پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


هویت شهری حلقه ای گمشده....


هویت شهری حلقه ای گمشده....
در اكثر شهرهای دنیا تبلیغات شهری علاوه بر زیباسازی شهر و تنوع، منابع درآمدی برای شهرداری هستند كه آن را صرف هزینه بهینه سازی و زیبایی بیشتر فضای شهری می كنند.
امروزه در دنیا كلان شهرها دارای شاخصه ها و مفاهیم درون شهری هستند كه هویت شهر را تعریف می كنند. بسیاری از كشورهای دنیا برای حفظ و ایجاد این مفاهیم تلاش زیادی انجام داده اند كه با ایجاد فضاهای شهری «میدانها، خیابانها و...» یا ساختمانهایی كه جنبه المانی دارند، در عصر جدید جهانی جایگاه خود را بیابند، از جمله كشور اسپانیا، ساختمان موزه گوگنهایم كه توسط معمار بزرگ فرانك گهری ساخته شده در شهر شلوغ و نابسامان بیل بائو، باعث نمود جهانی آن شهر و هم كشور اسپانیا شد. تاثیر آن نیز بر كل ساختار اجتماعی و فرهنگی این شهر مشهود است چنانكه اكنون تبدیل به یكی از مراكز توریستی جهان شده است و سالانه میلیونها نفر به بهانه این بنا از این شهر بازدید می كنند. اكنون ساكنان شهر تلاش بیشتری برای بهتر كردن فضای اجتماعی، فرهنگی و زیبایی شهر می كنند. حال در كلان شهری مانند تهران چند هویت شهری می توان تعریف كرد؟ این موضوع خود جای تامل دارد، اما اگر برای ایجاد این مفاهیم تلاش صورت نمی گیرد لااقل می توان مانع انهدام هویت های موجود شد.در اواخر سال گذشته و اوایل امسال در چهارراه پارك وی كه در تقاطع با خیابان ولی عصر و بزرگراه چمران تلویزیون های تبلیغاتی بزرگی بدون رعایت امتداد بصری در زیباترین خیابان تهران نصب شد.
چند سال پیش به مشاورمنطقه ،به خاطر شرایط خاص چهار راه پارك وی كه به دلیل تقاطع با خیابان ولی عصر دارای برخی از شاخصه های زیبای شهری است و با چنارهای سر به فلك كشیده كه در هر فصل زیبایی خاصی دارد ،پیشنهاد بررسی موضوع حل مشكل ترافیكی شد.
به همین دلیل بعد از ماه ها تحقیق و بررسی تصمیم به ساخت پلی گرفته شد كه پایه های بسیار ظریف و ارتفاع و ضخامت كمی داشته باشد تا كمترین مانع بصری را در امتداد حركت در خیابان ولی عصر و دید به كوههای شمال ایجاد كند، اگر چه هزینه ساخت آن خیلی بیشتر از آنچه تصور می شد انجام پذیرفت لذا آن نگاه و اصول طراحی پل، منجر به ساخت پلی كابلی شكل با پایه های ظریف شد، جالب اینكه پایه تلویزیون نصب شده از ضخامت پایه پل بیشتر است به صورتی كه امتداد بصری مدنظر در پایین پل به كلی از بین رفته است.
حال این سؤال در ذهن ایجاد می شود كه صرف این همه زمان، هزینه و بررسی برای ساخت این پل برای چه بوده است، در ضمن لازم است بدانیم در كشورهای پیشرفته دنیا مكان یابی و نصب تابلوهای تبلیغاتی تابع قوانین و مقررات مربوط به خود است.هویت شهری یعنی چه؟ آیا درآمدی كه به وسیله این تابلو كسب می شود ارزش بیشتری از هویت شهر و زندگی انسانها دارد؟
احسان زمانی
منبع : روزنامه همشهری