دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

امام مهدی(عج) و دنیای استکبار


امام مهدی(عج) و دنیای استکبار
به موجب احادیث وارده از ناحیه پیامبر اكرم، (ص)، و ائمه معصومین،(ع)، مندرج در مصادر حدیثی و كتب اختصاصی پیرامون حضرت بقیهٔ‏الله (ع)، یكی از ویژگی‌های قیام جهانی آن حضرت رویارویی و جنگ با كفار و مشركین و مفسدین فی الارض است ‏با سلاح‌های جنگی عصر پیغمبر (از جمله ذوالفقار یعنی شمشیر پیغمبر)و دیگر وسائل از این قبیل كه جهت آگاهی خوانندگان محترم را به مصادر مربوطه ارجاع می‏دهیم. (۱)
امام باقر، علیه‏السلام، در این زمینه می‏فرماید:
... و اما شبهه من جده المصطفی، صلی‏الله‏علیه‏وآله، فخروجه بالسیف و قتله اعداء رسوله، صلی‏الله علیه‏وآله، و الجبارین و الطواغیت و انه ینصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایهٔ. (۲)
مهدی از این جهت‏با جدش محمد مصطفی، صلی‏الله‏علیه‏وآله، شباهت دارد كه با شمشیر قیام می‏كند و دشمنان خدا و رسولش و زورگویان و طاغوتیان را به قتل می‏رساند و با شمشیر و ایجاد رعب و وحشت نصرت می‏یابد و یاری می‏شود و هیچ یك از پرچمهایش شكست‏خورده بر نخواهد گشت.
همچنین امام صادق، علیه‏السلام، در پاسخ ابو خدیجه كه از ایشان درمورد حضرت قائم سؤال كرده بود، فرمودند: كلنا قائم بامر الله واحد بعد احد حتی یجی‏ء صاحب السیف فاذا جاء صاحب السیف جاء بامر غیر الذی كان. (۳)
همه ما یكی پس از دیگری قائم به امر خدا هستیم تا زمانی كه صاحب شمشیر بیاید. پس آنگاه كه صاحب شمشیر آمد برنامه و دستوری غیر از آنچه بوده به اجرا درمی‏آورد. گویا مراد حضرت از این عبارت آن باشد كه پدرانش مامور به تقیه و مدارا بودند و او مامور به جهاد و براندازی ظلم و زور.
دهها حدیث دیگر از این قبیل وجود دارد كه همگی بیانگر قیام حضرت مهدی و رویارویی او با دشمنانش به وسیله شمشیر و سلاح جنگی پیامبر اكرم و امیر مؤمنان است.
شكی نیست كه حضرتش هیچگونه استفاده‏ای از وسائل و نیروهای تاخت و تاز فعلی دنیا نخواهد كرد. با توجه به قیام عدل مآبانه اسلامی و انسانی آن بزرگوار به منظور برچیدن بساط ظلم و ستم و برقراری عدل و داد از یك سو و ظالمانه بودن استفاده از هر نوع سلاحهای جنگی فعلی از سوی دیگر معقول و قابل قبول نیست كه حضرتش از سلاحهای جنگی - غیر شمشیر و نیزه - این چنینی استفاده نماید و قطره خونی را
” مهدی از این جهت‏با جدش محمد مصطفی، صلی‏الله‏علیه‏وآله، شباهت دارد كه با شمشیر قیام می‏كند و دشمنان خدا و رسولش و زورگویان و طاغوتیان را به قتل می‏رساند.... “
بنا حق بریزد یا ظالمانه به‏جان و مال مردم آسیب رساند.
آری به شرحی كه برخوردهای جنگی پیامبر و امیر مؤمنان و درگیریهای آن دو بزرگوار را با كفار و مشركین و یهود و نصاری و منافقین - در رابطه با نشر و گسترش اسلام - در مصادر تاریخی و حدیث‏سنی و شیعه ملاحظه می‏كنیم، حضرت مهدی موعود، روحی‏له‏الفداء، هم عینا برای ادامه خط و رسم آن دو بزرگوار بدون هیچگونه اقدام ظالمانه‏ای به گسترش اسلام و برقراری عدل و داد جهانی می‏پردازد و حدیث:
یملا الله به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا. و دیگر احادیث و پیشگوییهای پیامبر اكرم، صلی‏الله‏علیه‏وآله، و پیامبران پیشین و ائمه اطهار، علیهم‏السلام، را تحقق می‏بخشد.
اكنون این سؤال مطرح است كه: چگونه حضرت مهدی با شمشیر و نیزه در مقابل آن همه سلاحهای جنگی و هواپیماهای بمب‏افكن و موشك‏انداز و نیروهای آتش‏زا و مخرب و وسائل نقلیه زمینی، هوایی، و دریایی می‏تواند استقامت كند و جمعیتها و گروههای منحرف و بیراهه‏رو و ضد اسلام را به اسلام و قرآن گرایش دهد و در صورت تمرد و تخلف آنها از پذیرش اسلام به كار آنها خاتمه دهد؟
در پاسخ این سؤال باید گفت كه: اگر بخواهیم از بعد معجزه و استفاده از نیروی معنوی و یاری الهی وارد شویم، می‏توانیم بگوییم: همانطوری كه به شرح مندرج در آیات قرآنی، خداوند با یك قطعه چوب (عصا) حضرت موسی و هارون را بدون همكاری بنی‏اسرائیل و یاری آنها بر فرعون و دارودسته و نیروی یك میلیون و ششصد هزار نفری او مسلط و پیروز كرد. (۴)
چنانكه می‏دانید بعد از آنكه فرعون هشتاد نفر از نیروهای ساحر و جادوگر خود را احضار كرد و آنها در مقابل حضرت موسی با گستردن طناب و چوب و دیگر چیزها صحنه جست و خیزی در شكل مارها و دیگر حیوانات وحشتزا را به نمایش درآوردند; حضرت موسی به امر الهی عصای خود را بر زمین زد و فورا عصا به شكل اژدهای عظیمی به حركت درآمد و تمام وسائل و مایه‏های جادویی جادوگران را بلعید، آن چنانكه آنها به شگفت آمده و وحشتزده شدند و همه در مقابل حضرت موسی تسلیم شدند و به سجده افتادند و گفتند ما به خدای موسی و هارون ایمان آوردیم و معتقد به خدای راستین حضرت موسی شدند و در پاسخ فرعون كه آنها تهدید به قطع دست و پا و به دارآویختن نموده بود، گفتند: مهم (۵) نیست هر كاری می‏خواهی بكن، ما گناهانی كرده‏ایم كه می‏خواهیم با ایمان به خدا و تسلیم در مقابل پیغمبرش ما را ببخشد و بیامرزد.
و نیز حضرت موسی به ” با توجه به قیام عادلانه و انسانی آن بزرگوار استفاده از هر نوع سلاحهای جنگی فعلی به دلیل ظالمانه بودن آنها معقول و قابل قبول نیست. ... “ امر الهی عصا را بر آب رود نیل زد و آبهای آن مثل كوه روی هم انباشته شد و دوازده جاده خشك به وجود آمد، پس حضرت موسی با دوازده فرقه بنی‏اسرائیل وارد جاده‏های خشك شدند و فرعون هم به همراه لشكرش در تعقیب موسی وارد جاده‏های خشك رود نیل شد و بالاخره پس از آنكه آخرین نفر از بنی‏اسرائیل از دریا خارج شد و پا بیرون نهاد آخرین نفر از نیروها و دنباله‏روان فرعون وارد دریا شد، آنگاه خداوند با موجی لحظه‏ای دریا را پر از آب و فرعون - همان خدای دروغین را - با انبوه زر و زیورهای وزنه‏دار آویخته به‏خود و سلاحهای سنگین و همراهانش همه را غرق كرد و جثه فرعون را مثل پر كاه روی آب قرار داد كه كافر و مؤمن همه به حیرت درآمدند. در حالی كه موسی و هارون و تعداد ششصد هزار نفر بنی‏اسرائیل همه نجات یافتند و بنی‏اسرائیل وارث و مالك تشكیلات فرعون و سرزمین مصر شدند. (۶)
به‏فرموده امام رضا، علیه‏السلام، حضرت مهدی، علیه‏السلام، عصای موسی و انگشتر سلیمان را در دست دارد; و طبعا همانند موسی از عصا (۷) و همانند سلیمان از انگشتر استفاده معجزه‏آسا خواهد كرد.
بدین ترتیب برای خداوند خیلی سهل و آسان است كه حجتش امام زمان، علیه‏السلام، را بر دنیای كفر و استعمار و زور و قلدری مسلط و پیروز فرماید. آن چنانكه دنیای كفر و ایمان به حیرت درآید و اسلام راستین هر چه سریع‏تر و گسترده‏تر در سراسر جهان به نمایش درآید و بساط ظلم و كفر برچیده شود.
اكنون اگر با گذشت‏بیش از سه هزار سال از تاریخ ماجرای برچیده شدن بساط خدایی خیالی و دروغین فرعون به‏وسیله حضرت موسی تجسم ذهنی جزئیات قضیه و به وقوع پیوستن آن برای ما مشكل است‏به سراغ ماجرای از هم پاشیده شدن دستگاه وسیعترین حكومت جهانی، یعنی شوروی - آنهم بدون جنگ و خونریزی - می‏رویم.
آری، این شوروی بود كه با تشكل و به‏هم پیوستگی زورمندانه پانزده كشور از كشورهای آسیایی و اروپایی كه جمعا بالغ بر دویست و سی و پنج میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت آن بود، به اضافه جمعیتهای تعدادی جمهوریهای خودمختار و چند منطقه ملی و گسترش یافتن آن به وسعت‏سه برابر آمریكا و همانند قاره‏ای در مقابل قاره‏های آسیا و آفریقا و اروپا با انواع قدرتهای نظامی و سلاحهای جنگی فعلی و درآمدهای مالی، مخازن گسترده نفت، تولیدات وسیع مواد معدنی، كشاورزی، مواد غذایی، صنایع فلزكاری، كشتی‏سازی، اسلحه‏سازی، دامپروری،
” برای خداوند آسان است كه امام زمان، علیه‏السلام، را بر دنیای كفر و استعمار آن چنان مسلط و پیروز فرماید كه دنیای كفر و ایمان به حیرت درآید.... “ و دیگر چیزهای سرنوشت‏ساز یكی از دو حكومت فوق قدرت جهانی تلقی و قلمداد شده و با جمعیتی بالغ بر ۰۰۰،۴۱۴،۷۴۰ نفر بر اساس برآورد سال‏۱۹۶۹ میلادی توسط سازمان ملل متحد یكی از دو قدرت بزرگ (۸) جهان بود.
اما بر اثر بیراهه‏رویهای مختلف نظام حكومتی شوروی و كوبیدن راه و رسم انسانی و نارسائیهای قانونی و ندانم‏كاری و قلدری مسؤولان درجه بالا و سرنوشت‏ساز و آن فشار اقتصادی و از همه بدتر و زیان‏بخش‏تر فاصله‏اندازی بین دین و مردم دیدیم كه ناگهان از هم پاشیده شد و سقوط كرد.
اینگونه قضایا كه در گذشته به‏طور فراوان به وقوع پیوسته و دنیای كنونی هم در گوشه و كنار جهان دست‏به گریبان آن می‏باشد هر یك می‏تواند سرنخی باشد برای قابل قبول بودن قیام جهانی حضرت مهدی موعود و امكان آغاز آن با تجمع سیصد و سیزده نفر از عوامل (۹) اصلی قیام از بلاد اسلامی و مناطق مختلف در مكه معظمه و رسیدن آمار اصحاب و تجمع‏كنندگان به ده هزار نفر یا كمی بیشتر كه در این موقع از (۱۰) مكه خارج می‏شوند و آنگاه پیروزی حضرتش در رابطه با برقراری عدل جهانی و نابودی حكومتهای ظلم و كفر و استعمار و استبداد به حقیقت می‏پیوندد و به نمایش عملی در می‏آید.
آری قرآن مجید با ایراد آیه شریفه: كم من فئهٔ قلیلهٔ غلبت فئهٔ كثیرهٔ باذن الله. (۱۱) خاطر نشان فرموده است كه چه بسیار گروه اندك كه به اذن الهی بر گروه فراوان و رقم چند صد برابر یا چند هزار برابر چیره و پیروز شدند و نمونه‏های متعددش پیروزیهای حیرت‏انگیز پیامبر گرامی اسلام بود با نیروهای كم بر نیروهای چند برابری كفار و مشركین و بالاخره گسترش هر چه بیشتر اسلام و برچیده شدن بساط شرك و بت‏پرستی از صحنه حجاز و عربستان و بعدا دیگر مناطق و بلاد دور و نزدیك به حجاز.
پی‏نوشتها:
۱. المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج‏۵۲، ص‏۲۴۲، ح‏۲۴۲; ص‏۳۰۱، ح‏۶۶; ص‏۳۰۴، ح‏۷۲;
ص‏۳۰۷، ح‏۸۰; ص‏۳۲۱، ح‏۲۶; ص‏۳۳۸، ح‏۱۱۳-۱۱۶; ص‏۳۶۱، ح‏۱۲۹; ص‏۳۷۲، ح‏۱۶۴.
۲. همان، ج‏۱، ص‏۲۱۸.
۳. الكلینی، محمدبن یعقوب، الكافی، ج‏۱، ص‏۵۳۳.
۴. المجلسی، محمدباقر، همان، ج‏۱۳، ص‏۱۲۲.
۵. «لاقطعن ایدیكم و ارجلكم‏من خلاف و لاصلبنكم اجمعین‏»، سوره شعرا(۲۶)، آیه‏۴۹.
۶. ر.ك: آیات ۱۰ تا ۶۸ سوره شعراء و تفسیر نمونه، ج‏۱۵، ص‏۱۹۴-۲۵۰ و دیگر تفاسیر فارسی و عربی.
۷. الشیخ الصدوق، محمدبن علی بن الحسین، كمال‏الدین، ج‏۲، ص‏۴۸; الطبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن، اعلام‏الوری، ص‏۴۰۷; الاربلی، كشف‏الغمهٔ، ج‏۳، ص‏۳۶۴; المجلسی، محمدباقر، همان، ج‏۵۲، ص‏۳۲۲; الفیض الكاشانی، الوافی، ج‏۲، ص‏۱۱۳; الحر العاملی، محمدبن الحسن، اثبات‏الهداهٔ، ج‏۳، ص‏۴۷۸.
۸. ر.ك: شاملویی، حبیب‏الله، جغرافیای كامل جهان، ص‏۷۱۷-۷۱۸.
۹. ر.ك: الصافی الگلپایگانی، لطف‏الله، منتخب‏الاثر، ص‏۴۷۵-۴۷۶.
۱۰. النوری، حسین، كشف‏الاستار; الصافی الگلپایگانی، لطف‏الله، همان، ص‏۴۶۶.
۱۱. سوره بقره (۲)، آیه‏۲۴۹.
مرجع : ماهنامه موعود
منبع : خبرگزاری آینده روشن