پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
هویت شهری حلقه ای گمشده....
در اكثر شهرهای دنیا تبلیغات شهری علاوه بر زیباسازی شهر و تنوع، منابع درآمدی برای شهرداری هستند كه آن را صرف هزینه بهینه سازی و زیبایی بیشتر فضای شهری می كنند.
امروزه در دنیا كلان شهرها دارای شاخصه ها و مفاهیم درون شهری هستند كه هویت شهر را تعریف می كنند. بسیاری از كشورهای دنیا برای حفظ و ایجاد این مفاهیم تلاش زیادی انجام داده اند كه با ایجاد فضاهای شهری «میدانها، خیابانها و...» یا ساختمانهایی كه جنبه المانی دارند، در عصر جدید جهانی جایگاه خود را بیابند، از جمله كشور اسپانیا، ساختمان موزه گوگنهایم كه توسط معمار بزرگ فرانك گهری ساخته شده در شهر شلوغ و نابسامان بیل بائو، باعث نمود جهانی آن شهر و هم كشور اسپانیا شد. تاثیر آن نیز بر كل ساختار اجتماعی و فرهنگی این شهر مشهود است چنانكه اكنون تبدیل به یكی از مراكز توریستی جهان شده است و سالانه میلیونها نفر به بهانه این بنا از این شهر بازدید می كنند. اكنون ساكنان شهر تلاش بیشتری برای بهتر كردن فضای اجتماعی، فرهنگی و زیبایی شهر می كنند. حال در كلان شهری مانند تهران چند هویت شهری می توان تعریف كرد؟ این موضوع خود جای تامل دارد، اما اگر برای ایجاد این مفاهیم تلاش صورت نمی گیرد لااقل می توان مانع انهدام هویت های موجود شد.در اواخر سال گذشته و اوایل امسال در چهارراه پارك وی كه در تقاطع با خیابان ولی عصر و بزرگراه چمران تلویزیون های تبلیغاتی بزرگی بدون رعایت امتداد بصری در زیباترین خیابان تهران نصب شد.
چند سال پیش به مشاورمنطقه ،به خاطر شرایط خاص چهار راه پارك وی كه به دلیل تقاطع با خیابان ولی عصر دارای برخی از شاخصه های زیبای شهری است و با چنارهای سر به فلك كشیده كه در هر فصل زیبایی خاصی دارد ،پیشنهاد بررسی موضوع حل مشكل ترافیكی شد.
به همین دلیل بعد از ماه ها تحقیق و بررسی تصمیم به ساخت پلی گرفته شد كه پایه های بسیار ظریف و ارتفاع و ضخامت كمی داشته باشد تا كمترین مانع بصری را در امتداد حركت در خیابان ولی عصر و دید به كوههای شمال ایجاد كند، اگر چه هزینه ساخت آن خیلی بیشتر از آنچه تصور می شد انجام پذیرفت لذا آن نگاه و اصول طراحی پل، منجر به ساخت پلی كابلی شكل با پایه های ظریف شد، جالب اینكه پایه تلویزیون نصب شده از ضخامت پایه پل بیشتر است به صورتی كه امتداد بصری مدنظر در پایین پل به كلی از بین رفته است.
حال این سؤال در ذهن ایجاد می شود كه صرف این همه زمان، هزینه و بررسی برای ساخت این پل برای چه بوده است، در ضمن لازم است بدانیم در كشورهای پیشرفته دنیا مكان یابی و نصب تابلوهای تبلیغاتی تابع قوانین و مقررات مربوط به خود است.هویت شهری یعنی چه؟ آیا درآمدی كه به وسیله این تابلو كسب می شود ارزش بیشتری از هویت شهر و زندگی انسانها دارد؟
احسان زمانی
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب انتخابات مجلس مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل سلامت فضای مجازی قوه قضاییه
گاز نمایشگاه نفت خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مالیات قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سریال سینمای ایران دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی