شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

درمان عفونت‌های گنوکوکی


از نظر تاریخی نیسریا گنوره آ نسبت به تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها حساس بوده است که از جمله می‌توان سفالوسپورین‌های نسل دوم و سوم، فلوروکینولون‌ها، آزیترومایسین و اسپکتینومایسین را نام برد.
در درمان عفونت‌های گنوکوکی،استفاده از آزیترومایسین توصیه نمی‌شود زیرا به سرعت ممکن است مقاومت ایجاد شود و اسپکتینومایسین هم در ایالات متحده وجود ندارد.
فلوروکینولون‌ها fluoroquinolone وبه خصوص سیپروفلوکساسین Ciprofloxacin، غالباً در درمان سوزاک به کار رفته‌اند زیرا به آسانی در دسترس می‌باشند، مؤثرند و تنها به یک دوز نیاز است.
اما در سال ۲۰۰۰، به علت افزایش الگوهای مقاومت، دیگر در درمان سوزاک مردان در آسیا، هاوایی و کالیفرنیا و مردانی که با مردان روابط جنسی داشته‌اند استفاده از فلوروکینولون توصیه نمی‌شود.
تازه‌ترین اطلاعات حاصل از ۲۶ نقطه در سراسر ایالات متحده حاکی از آن است که فراوانی نیسریاگنوره‌آ‌ی مقاوم به فلوروکینولون‌ها رو به افزایش است و از ۱% در سال ۲۰۰۱ به ۹% در سال ۲۰۰۵ و ۱۳% در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۰۶ رسیده است.
علاوه بر این، فراوانی مقاومت در حال حاضر در مردان هتروسکسوال رو به فزونی است.
به سال ۲۰۰۶، تعداد ۲۵ نقطه از ۲۶ مورد در ایالات متحده پیدایش ایزولاهای مقاوم به فلوروکینولون‌ها را گزارش کردند.
به این ترتیب، سازمان CDC رهنمود درمان را تغییر داده است و اکنون دیگر از فلوروکینولون‌ها در درمان عفونت‌های سوزاکی استفاده نمی‌شود.
استفاده ازسفالوسپورین‌ها به عنوان درمان خط اول در سوزاک و نیز بیماری آماسی لگن (به علت آنکه غالباً به علت نیسریاگنوره آ ایجاد می‌شود)، امری بحرانی است.
رژیم‌ سفالوسپورینی قابل قبول برای عفونت گنوکوکی بدون عارضه شامل یک تزریق سفتریاکسون (۱۲۵میلی‌گرم) یا سفیکسیم (۴۰۰ میل‌گرم) خوراکی است.
رهنمودهای دیگر تجویز مقدار دارو برای عفونت‌های حلقی و عارضه دار در رهنمودهای روز آمد ذکر شده است.
در بیمارانی که درآنها عفونت گنوکوکی تشخیص داده شده است از نظر احتمال عفونت کلامیدیاتراکوماتیس همراه باید با یک دوز آزیترومایسین (۱ گرم) در صورتی که عفونت کلامیدیا رد نشده باشد، تجویز گردد.

دکتر سنبل طارمیان
منبع : هفته نامه پزشکی سلامت


همچنین مشاهده کنید