شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شرایط مکان رصد


شرایط مکان رصد
یافتن یك مكان رصدی تاریك به عنوان اولین مشكل هر راصد شهاب و هر منجم دیگری است . وجود آلودگی های نوری موجب غیر مفید شدن آسمان شهرها و اطراف آن می شود. شهابهای دیده شده از درون و اطراف شهرهای بزرگ زیاد جالب نیستند.
برای انجام یك رصد مناسب شهابی هر راصد می بایست به یك آسمان تاریك پناه ببرد. البته ، یافتن یك مكان رصدی كاملاً تاریك امری غیر ممكن به نظر می رسد. بازتاب نور شهرهای بزرگ حتی از فواصلی در حدود یك صد مایل دیده می شود.
حتی نور یك لامپ بخار جیوه یا سدیم درخششی تا فواصل چندین مایلی ار خود گسیل می دارد. معمولاً مناطقی كه بخشی از آسمان آن تاریك باشد را می توان یافت. نرخ شهابها با افزایش تاریكی آسمان افزایش می یابد و احتمالاً به ازای هر واحد افزایش قدر حدوداً دو برابر می شود.
آسمانی كه در آن ستارگان تا قدر ۶+ دیده می شوند عموماً برای كار رصدی مناسب است. با وجود این، حد قدر برای مناطق عاری از دود و نور شهرها به ۷+ نیز خواهد رسید. برخی از مكانهای فوق العاده، حد قدری برابر با ۷/۵+ دارند. یك مكان رصدی مناسب نیاز به حداقل حد قدر ۶/۰+ دارد. بنابراین ضرایب تصحیح در شرایط نامساعد رصدی افزایش می یابد و در نتیجه درصد اطمینان كار را كاهش می دهد.
در یك مكان تاریك رصدی ایجاد حتی یك باریكه نوری ، تاریكی آسمان را بر هم می زند و موجب اختلال در یادداشت كردن اطلاعات می گردد. در حالی كه به نظر می رسد كه ضبط نمودن اطلاعات برروی نوار كاست ظاهراً كار بهتری است، در ضمن می باید از سالم بودن و درست كار كردن آن اطمینان داشت.
برای یادداشت كردن اطلاعات بر روی كاغذ در هوای تاریك می توان از نوری كه تنها سطح كاغذ را روشن می نماید، استفاده كرد. اگر محیط رصد وسیع و عریض باشد، می توان با قرار دادن یك صفحه روزنامه بر روی نقشه ها و فرم ها از بر جای ماندن رطوبت بر روی آنها جلوگیری نمود.
برخی از راصدان كه به طور ساعتی تنها به شمارش شهابها می پردازند، می توانند از شمارشگرهای دستی استفاده نمایند.
در طول رصد یك بارش بزرگ دو عدد از آنها ( هر كدام در یك دست ) كافی است. یكی برای شمارش شهابهای بارشی و دیگری برای شهابهای پراكنده.
از مهمترین ضروریتهای یك راصد ، داشتن وسایل گرمایی در زمان رصد می باشد.
با خوابیدن ، گرمای بدن كاهش می یابد. از این رو داشتن چیزهای محافظ بسیار ضروری است. پوشیدن لباسهای گرمازا از جمله بهترین این كارها است. آخرین وسیله مناسب رصد در هوای سرد وجود یك چادر با پنجره می باشد.
راصدی كه در ماشین خود می خوابد از گرمای موتور بعد از رانندگی سود می برد. گرمای تولید شده توسط تنها چند مایل رانندگی برای یك ساعت رصد كافی است. برای دوباره گرم شدن می توان موتور ماشین را برای چند دقیقه روشن كرد. در رصدهای هوای گرم وجود پشه ها یك مشكل است كه در مناطق خشك وجود ندارد .
استفاده از حشره كشها این مشكل را كمی بهبود می بخشد. در مناطقی كه این حشرات وجود دارند می باید پاها ، صورت و دستها را از گزند آنان محافظت نمود.
منبع : انجمن علمی پژوهشی نجم شمال


همچنین مشاهده کنید