پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

چگونه یک مشتری خوب باشیم


چگونه یک مشتری خوب باشیم
بارها در این صفحه راجع به مشتری مداری و مشتری نوازی بسیار خوانده اید. چگونه می توانید مشتری های بیشتری جذب و آنان را همچنان مشتری وفادار برای کالا و محصولات خود نگه دارید، کالاها و خدمات خود را بر پایه سلیقه مشتریان، تازه و تازه تر سازید تا همچنان این مشتری ها شما را بپسندند و از رقیب شما کالا یا محصولات درخواست نکنند. متن پیش رو کاملاً از این موضوعات به دور است. در اینجا نشان داده شده است چگونه باید یک مشتری خوب باشیم. چگونه مشتری می تواند توجه فروشنده را به خود جلب کند. با این توجه که همگی می دانیم فروشندگان، با تمام خریداران یکسان برخورد نمی کنند. با آنکه قیمت ها تقریباً ثابت است اما برای برخی خریداران تخفیف می دهند یا تمایل دارند هدایایی را تقدیم خریداران کنند.
چگونه می توان مشتری خوب فروشندگان باشید؟ این راه ها می تواند منافع خوبی برای شما به عنوان خریدار یا مشتری به بار آورد.
● آیا دوست دارید این راه ها را بخوانید؟
۹۹ درصد تمرکز عملیات بازاریابی روی نحوه فروش به مشتری است. کمتر توجهی به این مطلب می شود که چرا و چگونه مشتری ها باید خودشان را به فروشندگان بهتر معرفی کنند. آیا هرگز به این فکر کرده اید برای به دست آوردن توجه و حسن نیت فروشنده چگونه می توانید با مشتریان دیگر رقابت کنید؟
همه ما می دانیم که با همه مشتریان به صورت مساوی برخورد نمی شود. مشتریان بزرگ تر خدمات بهتری را نسبت به مشتریان کوچک تر دریافت می کنند. مشتریان دائمی خدمات بهتری را نسبت به مشتریان گذری دریافت می کنند. اکثر ما متوجه این تبعیض هستیم و آن را پذیرفته ایم اما چگونه می توانید کاری کنید که خدمات بیشتری را از فروشندگان دریافت کنید؟
● چگونه می توانید از ضمانت کالاها به نحو احسن بهره برداری کنید؟
در ذیل پنج رفتاری که باعث می شود از نظر فروشندگان یک مشتری خوب باشید ذکر شده است:
۱) پرتوقع باشید
بگذارید فروشنده بداند که شما گزینه های دیگری هم دارید و برای خرید از جاهای دیگر هم قیمت خواهید گرفت. هر سوالی دارید از او بپرسید. فروشندگان خوب خوشحال خواهند شد که پاسخ شما را بدهند. او را سوال پیچ کنید اما در این کار افراط نکنید.
۲) احترام آمیز رفتار کنید
اگر می خواهید فروشنده کار خود را خوب انجام دهد به او احترام بگذارید. با او به عنوان یک انسان حرفه ای برخورد کنید. متکبر نباشید، وقت شناس باشید، نظرش را بپرسید چرا که قانون طلایی فقط شامل رفتار فروشنده نمی شود بلکه به رفتار مشتری نیز مربوط است.
۳) قابل اعتماد باشید
به قول هایتان عمل کنید. اگر فروشنده به دفتر شما مراجعه کرده او را معطل نگذارید. پرداخت هایتان را
به موقع انجام دهید. برای مبلغی که در توافق اولیه به آ ن رسیده اید، چانه نزنید. به دنبال خدمات مجانی اضافه بر مواردی که توافق کرده اید، نباشید.
۴) قدرشناس باشید
خدمات خوبی که به شما داده شده را با پاداش پاسخ دهید. می توانید انعام دهید. اگر دیدید مخارج فروشنده در قبال خدماتی که به شما داده کمی از تخمین اولیه بالاتر رفته در مقابل به مبلغ پرداختی خود کمی اضافه کنید. او را به دوستان خود معرفی کنید ممکن است بخواهید دفعه بعد هم دوباره با او معامله کنید. (چرا وقت خود را برای پیدا کردن یک فروشنده مناسب دیگر تلف کنید؟) اگر خاطره خوبی از خود به جای گذاشته باشید دفعه بعد خدماتی به موقع تر و همچنین بیشتر مناسب حالتان دریافت خواهید کرد.
۵) متعهد باشید
با انجام گفت وگوی دوستانه با فروشنده خود را از دیگر مشتری ها متمایز کنید. اگر با گارسون مهربان تر باشید. شاید در قهوه ای که دریافت می کنید
به طور سخاوتمندانه ای کرم بیشتری ریخته شده باشد. با فروشنده به عنوان یک انسان همطراز خودتان برخورد کنید. رفتار شما باید طوری باشد که نشان دهد او حلال مشکل شماست نه خدمتکار شما. فروشنده می تواند شعاع دید شما را گسترش دهد. بعضی مواقع ممکن است تخصصی داشته باشید که به فروشنده کمک کند خدمات بهتری به شما بدهد.
شکی نیست که وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد مشتری ها می دانند که باید در صف بایستند احتمالاً مبلغی بیشتر از قیمت واقعی بپردازند یا اینکه برای گرفتن خدمات مدت زمان بیشتری صبر کنند. فروشنده باید تصمیم بگیرد که کدام یک از مشتریانش را در اولویت قرار دهد. مطمئناً مشتریان بهتر از اولویت برخوردارند. تجربه شما چیست؟ آیا رفتارهای دیگری را می شناسید که باعث شود شما در چشم فروشنده خریداری بهتری به نظر برسید؟

بابک سلطانپور
منبع : روزنامه سرمایه