جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لیستی از غذاهای جنگنده با بیماری‌ها برای خانم ها و آقایان


لیستی از غذاهای جنگنده با بیماری‌ها برای خانم ها و آقایان
● غذاهای مخصوص آقایان:
۱) سس گوجه فرنگی:
آقایانی که از گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و پیتزایی که خمیر آن به مقدار زیادی سس گوجه فرنگی آغشته شده باشد استفاده می کنند، تا حدود زیادی بدن خود را در مقابل سرطان پروستات بیمه می کنند.
متخصصین دانشگاه هاروارد طی مطالعاتی که روی بیش از ۴۷ هزار مرد انجام دادند، متوجه شدند که مردانی که ۲ تا ۴ بار در هفته گوجه فرنگی استفاده می کنند ۳۵ درصد کمتر از بقیه آقایانی که اصلاً گوجه فرنگی نمی خورند در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند که به نظر می رسد این موضوع از خواص «کاروتنوئیدی» که به وفور در گوجه فرنگی موجود می باشد و «لیکوپین» نام دارد می باشد. اما این موضوع که چرا آب گوجه فرنگی چنین اثری را ندارد برای دانشمندان یک معمای پیچیده شده است. اما عده ای از متخصصین معتقدند «لیکوپین» برای جذب بهتر باید با مقداری چربی پخته شود، به همین دلیل است که پزشکان خوردن پیتزا را توصیه می کنند.
۲) صدف خوراکی:
در افسانه ها آمده است که صدف های خوراکی غذاهای عشق و عشاق بوده است. علم نیز با این فرضیه موافق است. فقط دو یا سه نوع از صدف ها مکمل کاملی از زینک هستند (زینک یک ماده معدنی حیاتی است که عاملی برای عملکرد سیستم تناسلی آقایان است) پزشکان می گویند: میزان اسپرم بدن آقایان پس از ۵۰ سال کاهش پیدا می کند که عوامل محیطی مسؤول این کاهش هستند، کمبود تغذیه به نظر می رسد که عامل اصلی کاهش تستسترون باشد (که برای این کمبود مصرف روزانه ۱۱ میلی گرم زینک به آقایان توصیه می شود. ناگفته نماند مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم می تواند بسیار خطرناک باشد).
در یک پروژه پزشکی به ۲۲ مرد که با کاهش سطح تستسترون و میزان اسپرم مواجه بودند، مصرف روزانه زینک به مدت ۴۵ تا ۵۰ روز توصیه شد و پس از این زمان سطح تستسترون و میزان اسپرم در آنها افزایش پیدا کرد.
۳) کلم بروکلی :
تحقیقات اخیر تیم پزشکی هاروارد مشخص کرد که سبزیجاتی مثل کلم بروکلی از بدن آقایان در برابر ابتلا به سرطان مثانه محافظت می کند. سرطان مثانه بسیار در میان آقایان رایج است و احتمال ابتلا به آن در آقایان ۲ تا ۳ برابر خانم ها است که در میان سبزیجات کلم و کلم بروکلی محافظ ترین غذاها محسوب می شوند.
۴) کره بادام زمینی:
اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید روز خود را با خوردن یک نان تست و مقداری کره بادام زمینی آغاز کنید. بیماری های قلبی دشمن و قاتل اصلی خانم ها و آقایان است که آقایان را در سنین کمتر و پایین تر در دام می اندازد. متخصصین دانشگاه پنسیلوانیا یک نوع رژیم غذایی مخصوص کاهش کلسترول که رژیم غذاهای پرچرب و براساس بادام زمینی بود با رژیم غذایی ارائه شده توسط انجمن قلب آمریکا که برنامه اش صرف کربوهیدرات بود مقایسه کردند، چربی موجود در رژیم بادام زمینی ۳۶ درصد بود.
بعد از ۲۴ روز هر دو رژیم غذایی میزان کلسترول بد «LDL» را کاهش دادند اما بادام زمینی باعث کاهش چربی خون که «تری گلیسیرید» نام دارد نیز شد در حالیکه میزان کلسترول خوب «HDL» را نیز کاهش نداد اما رژیم انجمن قلب آمریکا باعث کاهش HDL و افزایش سطح تری گلیسیرید شد.
«پنی کریس» پزشک دانشگاه «پنسیلوانیا» می گوید: کره بادام زمینی چربی بیشتری دارد، اما چربی اش از نوعی است که برای شما خوب است و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. اما باید مواظب باشید که بیش از حد نان تست خود را به آن آغشته نکنید زیرا کالری زیادی دارد.
۵) هندوانه:
تا سن ۵۵ سالگی اکثر آقایان از بیماری فشارخون رنج می برند و مصرف غذاهای غنی از «پتاسیم» می تواند خطر ابتلا به بیماری فشارخون بالا و سکته را کاهش دهد و مصرف روزانه حدود ۲۰۰۰ میلی گرم آن به آقایان توصیه می شود. هندوانه یکی از منابع غنی پتاسیم است و یک تکه (قاچ) بزرگ هندوانه حدود ۶۶۴ میلی گرم پتاسیم داراست. می توانید از طریق مصرف یک عدد موز یا یک لیوان آب پرتقال نیز این میزان پتاسیم را تأمین کنید.
بنابراین برای خود یک تکه دیگر هندوانه قاچ کنید و از خوردن آن در تابستان لذت ببرید.
● غذاهای مناسب برای خانم ها:
۱) میوه پاپایا (papaya) (میوه یک نوع درخت نخل درآمریکای جنوبی):
این میوه گرمسیری دو برابر یک عدد پرتقال ویتامین «C» داراست. مصرف آن را حتماً برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مربوط به کیسه صفرا که درصد ابتلا به آن در خانم ها دو برابر آقایان است در رژیم غذایی خود قرار دهید.
یک عدد میوه پاپایای متوسط حدود ۱۸۸ میلی گرم ویتامین C و کمتر از ۱۱۹ کالری داراست.
۲) بذر کتان:
نانواها معمولاً از این بذر برای طعم بخشیدن به نان و افزودن فیبر به آن استفاده می کنند. اما دانشمندان متوجه شدند این دانه کوچک قهوه ای - قرمز غنی از ترکیبات شبیه به استروژن است که «لیگ نانس» نامیده می شود و یک اسلحه قوی در برابر سرطان سینه است. تحقیقات سال گذشته مؤسسه سرطان سینه «سن آنتونیو» نشان داد که قرار دادن دانه بذر کتان در رژیم غذایی خانم هایی که به سرطان سینه مبتلا هستند باعث شده تا رشد تومورهای سرطانی با سرعت خیلی کمتری انجام گیرد.
۳) لوبیای ژاپنی و پروتئین سویا:
غذاهایی که غنی از پروتئین سویا هستند باعث کاهش کلسترول استحکام استخوان ها و به تعویق انداختن دوران یائسگی می شود.
«ایزو فلوونس» یک ترکیب شیمیایی شبیه به استروژن است که در سویا وجود دارد و خواص سویا به دلیل وجود این ماده است که ۹۰ میلی گرم از این ماده برای استخوان ها کافی است و روزانه مصرف ۵۰ تا ۷۶ میلی گرم از آن توصیه می شود.
۴) سبزیجات تازه ریشه ای:
این سبزیجات با دارا بودن مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین D، باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود. البته پزشکان معتقدند ویتامین K نیز باعث محافظت از استخوان ها می شود و آن دسته از خانم هایی که حداقل ۱۰۹ میلی گرم ویتامین K در روز مصرف می کنند، ۳۰ درصد کمتر از بقیه خانم ها در سنین پیری به پوکی استخوان مبتلا می شوند و درصد شکستگی استخوان در آن ها کمتر است. سبزیجاتی که برگهای بزرگ سبز تیره دارند مثل اسفناج و کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین هستند.
منبع: rd.com
ترجمه: هلیا خرم
منبع : کلوب


همچنین مشاهده کنید