شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


آقای رئیس؛ شرکت های بیمه اعتقادی به تبلیغات عام ندارند!


آقای رئیس؛ شرکت های بیمه اعتقادی به تبلیغات عام ندارند!
اثرات ترویج و تبلیغ در فروش کالاها و از جمله بیمه انکارناپذیر است. با عنایت به ضرب‌المثل معروف «بیمه فروختنی است نه خریدنی» و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، بیمه‌های عمر و فروش آن رابطه مستقیمی‌با تبلیغ دارد و بنابراین بدون داشتن یک برنامه ترویج و تبلیغ مناسب از طرف صنعت بیمه، انتظار توسعه‌ بیمه‌های عمر نامحتمل به نظر می‌رسد.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران و رئیس شورای عالی بیمه در بسیاری از گفت و گوها و سمینارها بارها از شرکت‌های بیمه درخواست کرده اند که برای ترویج بیمه‌های عمر تبلیغات عام داشته باشند ولی متاسفانه عملکرد و خط مشی این شرکت ها حکایت از بی تفاوتی آنها به این مقوله است.
اگر چه بیمه مرکزی ایران، که سازمان مسئول در تنظیم، تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران در راستای تحقق چهارمین بند از منشور تحول در صنعت بیمه کشور، چهاردهمین همایش ملی سالانه و نخستین کنفرانس بین‌المللی بیمه وتوسعه را به بیمه‌های عمر اختصاص داد، ولی شواهد امر بیانگر هدف گذاری ها و خط و مشی است که از هیچ قانون و یا مرکزی کنترل نمی شود.
بیمه مرکزی ایران با توجه به سهم ۶ تا ۷ درصدی بیمه‌های عمر از صنعت بیمه کشورو مقایسه آن با سهم ۵۰ تا ۷۰ درصدی بیمه‌های عمر از تولید حق بیمه در برخی کشورها، برنامه‌های وسیعی را برای توسعه بیمه عمر در ایران تدارک دیده و امیدوار است با استفاده از پژوهش‌های صاحب ‌نظران داخلی و خارجی و همکاری فعالان صنعت بیمه، در مسیر توسعه بیمه عمر و تحقق یکی از مواد فرمان ده ‌گانه رئیس جمهور برای اصلاح و تحول در صنعت بیمه گام‌های بلندتری برداشته شود.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران در هفته گذشته هنگام بازدید از شرکت بیمه دی تاکید کرد که زمینه توسعه بیمه در کشور بسیار زیاد است و بیمه‌های عمر از جمله این موارد است و شرکت‌های بیمه باید فعالیت خود را در این زمینه توسعه دهند. و لذا شرکت‌های بیمه بهتر است در این زمینه گام بردارند ولی متاسفانه با نگاهی به این بنگاه های اقتصادی بعضا شاهد فعالیتی خارج از حیطه کاری تعریف شده هستیم تا کار اقتصادی و خدماتی، که جای بسیار تعمق دارد.
آقای رئیس؛ رسانه های ارتباط جمعی محدود به نشریات تخصصی نمی شوند؛ اما این واقعیت که سهم دیگر رسانه ها در فرهنگ سازی بیمه بسیار کم است حضور نشریات تخصصی را پر رنگ می نمایاند.
طی سالیان اخیر شاهد ایجاد وب سایت ها برای شرکت های بیمه بوده ایم که مخاطبین خاص خود را دارند. همچنین طیفی از وبلاگ نویسان نیز به صورت تخصصی در حوزۀ بیمه فعالیت می کنند و با طرح مسائل تخصصی به توسعه فرهنگ بیمه در محیط مجازی کمک شایانی کرده اند. ویژگی های محیط مجازی در برداشتن محدودیت مکانی و زمانی و سرعت در انتقال داده ها به وب سایت ها و وبلاگ ها نیز منتقل شده است و حتی دسترسی به وب سایر مراکز بازرگانی، تحقیقاتی و علمی تخصصی بیمه ای در سایر نقاط دنیا را هم فراهم کرده است. اما آیا تاکنون دیده شده است که یکی از این شرکت های بیمه که خود را پرچمدار بیمه نامه های الکترونیکی می دانند حمایتی از این گوشه نشینان بی ادعا که خود از خانواده صنعت بیمه می باشند، کرده باشند. حتی در برخی از موارد که سندیت آن موجود می باشد وبلاگی را به خاطر هم نامی با یکی از موسسه های پژوهشی بیمه مورد بی مهری و اقدام به تهدید می کنند.
رئیس شورای عالی بیمه گفته اند: شرکت‌ها به زودی از لحاظ خدمات‌رسانی الکترونیکی بر اساس شاخص‌های مختلف از جمله شاخص‌های فنی و امنیتی و خدمات رسانی به مردم رتبه‌بندی می‌شوند و به مردم معرفی خواهند شد. لذا مسئله مهم، مسئله اطمینان مردم به خدمات الکترونیکی است و این مسئله باید برای مردم روشن و اطمینان آنها جلب شود.
اقای رئیس با این خط و مشی که صنعت بیمه فقط باید به فکر سود باشد آنهم بدون هزینه راه به جایی نخواهد برد.
چگونه می تواند یک شرکت بیمه در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم فعال شود و مردم بتوانند دسترسی آسان به این خدمات داشته باشند! آنهم بدون پرداخت هیچ هزینه ای!
صنعت بیمه در ایران به رغم اینکه بیش از ۷۰ سال قدمت دارد و تلاش‌های زیادی جهت توسعه آن صورت گرفته است، هنوز جایگاه مناسبی ندارد و عرضه گسترده بیمه‌های عمر به‌منظور ارتقا و بهبود سطح رفاه اجتماعی آنگونه که شایسته است با توجه به وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گسترده در کشور،با موانع بسیاری رو برو می‌باشد که این موضوع و چالش های پیش روی این صنعت نیازمند یک بازنگری مدیریتی است و با تفکر سنتی نمی توان از بیمه نامه ای الکترونیکی سخن به میان آورد چه رسد به بیمه نامه های عمر که نیازمند آگاهی و اعتماد سازی است.
مجید حبیبی
منبع:بینا- (داریوش نوروزی)
منبع : انجمن مجازی مدیران بیمه و ریسک


همچنین مشاهده کنید