چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی - Die Angst Des Tormanns Beim Elfmeter


ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی - Die Angst Des Tormanns Beim Elfmeter
سال تولید : ۱۹۷۱
کشور تولیدکننده : آلمان‌غربی و اتریش
محصول : پتر گنی
کارگردان : ویم وندرس، برمبنای رماین نوشته پتر هانتکه
فیلمنامه‌نویس : ویم وندرس، برمبنای رماین نوشته پتر هانتکه
فیلمبردار : روبی مولر
آهنگساز(موسیقی متن) : یورگن نایپر
هنرپیشگان : آرتور براس، کای فیشر، اریکا پلوهار، لیبگارت شوارتس، میکائیل تروست، برت فورتل، ماریو کرانتس و ادا کوخل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه.


«یوزف بلوخ» (براس)، دروازه‌بان فوتبال، به‌دلیل بی‌تفاوتی‌اش در بازی از زمین بیرون کشیده می‌شود. سپس وقت‌گذرانی می‌کند، بی‌هدف پرسه می‌زند. به سینما می‌رود، مدتی با موسیقی آمریکائی سرگرم می‌شود، می‌نوشد و به شکلی تصادفی با زنی بلیت‌فروش (پلوهار) دوست می‌شود. شب را با او می‌گذراند و صبح بی‌هیچ دلیلی او را خفه می‌کند. در این جا تمام نشانه‌های حضور خود در آپارتمان را از بین می‌برد، به جز سکه‌ای آمریکائی. سپس به مرز اتریش می‌رود و در دهکده‌ای اقامت می‌کند. در طی مدت اقامتش از طریق روزنامه‌ها پی‌گیر ماجرای قتل و انعکاس آن است تا این که طرحی از چهره‌اش را که به‌عنوان قاتل در روزنامه‌ها چاپ شده است، می‌بیند....
* وندرس در نگارش فیلم‌نامه تغییراتی را در رمان هانتکه - نخستین اقتباس وندرس از آثار او - می‌دهد. صرف‌نظر از تابستان در شهر (1970)، وندرس این فیلم را نخستین اثر بلند خود می‌داند که حاوی بسیاری از مؤلفه‌های آثار بعدی او است: زندگی بی‌تفاوت و بی‌هدف قهرمانان در اجتماع، گذر قصه در زمینه‌ای جنائی، پرهیز از سنت‌های معمول فیلم‌نامه‌نویسی و کشش آشکار او به گونه‌ای سینمائی که بعدها در آثار «جاده‌ای»اش بارزتر می‌شود. ایده علاقه به فرهنگ آمریکائی اینجا نیز مشهود است. فیلم موفق است و موجب اعتبار وندرس می‌شود. جنایتکاری که وندرس می‌کوشد در شرایطی اساساً مقابل تصویر جنایتکاران در سینمای آمریکا تصویر کند، شاید واقعی‌ترین سیمای جنائی در عرصه سینما باشد. ‌