهٔ استیلیزهای برای رخدادهای غیرواقعی منهتن فیلم آلیس، ۱۹۹۰ به نظر میرسد). فیلمی پر از ارجاع و توسل به نشانههای آشنا در سرزمین عجایبی با جلوههائی از اکسپرسیونیسم آلمان دههٔ ۱۹۲۰، M فریتس لانگ (۱۹۳۱)، فیلمهای قدیمی اینگمار برگمان (مثل مهر هفتم، ۱۹۵۷ و خاک اره و پولک، ۱۹۵۳) و عالم داستانهای کافکا. فیلمبرداری سیاه و سفید دی پالما مکمل فضای تهدیدگر و آشکارا ساختگی شب و مه و ابهام است که در آن اضطراب و پارانویای همیشگی شخصیت آلن، مایهای کمیک را تأمین میکند. سایهها و مه بیش از هرچیز نشانگر تردیدهای جذاب آلن دربارهٔ نقش اجتماعی کنونی سینماست، سیرک به عنوان معادل درون متنی سینما، آخرین پناهگاه او است، جائی که شعبدهباز او را چنین دلداری میدهد: ̎مردم همانقدر به توهم نیاز دارند که به هوا ̎.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا رهبر انقلاب یمن شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت سیزدهم مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی تهران بارش باران شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس قتل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت حوادث
خودرو سایپا مسکن قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان دلار
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس حج سینمای ایران تلویزیون تئاتر رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین ترکیه
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک رژیم غذایی سلامت روان خواب واکسن شیر تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی