سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

پیامک‌ ایرانسل:۱۰تومان هم ارزان نیست


پیامک‌ ایرانسل:۱۰تومان هم ارزان نیست
انتشار خبر ارایه سیم کارت‌های پیام رسان از سوی اپراتور دوم و کاهش قیمت ارسال پیامک با این نوع از سیم کارت‌ها واکنش‌هایی از طرف برخی مدیران دولتی در پی داشت؛ از سویی دیگر این حرکت اپراتور دوم نشان از مقرون به صرفه بودن تعرفه ۱۰ تومانی پیامک دارد، که البته چندی پیش نیز رییس سازمان تنظیم مقررات به گران و غیر واقعی بودن قیمت پیامک در کشور تاکید کرده بود.
همچنین فناوران سال گذشته با چاپ مطلبی با عنوان "یک پیام کوتاه برای مدیران وزارت ارتباطات؛ SMS را دارید گران می‌فروشید” به گران بودن تعرفه ارسال پیام کوتاه توسط اپراتورهای کشور پرداخته بود، که البته در آن زمان سازمان بازرسی کل کشور هم پیگیر موضوع شد، ولی گویا با عنایت و درایت مدیران دولتی نتایج و فواید حاصل از پیگیری این موضوع شامل حال مشترکان تلفن‌همراه نشد و این موضوع با اینکه سازمان رگولاتوری همچنان بر گران بودن تعرفه پیامک تاکید داشت بی نتیجه مانده و هر ماهه سودی میلیاردی به صندوق درآمد اپراتورهای کشور سرریز می کند.
● رگولاتوری مجوز تعیین تعرفه پیام رسان ایرانسل را بررسی کند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با موبنا می گوید: سازمان تنظیم مقررات موظف است در کوتاه ترین زمان مجوز مربوط به تعیین تعرفه سرویس پیام رسان ایرانسل را مورد بررسی قرار دهد.
صمد مومن بالله اظهار می‌کند: تعیین تعرفه ۱۰۰ ریالی سرویس پیام رسان اپراتور دوم نیازمند بررسی فنی و اقتصادی است که این مساله از وظایف سازمان تنظیم مقررات است.
وی می افزاید: باید مجوز اپراتور دوم در این خصوص بررسی شده و مشخص شود که آیا این اقدام ایرانسل منطبق با قانون بوده یا برخلاف مجوز خود، چنین تعرفه‌ای را تعیین کرده است.
وی خاطرنشان می کند:
در صورتی که اپراتور دوم از سوی سازمان تنظیم مقررات دارای چنین مجوزی باشد با توجه به فضای رقابتی تعیین تعرفه ۱۰۰ ریالی منعی ندارد در غیراین صورت اپراتور دوم باید درچارچوب مقررات عمل کند و در نهایت باید به فضای رقابتی بین اپراتورها توجه شود.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارتباطات تصریح می کند:
تعرفه سیم کارت‌های مخصوص پیامک ایرانسل به گونه‌ای محاسبه شده است که برای این اپراتور سودآور است، مگر در شرایطی که این اپراتور درصدد باشد بازار را از بعد رقابتی بشکند.
تعرفه سرویس پیام رسان ایرانسل موجب دامپینگ می‌شود
مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران معتقد است تعرفه سرویس پیام رسان ایرانسل موجب بروز دامپینگ می شود.
داوود زارعیان می‌گوید: تعرفه ۱۰۰ریالی سرویس پیام رسان اپراتور دوم سبب بروز دامپینگ (شکستن قیمت) و افزایش آسیب پذیری اپراتور‌های کوچک تر خواهد شد.
وی اظهار می‌کند: تعرفه اعلام شده سرویس پیام رسان ایرانسل، به دلیل مزایای بالای اپراتور اول، نمی تواند هیچ گونه تاثیری در کاهش متقاضیان این اپراتور داشته باشد.
وی از سازمان تنظیم مقررات خواست تا برای تعیین تعرفه، حد فاصل مشخصی را برای سقف و کف قیمت‌ها در نظر بگیرد که به گفته وی، این امر در تمام دنیا مرسوم است.
وی اظهار می‌کند: ایرانسل حتی اگر تعرفه سیم کارت پیامک‌های خود را رایگان کند، نمی تواند با اپراتوراول رقابت داشته باشد چرا که شرکت ارتباطات سیار اولین و بزرگ‌ترین اپراتور کشور محسوب می شود به گونه‌ای که از بالاترین تعداد مشترک و بیش‌ترین سطح پوشش در سراسر کشور برخوردار است و به همین دلیل اپراتور دوم نمی‌تواند رقیب اپراتور اول باشد.
● فضای رقابتی یعنی خدمات بهتر با قیمت پایین تر
از سویی دیگر معاون وزیر ارتباطات در واکنش به تعیین تعرفه پیام رسان ایرانسل بر ضرورت کاهش تعرفه سرویس‌های اپراتور اول تاکید می کند.
وفا غفاریان می گوید: اپراتور اول باید در رقابت با ایرانسل در زمینه تعیین قیمت سرویس پیام رسان، تعرفه‌های خود را کاهش دهد.
وی تعیین تعرفه ۱۰۰ریالی سیم کارت‌های پیام رسان ایرانسل را بر خلاف آنچه که گفته می شود، دامپینگ قیمتی ندانسته و اظهار می کند: تنها در شرایط مشابه و در صورتی که یکی از اپراتورها قیمت‌های خود را به حدی پایین بیاورد که سبب از بین بردن سهم بازار اپراتور دیگر شود، دامپینگ محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه شرایط اپراتور اول از لحاظ تعداد مشترک و سطح خدمات بسیار متفاوت از ایرانسل و سایر اپراتور‌ها است، می افزاید: کاهش قیمت سرویس پیامک ایرانسل به ایجاد فضای رقابتی بین اپراتورها دامن می‌زند.
غفاریان کاهش تعرفه خدمات ایرانسل را بلامانع دانسته و خاطرنشان می کند: اپراتور اول نیز می‌تواند در این جریان رقابتی، قیمت سرویس‌های خود را کاهش دهد.
وی در خصوص فعالیت اپراتور‌های پیامک کشور که تعرفه هر پیام کوتاه برای آنها ۱۱۰ ریال محاسبه می شود، خاطر نشان کرد: در این شرایط تعداد مشترک نیز مطرح است، زیرا گستره فعالیت اپراتورهای ارزش افزوده اپراتور اول برابر با ۱۸ میلیون مشترک است اما ایرانسل تنها ۳ میلیون مشترک دارد.
غفاریان با تاکید بر اینکه مقایسه اپراتورها و خدمات و تعرفه آنها نیازمند شرایط یکسان است می گوید: مردم باید انتخاب کنند که از کدام اپراتور سرویس دریافت کنند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه فضای رقابتی یعنی خدمات بهتر با قیمت پایین‌تر، می‌افزاید: روند فعالیت ایرانسل طبیعی و مطلوب است و اپراتور اول نیز باید تلاش کند پاسخ مشابه بدهد.
● ایرانسل برای کاهش تعرفه محدودیتی ندارد
همچنین معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات با اشاره به محدودیت نداشتن ایرانسل برای کاهش تعرفه خدمات خود، می گوید: در پروانه فعالیت اپراتور دوم تلفن‌همراه، کف یا حداقل تعرفه خدمات در نظر گرفته نشده و این شرکت می تواند بدون هیچ محدودیت به هرمیزانی قیمت خدمات خود را کاهش دهد.
علی نادی پور اظهار می کند: چنانچه پایین آوردن قیمت خدمات از سوی ایرانسل سبب بروز دامپینگ
( شکست قیمت) شود به‌طور قطع سازمان تنظیم مقررات ساز و کاری را برای مقابله با این شرایط به کار خواهد بست.
وی با بیان اینکه بر اساس پروانه فعالیت اپراتور دوم تلفن‌همراه ارایه سیم کارت‌های مخصوص پیامک توسط ایرانسل با تعرفه ۱۰۰ ریال مشکلی ندارد، تصریح
می کند: سازمان تنظیم مقررات باید راهکاری ارایه دهد تا نبود کف قیمت در پروانه ایرانسل سبب به وجود آمدن دامپینگ نشود.
نادی پور خاطر نشان می کند: سازمان تنظیم مقررات ناگزیر به ارایه راهکار در نحوه برخورد صحیح اپراتورها و نوع رقابت عادلانه آنها با یکدیگر است و ایرانسل نباید برای ارایه تمامی خدمات خود از سازمان تنظیم مقررات مجوز دریافت کند.
● شرکت مخابرات می‌تواند از ایرانسل شکایت کند
عضوکمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعرفه ۱۰۰ ریالی سرویس پیام رسان اپراتور دوم خلاف مصوبه مجلس است، می گوید: شرکت مخابرات می تواند از این اپراتور شکایت کند.
سید احمد بزرگیان با هشدار به ایرانسل در زمینه احتمال بروز دامپینگ عنوان می کند: این اپراتور به منظور جلوگیری از بحث دامپینگ باید تعرفه سیم کارت پیامک خود را به گونه ای تعیین کند که امکان رقابت با بخش دولتی را از بین نبرد.
وی خاطر نشان می کند: از لحاظ قانونی تعیین تعرفه سیم کارت‌های پیامک باید با موافقت مخابرات صورت گیرد و تعیین تعرفه پیام رسان ایرانسل نیز مشمول این قانون بوده و باید با توافق این اپراتور و شرکت مخابرات صورت گیرد.
بزرگیان می گوید: باید بررسی شود که سازمان تنظیم مقررات بر چه اساسی به ایرانسل مجوز داده است و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید قدرت دامپینگ از شرکت‌ها گرفته شود و اپراتور‌ها در یک فضای متعادل بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.
● پیامک ابدا ارزان نیست
با این حال اکثر مشترکان تلفن‌همراه، عقیده دارند ارسال پیامک مقرون به صرفه‌تر از مکالمه با تلفن‌همراه است و بر این اساس، سرویس پیامک رونق بسیار خوبی یافته است و هر ماه رقمی میلیاردی به صندوق درآمد اپراتورهای کشور سرریز می‌کند.
اما آنچه که شاید مشترکان تلفن‌همراه درباره سرویس پیامک نمی‌دانند؛ این است: نرخ ارسال هر پیامک نباید بیش از ۶۰ ریال باشد.
بررسی فناوران در سال گذشته این موضوع را نشان می‌دهد. بر اساس این بررسی، هزینه اپراتورها به ازای ارسال هر پیامک رقمی پایین‌تر از ۶۰ ریال است.
کارشناسان می‌گویند: ارسال یک پیام کوتاه حداکثر ۵ ثانیه زمان می‌برد و از آنجا که اپراتورها برای ارسال و دریافت پیامک کانال ارتباطی مجزایی ایجاد نکرده و از کانال‌های شبکه تلفن‌همراه (سیگنالینگ) به این منظور استفاده می‌کنند، می‌باید نرخ ارسال پیامک را براساس تعرفه مکالمات محاسبه کنند.
بررسی‌های فناوران بر روی نظرات کارشناسی موجود در این زمینه نشان می‌دهد که اگر کانال ارتباطی ارسال و دریافت پیامک مجزا نباشد، اپراتور می‌باید زمان صرف شده برای ارسال پیامک را ملاک محاسبه تعرفه این سرویس قرار دهد و بر این اساس، زمان حداکثر ۵ ثانیه‌ای این سرویس می‌باید از تعرفه مکالمات استخراج شود.
کارشناسان می‌گویند: یک پیامک ظرف ۳ تا ۵ ثانیه ارسال می‌شود که به طور میانگین می‌توان گفت: ارسال یک پیامک ۴ ثانیه از پهنای باند شبکه را اشغال می‌کند.
حال اگر این رقم را بر اساس تعرفه یک دقیقه مکالمه ۴۴۷ ریال محاسبه کنیم. حداکثر هزینه ارسال هر پیامک ۲۹/۸، ریال خواهد شد.
البته این تنها هزینه شرکت سرویس‌دهنده نیست و هزینه‌های دیگری هم وجود دارد که باید در تعرفه لحاظ شوند. کارشناسان رقم این هزینه‌ها را بیش از ۳۰ ریال نمی‌دانند و با این وجود می‌توان گفت : حداکثر هزینه‌ای که اپراتورها بابت ارسال هر پیامک پرداخت می‌کنند به رقم ۶۰ ریال نمی‌رسد.
نتایج این بررسی نشان می‌دهد کانال ارتباطی که اپراتورها برای ارایه خدمات پیامک به مشترکان، از آن استفاده می‌کنند. همان بستر ارسال سیگنال‌های شبکه برای برقراری تماس صوتی است.
بر این اساس اپراتورهای تلفن‌همراه می‌باید مبلغی را که بابت سرویس پیامک از مشترکان خود دریافت می‌کنند بر مبنای میزان اشغالی خطوط ارتباطی محاسبه کنند.
اما تعرفه ۱۴۰ ریالی اپراتور اول و ۱۶۰ ریالی اپراتور دوم و تالیا بابت سرویس پیامک تناسبی با آنچه گفته شد، ندارد.
● رگولاتور بررسی می‌کند
چندی پیش محمود خسروی، رییس سازمان تنظیم مقررات با تایید اینکه نرخ تعرفه پیامک بیش‌تر از نرخ واقعی آن است، می‌گوید: پیش از این طی نامه‌ای رسمی از اپراتورهای تلفن‌همراه خواسته شده تا درباره توجیه اقتصادی تعرفه پیامک پاسخ دهند، اما تاکنون پاسخی در این خصوص به رگولاتوری داده نشده است.
وی می‌گوید: رگولاتوری با هدف حفظ منافع مشترکان این موضوع را پیگیری و بررسی خواهد کرد.
یاشار ایرانمنش
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات