جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پتاسیم فشار خون را می‌کاهد


پتاسیم فشار خون را می‌کاهد
انقباض طبیعی تمام ماهیچه‌ها،‌ مستلزم وجود پتاسیم است.امروزه نقش یک یا چند ماده معدنی در ارتقای سلامت یا پیشگیری و درمان بیماری‌ها مورد تاکید بسیاری از مقالات علمی داخلی و خارجی است.
مواد معدنی مانند سایر مواد مغذی بر زندگی، سلامت و بهبودی بیماری‌ها موثر هستند.سه جزء ضروری رژیمی یعنی سدیم، پتاسیم و کلر که عموماً به عنوان الکترولیت‌ها نامیده می‌شوند دارای وظایف مهمی در بدن هستند.بافت‌های نرم مانند عضلات و اندام‌ها حاوی مواد معدنی زیادی مثل پتاسیم، گوگرد، فسفر و آهن هستند.پتاسیم یک الکترولیت عمده در بدن است که تقریباً تمام آن در درون سلول‌ جای دارد.
● اعمال پتاسیم
به طور کلی مواد معدنی عبور مواد به داخل و خارج سلول را کنترل می‌کنند، بنابراین تنظیم انتقال تحریکات عصبی و انقباض عضلانی را به عهده دارند. یکی از اعمال ضروری پتاسیم شرکت در انقباض طبیعی تمام ماهیچه‌ها از جمله ماهیچه قلب (میوکارد) است. سنتز پروتئین و گلیکوژن (فرم ذخیره‌ای قند در ماهیچه‌های اسکلتی و کبد)، حفظ تعادل مایعات و pH و انتقال تحریکات عصبی سایر اعمال پتاسیم هستند.
تعادل مایعات درون و بیرون سلول تا حدود زیادی به غلظت مناسب سدیم در بیرون و پتاسیم در داخل سلول بستگی دارد.
پتاسیم همچنین باعث پیشبرد رشد سلول می‌شود و اگر ماهیچه در حال تشکیل باشد، وجود ذخیره کافی پتاسیم در بدن ضروری است.
● فرآیند‌های متابولیکی پتاسیم
در انسان سالم تعادل پتاسیم به خوبی تنظیم می‌شود. تقریباً تمام پتاسیم مصرف شده از منابع غذایی، توسط سلول‌های روده کوچک و بزرگ جذب می‌شود و پتاسیم اضافی توسط کلیه‌ها از طریق ادرار دفع می‌شود و مقدار کمی نیز از طریق مدفوع دفع می‌شود.
افزایش سطح هورمون الدوسترون (مترشحه از غدد فوق کلیوی) دفع سدیم و باز جذب سدیم را افزایش می‌دهد. این هورمون ممکن است در زمان ناراحتی و استرس ترشح گردد و فشار خون را افزایش دهد.البته کنترل کلیوی دفع پتاسیم کمتر از سدیم است. به طوری که حتی در کمبود پتاسیم، کلیه‌ها به دفع آن ادامه می‌دهند.
● نیاز بدن به پتاسیم
دریافت روزانه ۲۰۰۰ میلی‌گرم از پتاسیم برای بزرگسالان توصیه شده است اما به خاطر اهمیت پتاسیم در پیشگیری از فشار خون، مقادیر بیشتری از پتاسیم توصیه می‌شود.
● منابع پتاسیم
پتاسیم تقریبا در تمام گروه‌های غذایی گستردگی خوبی دارد، میوه‌ها و سبزیجات تازه در راس این مواد هستند. موز، پرتقال، گریپ‌فروت، میوه‌های خشک شده، طالبی، سیب‌زمینی،‌ هویج، بروکلی، کرفس، حبوبات، شیر و گوشت، مرغ و ماهی تازه از منابع خوب پتاسیم هستند. غلات سبوس‌دار (کامل) نسبت به غلات تصفیه شده (بدون سبوس) پتاسیم بیشتری دارند.
● کمبود و مسمومیت پتاسیم
کمبود غذایی پتاسیم غیر معمول است و به طور طبیعی رخ نمی‌دهد. اما افرادی که مصرف غذایی محدودی دارند در معرض خطر هستند.کسانی که دچار بی‌اشتهایی عصبی یا کاتابولیسم (تجزیه بافت‌های بدن) هستند و یا برنامه کاهش وزن به شکل غیراصولی داشته‌اند، باید ارزیابی شوند.کمبود پتاسیم می‌تواند عارضه سوء بسیاری از اختلالات مثل استفراغ، اسهال و کتواسیدوز دیابتی باشد.داروهایی مثل مدرهای تیاز یدی و بعضی آنتی بیوتیک‌ها و استروئیدها سبب دفع پتاسیم می‌شوند.هنگام مکش معدی یا جبران کم آبی از طریق سیاهرگ که معمولا با محلول‌‌های بدون پتاسیم انجام می‌گیرد، باید سطوح پتاسیم تحت مراقبت قرار گیرد.نشانه‌های کمبود پتاسیم شامل تهوع، استفراغ، ضعف و گرفتگی عضلات (از گرفتگی عضلات پا تا کاهش حرکات دودی روده بزرگ که منجر به یبوست می‌شود) و البته افت فشار خون می‌شود. ایست قلبی و نارسایی تنفسی که می‌تواند منجر به مرگ شود جدی‌ترین خطر کمبود پتاسیم است.
مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم از تهی شدن پتاسیم بدن جلوگیری می‌کند برای درمان کمبود، داروها یا محلول‌های داخل وریدی حاوی پتاسیم تجویز می‌شود و اما دریافت بیش از نیاز پتاسیم نیز ممکن است رخ دهد. مسمومیت با پتاسیم عارضه کم آبی شدید، عدم کفایت آدرنال (غدد فوق کلیوی که آدرنالین و آلدسترون ترشح می‌کنند) و نارسایی کلیوی نیز می‌باشد. در این صورت بی‌حسی صورت، زبان و اعضای انتهایی بدن، ضعف عضلات و آریتمی و نامنظمی ضربان قلب دیده می‌شود و در نهایت ممکن است نارسایی قلبی نیز رخ دهد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید