شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

عدم تحمل شیر


عدم تحمل شیر
▪ تعریف
عدم تحمل شیر در بزرگسالان شایع است ولی در زیر ۶ سال نادر می باشد . عدم تحمل شیر در شیرخواران بندرت بدنبال کمبود آنزیم لاکتاز می باشد بلکه بیشتر بدنبال آلرژی به پروتئینهای شیر است . لاکتوز عمده ترین کربوهیدرات شیر می باشد و نقش مهمی در جذب کلسیم ، فسفر ، آهن و مهمترین عامل تولید انرژی شیرخوار می باشد . کمبود آنزیم لاکتاز به علل مختلفی ایجاد می گردد .
گاهی بدنبال کمبود مادرزادی این آنزیم باعث این اختلال می گردد .
نوع اکتسابی کمبود این آنزیم بدنبال صدماتی که به مخاط روده در اثر عفونتها ایجاد می گردد یا بدنبال افزایش سن و بطور وراثتی در طول زمان ایجاد و باعث کاهش میزان این آنزیم می گردد .
هورمونهای تیروئید باعث کاهش و مصرف استروئیدها باعث افزایش این آنزیم می گردد .
● شیوع
تا قبل از سن ۲ سالگی کاهش فعالیت آنزیم لاکتاز بندرت دیده می شود ولی تا بزرگسالی ۶۰ تا ۸۰ درصد در جوامع مختلف این کاهش را نشان می دهند . کاهش آنزیم لاکتاز دقیقاً با افزایش سن مطابقت دارد .
● علائم
دردهای شکم همراه با اتساع شکم ، نفخ و اسهال از علائم شایع این بیماری است . بدلیل کاهش در جذب مواد انرژی زا در شیرخوار این کودکان دچار نقص در رشد هستند . عدم جذب در موادی مثل چربی و همچنین کلسیم و فسفر داریم که باعث علائم پوکی استخوان ، ریکتز و استئومالاسی می گردد . مدفوع این بیماری حاوی بلغم و گاهی خون نیز دیده می شود . هر چه کودک بزرگتر می شود علائم واضح تر میگردند .
● آزمایشگاه
بررسی اسید مدفوع و نمونه برداری از روده ها با اندوسکوپ بسیار کمک کننده هستند . در برخی موارد بررسی هیدروژن موجود در گازهای تنفسی می تواند به شخص کمک کند .
● درمان
حذف شیر از برنامه غذایی کودک می تواند مؤثر باشد و بجای آن می توان از ماست که دارای باکتریهای حاوی لاکتاز می باشد استفاده کرد . در شیرخواران می توان از قرصهای حاوی لاکتاز همراه شیر استفاده کرد و یا از شیرهایی که به جای قند لاکتوز جایگزینهای مناسب دیگر دارند استفاده کرد . د رافراد دچار کمبود لاکتوز درمان و اصلاح عدم رشد مناسب کودک ، کمبود کلسیم ، فسفر و آهن و نیز عوارض ایجاد شده استخوانی بسیار مهم می باشد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید