شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به کارکردهای MMS


نگاهی به کارکردهای MMS
استفاده از دستاوردهای تکنولوژی و فناوری های نوین در کشورهای جهان سوم، اگر با برنامه ریزی و تعریف دقیق اهداف همراه نباشد، مطمئناً مثل هر موضوع دیگری، سببی برای ایجاد بحث، جدال و دردسر خواهد بود، مدتی بود که کاربران سیم کارت های غیردولتی تالیا و ایرانسل، از قابلیت ارسال MMS یا پیام چندرسانه ای بهره مند بودند.
پس از اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر آورد که بنا به وعده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا چند ماه دیگر (حداقل از شروع تابستان) باید به فعال سازی سرویس پیام چندرسانه ای دارندگان سیم کارت های دولتی نیز اقدام کند، دستور فراهم شدن ساز و کاری برای فیلترینگ این پیام ها را صادر کرد و از طرفی دیگر پس از چند روز، دسترسی کاربران تالیا و ایرانسل به این سرویس را مسدود کرد. بحث در این موضوع، آنقدر گسترده است که ما تنها می توانیم به ابعاد علمی قضیه بپردازیم.
سرویس پیام چندرسانه ای یک استاندارد برای پیام رسانی تلفنی است که ارسال پیام شامل اشیا و اجزای صوتی و تصویری مانند فیلم، موسیقی، صفحات اینترنتی و... را ممکن می سازد. پایه علمی ام ام اس، از سرویس پیام کوتاه متنی یا SMS گرفته شده و دو روش ارسال اطلاعات را برای کاربر فراهم می سازد:
۱) ارسال بی درنگ:
وقتی اپراتور پیام چندرسانه ای در گوشی تلفن همراه کاربر، اخطار دریافت پیام را می گیرد، بدون درنگ و فاصله و بدون اطلاع یا دخالت کاربر در عرض چند صدم ثانیه، پیام را از مرکز پیام کوتاه چندرسانه ای یا MMSC که اخطاریه را فرستاده، بازیابی می کند. بعد از این بازیابی، پیامی می رسد و کاربر از وارد شدن یک پیام جدید به inbox چندرسانه ای خودش مطلع می شود.
۲) ارسال معوق:
عملگر پیام چندرسانه ای در گوشی همراه کاربر، مشتری را از وارد شدن یک پیام جدید قابل دریافت در MMSC مطلع می کند. دریافت یا عدم دریافت پیام در آن لحظه خاص، یک گزینه انتخابی بنا به میل کاربر است و زمان آن نیز به خواست کاربر قابل تعیین شدن است.دریافت پیام کوتاه چندرسانه ای چه به صورت بی درنگ یا معوق صورت گیرد، با پروتکل معروف اینترنتی HTTP یا پروتکل انتقال ابرمتن ها در ارتباط است.
مرکز دریافت پیام کوتاه، پاسخ های مورد نظر به اپراتور گوشی هر کاربر را از طریق این پروتکل ارسال می کند که پس از آن، هشدار و یا اعلام رسیدن پیام چندرسانه ای جدید به صاحب گوشی داده می شود.
گوشی هایی که قابلیت استفاده از MMS را دارند، به کاربر این امکان را می دهند که پیام های مورد نظر خود را با به کارگیری اجزای مختلف چندرسانه ای و مالتی مدیا، بسازند و ارسال کنند.اکثر موبایل هایی که دوربین های نصب شده استاندارد یا پخش کننده فایل های صوتی و MP۳Player دارند، معمولاً به نرم افزارهای مدیریت پیام های MMS نیز مجهز هستند.این نوع سیستم پیام رسانی از طریق گوشی های تلفن همراه، برای نخستین بار پس از امضای معاهده GPP۳ ابداع شد که در تعیین و ساخت استانداردها و پروتکل های بین المللی ارتباطات سیار و همراه نقش دارد.
مشکل همخوانی محتوایی، از جمله چالش های قابل توجه و مهمی است که در سیستم پیام رسانی چندرسانه ای برایش چاره هایی اندیشیده شده است. محتوای چندرسانه ای ساخته شده توسط یک گوشی تلفن همراه خاص مجهز به MMS ممکن است با قابلیت های گوشی تلفن همراه دریافت کننده فایل ها همخوانی نداشته باشد.
در ساختار فنی MMS، مرکز پیام کوتاه چندرسانه ای، مسوول فراهم ساختن تطابق و همخوانی محتوایی گوشی های مختلف است که تغییر سایز تصاویر، برگرداندن فرمت فایل های صوتی و... را شامل می شود. گفته می شود که سبک ارسال و انتقال پیام های MMS، تلفیقی از روش ارسال پیام کوتاه متنی و WAP است.
در واقع زمانی که یک گوشی همراه، پیام MMS دریافت می کند، تنها اعلام خبر رسیدن آن را به همراه آدرسی که از آنجا باید محتوا Fetch شود، به کاربر می دهد. یکی از مشکلاتی که در مورد روش مستقیم و بی واسطه ارسال پیام کوتاه چندرسانه ای وجود دارد، این است که هر گوشی تنظیمات مخصوص خود برای ارسال و دریافت MMS را دارد.
وقتی پیامی فرستاده می شود، گوشی فرستنده و گوشی گیرنده هر دو باید از طریق یک اتصال GPRS با مرکز پیام چندرسانه ای متصل شوند و به دلیل تفاوت تنظیماتی که هر کاربر برای گوشی خود در نظر می گیرد، ایجاد همخوانی پروتکلی بین دو دستگاه با مرکز، به میزان یک مدت زمان خاص طول خواهد کشید.
نخستین گوشی های سازگار با MMS در سال ۲۰۰۲ به بازار آمدند. برخی از شرکت های تولید گوشی همراه مانند نوکیا نیز در حال حاضر، استیل های خاصی برای برقراری ارتباط چندرسانه ای از طریق MMS با گوشی های خودشان طراحی کرده اند که تنها بین دو گوشی خاص همان شرکت کاربرد دارد. این در حالی است که برخی شرکت های دیگر مانند سونی اریکسون نیز در حال معرفی EMS به عنوان حد واسط پیام کوتاه متنی و پیام چندرسانه ای هستند که به عنوان پیام توسعه یافته شناخته می شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید