دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
دین در ترازوی اخلاق
تاریخ نشر : ۸۵۰۳۲۲
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۷۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۶۳۳-۱۷-۶
شماره کنگره : ۸۵۳۲۲۰۴۹
رده دیویی : ۲۹۷.۶۱
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : فنایی - ابوالقاسم
بخش نخست کتاب مشتمل بر دو فصل است. فصل نخست، اشارتی است تاریخی بر بحث رابطهی دین و اخلاق نویسندهدر این فصل گزارشی موجز از نظریههای معروف در باب رابطهی دین و اخلاق در جهان اسلام و جهان غرب به دست میدهد. در بخش اسلام، نزاع اشاعره و معتزله و در بخش جهان غرب سوال 'اثیترون' که بیانگر پارادوکس اخلاق دینی است تجزیه و تحلیل میشوند و سپس ارا و نظریات جدید در این زمینه شرح و بسط مییابند. در فصل دوم 'دین' و 'اخلاق' به معنای عام کلمه از دین و اخلاق به معنای خاص کلمه تفکیک میشوند. بخش دوم کتاب به 'اخلاق تشریع' یا 'ادب مقام قانونگذاری' اختصاص دارد که این بخش مشتمل بر پنج فصل است به نامهای 'وابستگی اخلاق به دین'، 'وابستگی دین به اخلاق'، 'خدمات دین در قلمرو اخلاق'، 'ناظر آرمانی و منظر اخلاقی' و 'خدا به عنوان ناضر آرمانی'. در فصل سوم انواع مختلفی از وابستگی اخلاقی به دین بررسی شده این انواع عبارتاند از: 'وابستگی تاریخی'، 'وابستگی زبانشناسانه'، 'وابستگی وجودشناسانه'، 'وابستگی روانشناسانه' و 'وابستگی عقلانی' در این فصل وابستگی تاریخی اخلاق به دین پذیرفته شده و سایر انواع وابستگی اخلاق به دین نفی شده است و استقلال اخلاق از دین نشان داده شده است. افزون بر آن در این فصل مدعای کسانی که میگویند اخلاق مقولهای دینی است و استدلالهایی که اینان به سود مدعیان خود اقامه میکنند تشریح شده و 'قاعدهی ملازمه بین حکم شرع و حکم عقل 'تجزیه و تحلیل شده است. در فصل چهارم به انواع وابستگی دین به اخلاق پرداخته شده است. نتیجهی اصلیای که از مباحث این فصل به دست میآید این است که شریعت به اخلاق وابستگی دارد، اما این وابستگی حداقلی است نه حداکثری، همچنین در این فل 'قاعدهی ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع' بررسی شده است. فصل پنجم ذکر خدمات دین در قلمرو اخلاق است. در این فصل نقش موثر آموزههای دینی در اخلاقی شدن و اخلاقی ماندن مومنان مورد تاکید است و در عین حال خاطرنشان میشود که این امر به معنای وابستگی اخلاق به دین نیست. در فصل ششم خصوصیت و ویژگیهای ناظر آرمانی و منظر اخلاقی مطرح شده و سازگاری نظریهی ناظر آرمانی با بسیاری از نظریات دیگر در باب متافیزیک و زبان اخلاقی نشان داده شده است. عنوان فصل هفتم 'خدا به عنوان ناظر ارمانی است' در این فصل نشان داده شده که اخلاق دینی و اخلاق سکولار سازگارند و پارادوکس اخلاق دینی را به نحوی شایسته و مقبول میتوان حل کرد.
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۷۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۶۳۳-۱۷-۶
شماره کنگره : ۸۵۳۲۲۰۴۹
رده دیویی : ۲۹۷.۶۱
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : فنایی - ابوالقاسم
بخش نخست کتاب مشتمل بر دو فصل است. فصل نخست، اشارتی است تاریخی بر بحث رابطهی دین و اخلاق نویسندهدر این فصل گزارشی موجز از نظریههای معروف در باب رابطهی دین و اخلاق در جهان اسلام و جهان غرب به دست میدهد. در بخش اسلام، نزاع اشاعره و معتزله و در بخش جهان غرب سوال 'اثیترون' که بیانگر پارادوکس اخلاق دینی است تجزیه و تحلیل میشوند و سپس ارا و نظریات جدید در این زمینه شرح و بسط مییابند. در فصل دوم 'دین' و 'اخلاق' به معنای عام کلمه از دین و اخلاق به معنای خاص کلمه تفکیک میشوند. بخش دوم کتاب به 'اخلاق تشریع' یا 'ادب مقام قانونگذاری' اختصاص دارد که این بخش مشتمل بر پنج فصل است به نامهای 'وابستگی اخلاق به دین'، 'وابستگی دین به اخلاق'، 'خدمات دین در قلمرو اخلاق'، 'ناظر آرمانی و منظر اخلاقی' و 'خدا به عنوان ناضر آرمانی'. در فصل سوم انواع مختلفی از وابستگی اخلاقی به دین بررسی شده این انواع عبارتاند از: 'وابستگی تاریخی'، 'وابستگی زبانشناسانه'، 'وابستگی وجودشناسانه'، 'وابستگی روانشناسانه' و 'وابستگی عقلانی' در این فصل وابستگی تاریخی اخلاق به دین پذیرفته شده و سایر انواع وابستگی اخلاق به دین نفی شده است و استقلال اخلاق از دین نشان داده شده است. افزون بر آن در این فصل مدعای کسانی که میگویند اخلاق مقولهای دینی است و استدلالهایی که اینان به سود مدعیان خود اقامه میکنند تشریح شده و 'قاعدهی ملازمه بین حکم شرع و حکم عقل 'تجزیه و تحلیل شده است. در فصل چهارم به انواع وابستگی دین به اخلاق پرداخته شده است. نتیجهی اصلیای که از مباحث این فصل به دست میآید این است که شریعت به اخلاق وابستگی دارد، اما این وابستگی حداقلی است نه حداکثری، همچنین در این فل 'قاعدهی ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع' بررسی شده است. فصل پنجم ذکر خدمات دین در قلمرو اخلاق است. در این فصل نقش موثر آموزههای دینی در اخلاقی شدن و اخلاقی ماندن مومنان مورد تاکید است و در عین حال خاطرنشان میشود که این امر به معنای وابستگی اخلاق به دین نیست. در فصل ششم خصوصیت و ویژگیهای ناظر آرمانی و منظر اخلاقی مطرح شده و سازگاری نظریهی ناظر آرمانی با بسیاری از نظریات دیگر در باب متافیزیک و زبان اخلاقی نشان داده شده است. عنوان فصل هفتم 'خدا به عنوان ناظر ارمانی است' در این فصل نشان داده شده که اخلاق دینی و اخلاق سکولار سازگارند و پارادوکس اخلاق دینی را به نحوی شایسته و مقبول میتوان حل کرد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران چین شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
اصفهان قتل سلامت شهرداری تهران تهران هواشناسی فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت باتری ناسا عکاسی
کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون اعتماد به نفس کبد چرب