شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


بندر انزلی بزرگترین و مهم ترین بندر شمال ایران


بندر انزلی بزرگترین و مهم ترین بندر شمال ایران
دکتر کمال فیروز آبادی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در نشست هیأت عالی رتبه روسی با مدیران اقتصادی گیلان که به میزبانی سازمان منطقه آزاد انزلی در مجتمع فرهنگیان انزلی برگزار شد با اشاره به جایگاه روابط ایران و روسیه اظهار داشت : هم اکنون ۶ منطقه آزاد تجاری صنعتی در ایران مشغول به فعالیت هستند که چهار منطقه در جوار سواحل جنوبی کشور و دو منطقه نیز در شمال کشور واقع شده اند .
وی اضافه کرد : منطقه آزاد انزلی و استان گیلان با توجه به نزدیکی و دارا بودن مرز مشترک با روسیه و کشورهای آسیای میانه بدنبال ایجاد روابط بسیار گسترده ای با استانهای جنوبی روسیه می باشد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه بندر انزلی بزرگترین و مهمترین بندر شمال ایران است خواستار پیگیری و عملیاتی شدن مصوبات آخرین کمیسیون مشترک دو کشور و توسعه و توازن روابط تجاری فی مابین شد و گفت : هم اکنون حجم روابط تجاری ایران - روسیه در حدود ۲ میلیارد دلار است که در حدود ۹۰ درصد آن مربوط به واردات ایران از روسیه و در حدود ۱۰ درصد که رقمی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار را شامل می شود مربوط به صادرات ایران به روسیه است .
دکتر فیروز آبادی با تشریح قوانین مناطق آزاد کشور و منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی اظهار داشت : منطقه آزاد انزلی طرحی برای ایجاد ۵ پست اسکله بندری جدید درمحدوده ۱۴۰هکتاری خود واقع در روستای گلشن دارد که این طرح زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری طرف روسی است و این درحالی است که با ایجاد زیرساختهای مورد نیاز در محدوده فاز صنعت منطقه آزاد انزلی زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاران فراهم آمده است.
وی با تاکید براینکه منطقه آزاد انزلی مکان و فرصت مناسبی برای ایجاد پالایشگاه و کارخانه هایی که مواد اولیه آنها چوب و فولاد است افزود : می توان با تشکیل کارگروه ها؛ کنفرانسها و همایشهای مشترک در طول سال و در کشورهای یکدیگر و بوسیله مبادله کارشناس زمینه را برای توسعه همه جانبه روابط مهیا کرد.
● مدیرکل بازرگانی استان گیلان
آمار وارقام سالهای اخیر بیانگر روند رو به رشد ارتباطات ایران و روسیه است .پاک سرشت مدیرکل بازرگانی استان گیلان در دیدار با اعضاء هیأت روسی بازدید کننده از استان گیلان با بیان خبر فوق اظهار داشت : استان گیلان با توجه به سابقه تاریخی و نزدیکی جغرافیایی ارتباطات خوبی با کشور روسیه داشته بحدی که از دهه های پیش حلقه ارتباطی ایران و روسیه بوده و آمار وارقام موجود نشانگر روند رو به رشد این ارتباطات است.
وی در خصوص موقعیت استان و بندر انزلی گفت : قرار گرفتن در مسیر نوستراک ؛ وجود منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی ؛توسعه بندر انزلی و آغازساخت راه آهن گیلان و اتوبان در دست احداث تهران - قزوین - رشت - انزلی در کنار نزدیکی به تهران و قطبهای صنعتی کشور زمینه های لازم را برای توسعه روابط تجاری و ترانزیت کالاهای روسی را از استان گیلان فراهم می کند.
مدیرکل بازرگانی استان گیلان خواستار توسعه ارتباطات فی مابین دو کشور شد.
● بندرانزلی دروازه ورود به ایران است
آ.و.کارپیچ معاون دپارتمان روابط اقتصادی خارجی وزارت توسعه اقتصادی وتجاری روسیه و رئیس روسی کروه کاری مساعدت به توسعه روابط بازرگانی بین ایران و روسیه با بیان مطلب فوق در نشست مشترک با دکتر فیروز آبادی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیران کل بازرگانی و بنادر وکشتیرانی و سایر مدیران اقتصادی گیلان در مجتمع فرهنگیان انزلی برگزار شد اظهار داشت : در حال حاضر و در فدراسیون روسیه توجه زیادی به ایجاد و توسعه مناطق آزاد تخصصی شده و در این راستا قانون اداره و تشکیل مناطق آزاد صادر و آژانس فدرال دولتی مناطق آزاد تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه در رابطه با مناطق آزاد در آغاز راه هستیم افزود :با توجه به سابقه و پیشرفتهای ایران در ایجاد مناطق آزاد خواستار انتقال تجربیات طرف ایرانی هستیم.
کارپیج خواستار ارتقاء و گسترش سطح حمل و نقل و ترانزیت کالا بین طرفین شد و اظهار داشت :امیدواریم که با تلاش یکدیگر و با مجهز شدن ناوگان کشتیرانی ایران به کشتی رو رو و گسترش حمل و نقل کامیونی شاهد تسریع و افزایش حمل و نقل و ترانزیت کالا بین دو کشور باشیم.
معاون دپارتمان روابط اقتصادی خارجی وزارت توسعه اقتصادی وتجاری روسیه و رئیس روسی کروه کاری مساعدت به توسعه روابط بازرگانی بین ایران و روسیه اضافه کرد : ما خواهان سرمایه گذاری ایرانیان در بنادر روسی و سایر زمینه های مورد علاقه سرمایه گذاران ایرانی هستیم.
اگر بدنبال ایجاد کریدور شمال جنوب هستیم باید هماهنگی بیشتری در امور بندری ایران و روسیه پدید آید
فرهاد منتصر کوهساری مدیرکل بنادر و کشتیرانی گیلان در نشست هیأت عالی رتبه روسی با مدیران اقتصادی گیلان که به میزبانی سازمان منطقه آزاد انزلی در مجتمع فرهنگیان انزلی برگزار شد اظهار داشت : بندر انزلی با دارا بودن سابقه ۲۰۰ ساله در زمینه امور بندری و گمرکی دارای ۱۰ پست اسکله فعال با مجموع ۶۵ هکتار مساحت بهمراه ۳۲۰۰ هکتار محدوده منطقه آزاد انزلی بعنوان سومین بندر ایران و اولین بندر دریای خزر آماده خدمات رسانی است که در آینده تعداد اسکله های آن به ۲۴ پست بالغ شده و ظرفیت تخلیه و بارگیری نیز از ۶ میلیون تن حال حاضر به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه با توجه به تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری (کانتینری و غیره ) ۱۴۲۵ فروند کشتی در طول سال گذشته تخلیه و بارگیری شده که نسبت به سال ۸۴ ؛ ۳۴ درصد رشد داشته است افزود : در طی دو ماه نخست سال ۸۶ ؛ ۳۰۰ فروند کشتی در بندر انزلی پهلو گرفته که به نسبت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد یافته و این درحالی است که میزان تخلیه و بارگیری کالا در سال ۸۵ به میزان چهار و نیم میلیون تن رسیده که نشاندهنده رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال ۸۴ است.
وی درخصوص درصد واردات بندرانزلی از کشورهای حوزه دریای خزر اظهار داشت : در طول سال ۸۵ ؛ ۵/۷۲ درصد واردات بندر انزلی از کشور روسیه و بنادر آستار خان ؛ علیا و ماخاچ کالا بوده که علاوه بر آن ۱۸ درصد واردات از قزاقستان و ۸ درصد نیز ار ترکمنستان صورت گرفته که از این میان ۴۰۰ هزارتن مربوط به ترانزیت سوخت (بنزین ؛ گازوئیل و نفت سفید) از ترکمنستان به عراق می باشد.
مدیر کل بنادر و کشتیرانی گیلان با اعلام اینکه با توسعه بنادر ایرانی دریای خزر بخصوص بندر انزلی کشتیهای روسی به سود خوبی دست یافته اند اضافه کرد : تا دوسال پیش کشتیهای روسی در طول ماه فقط یک بار مسیر ایران روسیه راطی می کرد ند ولی امروزه و با تجهیز و توسعه زیرساختهای بندری بندر انزلی کشتیهای روسی حداقل سه سرویس را در طول ماه انجام می دهند.
مهندس کوهساری با تاکید براینکه سرویس تایم تخلیه و بارگیری کشتی دربندر انزلی به یک دوم روز کاهش یافته اظهار داشت : انتظار ما از طرف روسی این است که با کشتیهای ایرانی فعال در دریای خزرکه به بنادر روسیه تردد می کنند همانند بندر انزلی برخورد شود چرا که اگر بدنبال ایجاد کریدور شمال جنوب هستیم باید هماهنگی بیشتری در امور بندری داشته باشیم چراکه امروزه در مبادلات اقتصادی تجاری به کشورهای صاحب بندر و دریا توجه ویژه ای می شود.
وی با تصریح بر اینکه در مجموع ۳ ترمینال تخلیه و بارگیری فولاد, چوب و... و یک ترمینال غلات و یک ترمینال سوخت بهمراه یک مرزبانی در لنگرگاه انزلی مستقر است افزود : همه این موارد باعث کاهش زمان انتظار و زمان تخلیه و بارگیری کالا در بندرانزلی شده و ما خواهان کاهش محدودیتهای موجود در امر تخلیه و بارگیری کشتیهای ایرانی در بنادر روسیه هستیم تا شاهد گسترش هر چه بیشتر تعاملات فی مابین باشیم.
منبع : روزنامه تفاهم