سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
اثر بازیهای سنتی بر کودکان
مادربزرگ نوهٔ خردسالش را در اغوش می گیرد و با محبت تمام كف دست او را نوازش میكند و لیلیحوضك میخواند. بچه های شیطان را كنار هم مینشاند و روی پای آنها میزند و اتل متل توتوله میخواند و با افسانه های شنگول و منگول آنها را شگفت زده میكند و شب با لالالالا گل پونه آنها را میخواباند .
همه این كارها را میكند بدون اینكه هدف آموزش داشته باشد . او با عشق میخواند و با كوله بار تجربه ، خاطرات كودكیاش را زنده و بازگو میكند .
متخصصان ، قصه ها و بازیهای او را ثبت و ضبط و نگهداری میكنند و آنها را گوهری ناب میدانند كه در اثر صیقل زمان سفته و پرداخته شده اند. زواید آنها حذف شده و با زمان خود منطبق میشود و پاسخ نیازهای كودكان را چنان میدهد كه بیننده و شنونده را چه كودك چه بزرگسال شگفت زده میكند .
یكی دو نمونه از این بازیها را بررسی می كنیم تا بتوانیم نتیجه را در مورد بقیه آنها نیز تعمیم دهیم :
● لی لی حوضك
در این بازی مادر یا بزرگتر دیگری دست كودك را در دست میگیرد ، با انگشت دست دیگر كف دست كودك را قلقلك می دهد و می گوید :“ لی لی حوضك ، جوجو اومد آببخوره افتاد تو حوضك . ” انگشت كوچك را جمع میكند:“ این درش آورد .” انگشت دوم را جمع میكند : “ این شستش ” انگشت سوم را جمع میكند: “ این پختش.” ” كی خوردش ؟ ” انگشت شصت را میگیرد و حركت می دهد : “ منِ منِ كله گنده ”
این بازی با انواع شعرگونه های دیگر نیز اجرا می شود . با گرفتن انگشت كوچك :“ اینگفت : بریم دزدی. این گفت چی چی بدزدیم؟ این گفت تشت طلای پادشاه رو . این گفت : جواب خدا رو كی می ده؟ ” با تكان تكان دادن انگشت شصت : این گفت :“ منِ منِ كله گنده !”
یا شعر جدید آن : “ این كوچول موچوله ، این داداشِ (خواهرِ ) كوچوله ، این بابایِ كوچوله ، این مامانِ كوچوله، دوستشون داری؟ بله ، بله ، یك دنیا .”
این بازی علاوه بر آشنایی با ریتم و قافیه و وزن ، علاوه بر رابطهٔ عاطفی با كودك و علاوه بر تحریك حس لامسهٔ كودك ، بیان نكتههای اجتماعی و آموزش ریاضی را نیز برای كودك آغاز میكند .كودك برای اینكه شمارش را بیاموزد مانند اجداد خود از انگشتانش استفاده میكند .
كودك برای یادگیری این امر ابتدا باید بیاموزد كه انگشتان را به نوبت و با عدد مناسب آن مشخص كند . مدتها طول میكشد تا كودك این ترتیب و این تطبیق را فرا گیرد و چه چیز زیباتر و پر انگیزه تر از یك كلام آهنگین دوست داشتنی او را به این كار تر غیب می كند؟
در بازی“ اتل متل تو تو له” نیز همین اتفاق میافتد . به نوبت بر روی هر پا نواخته می شود تا كلام آهنگین به پایان برسد و با بیان“ هاچین و واچین یك پا تو ورچین”، آخرین ضربه نشان جمع شدن پا است . این بازی ادامه پیدا میكند تا آخرین پایی كه جمع نشده باقی می ماند ، برنده میشود. این بازی مناسب گروه سنی بالاتر است . چرا كه قوانین برد و باخت و روابط اجتماعی بر هدفهای بازی قبل افزوده می شود . در این بازی نیز شمارش و ترتیب از مفاهیم پایه ریاضی موضوع نهفته در بازی است ، بدون آنكه كودك متوجه این آموزش دادن شود و در معرض آموزش مستقیم قرار گیرد.
به این ترتیب انواع بازیهای مادربزرگها را بررسی كنید تا به مفاهیم و هدفهایی كه در دل آنها نهفته است دست پیدا كنید و توجه داشته باشید كه مبادا كه با تفكر آموزش این بازیها را لوث كنید !
منبع : موسسه مادران امروز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی رهبر انقلاب حج کردستان عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان دولت انتخابات حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم رسانه
تهران شهرداری تهران حجاب قوه قضاییه آموزش و پرورش وزارت بهداشت فضای مجازی قتل پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
تئاتر سریال افعی تهران سریال محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
رژیم صهیونیستی اسرائیل حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین رفح طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی ذوب آهن لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام تلفن همراه ماهواره
چاقی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی