جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا


فلسفه تربیتی کانت


فلسفه تربیتی کانت
نویسنده : ماهروزاده - طیبه
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۹/۰۳/۱۷
رده دیویی : ۳۷۰.۱
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۴۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۵۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۳۵-۰۳۳-۲

کتاب حاضر رساله دوره دکتری نگارنده در رشته فلسفه تعلیم و تربیت است .وی در این کتاب کوشیده است فلسفه تربیتی ((کانت)) را براساس آرا فلسفی او در حوزه معرفت‌شناسی و در عرصه اخلاق تشریح و تبیین کند, همچنین اصول تربیتی منبعث از معرفت‌شناسی, ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی کانت را شرح دهد .این رساله در سه بخش تنظیم شده است :((آشنایی با مفاهیم و زمینه‌های فرهنگی و فلسفی)), ((فلسفه کانت, عقل نظری و عقل عملی)) و ((کانت و تعلیم و تربیت)) .در نظر ((کانت)) تعلیم و تربیت مبتنی بر ایمان است و ایمان بسی ریشه‌دارتر و عمیق‌تر از علم است .تعلیم و تربیت تکیه بر ارزش‌ها دارد و ارزش‌ها بر ((باید)) های اخلاقی استوار است و نهایتا چگونه بودن را به ما می‌نمایاند .تعلیم و تربیت در نظر کانت یک فن است نه علم .کانت در زمینه پرورش عقلانی کودک معتقد است :کودکان نباید به هیچ عادتی چه خوب و چه بد خو نمایند زیرا هر چه کودک به عملی عادت کند به همان اندازه از آزادی و استقلال او کاسته می‌شود .به‌زعم وی باید به گونه‌ای با کودکان رفتار کرد که آنان درباره اعمال خویش تفکر نمایند .