جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

همبستگی با کودکان فلسطینی


همبستگی با کودکان فلسطینی
در سال ۱۹۴۷ سازمان ملل طی قطعنامه ای روز ۲۹ نوامبر را روز همبستگی با مردم و کودکان فلسطینی اعلام کرد. از آن زمان در این روز همگی مردم دنیا توجه خود را به فلسطین و کودکان فلسطینی معطوف می کنند. این سرزمین از سال ها پیش توسط اسرائیل اشغال شده است. مردم این کشور حق دارند که دوباره به خانه هایشان بازگردند و از حقوقی که از آن محروم شده اند برخوردار شوند.
هم اکنون بیش از هشت میلیون نفر در فلسطین زندگی می کنند. از ماه سپتامبر سال ۱۹۹۳ اقدام های بسیار مهمی در جهت ایجاد صلح صورت گرفته است.این اقدامات موجب شد تا اسرائیل از بعضی از نواحی چون نوار غزه و سواحل غربی این کشور عقب نشینی کند.
اما هر روز بر شمار قربانیان این کشور اضافه می شود. این در حالی است که مردم فلسطین از ابتدایی ترین امکانات بهداشتی و مواد غذایی سالم و کافی محروم هستند. نیروهای اسرائیلی با کودکان فلسطینی بسیار بدرفتاری می کنند. دولت اسرائیل قصد دارد با شکنجه و زندانی کردن کودکان فلسطینی به همه مردم و کشورهای دنیا نشان دهد که به قوانین سازمان ملل توجهی نمی کند و هیچ ارزشی برای خواسته کشورهای دنیا قائل نمی شود. کودکان فلسطینی در کشور خودشان امنیت ندارند و اگر وارد خیابان ها شوند نیروهای اسرائیلی آنها را از کوچه و خیابان می دزدند.
بچه ها برای دفاع از خودشان به طرف نیروهای اسرائیلی سنگ پرتاب می کنند، این تنها وسیله آنها برای دفاع از خودشان است. نیروهای اسرائیل شبانه به خانه های مردم حمله می برند و زن و بچه های بی گناه را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. آنها بچه ها را با چشم ها و دست های بسته با کمک خودروهای نظامی به سمت مراکز بازجویی می برند و برای به حرف آوردن کودکان آنها را کتک می زنند.
در اغلب شکنجه ها آنها ضربه های شدیدی بر سر کودکان وارد می کنند و یا با استفاده از دستگاه های شوک دهنده آنچنان اعضای بدن بچه ها را به لرزش در می آورند که به کما می روند. آنها کودکان فلسطینی را برای مدت طولانی از خواب و استراحت و خوردن مواد غذایی محروم می کنند.
اسرائیلی ها همه تلاش خود را برای به فساد کشیدن روحیه کودکان اسرائیلی به کار می برند. آنها از صندلی به نام صندلی دروغ سنجی استفاده می کنند تا به کودکان فشار بیاورند که حقیقت را به بازجویان فلسطینی بگویند. اکنون ۸۵ درصد از کودکان بازداشت شده در زندانها مورد شکنجه قرار گرفته اند.
وضعیت دانش آموزان فلسطینی بسیار بحرانی است و تاکنون بسیاری از این دانش آموزان پشت نیمکت های مدرسه به شهادت رسیده اند. مدارس این کشور در سال بسیار زیاد تعطیل می شود و دانش آموزان سر کلاس های خود نمی روند و این مسئله باعث کاهش سطح علمی و معلومات آنها می شود.
دانش آموزان فلسطینی شرایط و امکانات تحصیلی مناسبی ندارند. آنها از بسیاری از امکانات ضروری زندگی و امکانات بهداشتی که برای رشد جسمی، روانی و عقلی شان لازم است محروم هستند. هم اکنون برخی از انجمن های اروپایی خدماتی را به کودکان فلسطینی ارائه می کنند اما نتوانسته اند نیازهای ضروری آنها را برآورده کنند.
● امکانات بهداشتی فلسطینی ها
بیشترین جمعیت نوجوانان فلسطینی در نواز غزه زندگی می کنند. افراد ساکن این نواحی از امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی محروم هستند. بیکاری یکی دیگر از مشکلات این جوانان است. مدارس آنها به علت ناامنی در منطقه دائما تعطیل می شود. اسرائیل اجازه نمی دهد که کودکان ساکن نواحی غزه به امکانات بهداشتی دسترسی پیدا کنند.
بیش از ۹۱ هزار کودک زیر یک سال به علت اسهال و بیماری های تنفسی می میرند. آمار نشان می دهد که در سه روستا کودکان به عفونت های روده ای دچار شده اند و همین امر سبب مرگ آنها شده است.
● اقدامات یونیسف در حمایت از فلسطین
سازمان ملل در سال ۱۹۷۸ طی قطعنامه ای از مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر سازمان ها درخواست کرد تا شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی فلسطینی ها را بهبود ببخشند و در اعتراض به اعمال اسرائیلی ها فلسطین را به نام سرزمین اشغال شده نامید.
یونیسف در راستای قطعنامه سازمان ملل برنامه ای تحت عنوان «برنامه مشارکت و همکاری با کودکان و زنان در اردن، لبنان و نواحی غزه» را تنظیم کرد و در جهت حمایت از کودکان فلسطینی از سال ۱۹۸۵ آغاز به کار کرد. البته در چند سال اول فعالیت های این سازمان چندان برنامه ریزی شده نبود اما پس از مدتی شکل منظمی به خود گرفت.
فعالیت های این سازمان حمایت از فعالیت های مصونیت های پزشکی، کنترل بیماری های چون اسهال و فراهم آوردن امکانات موردنیاز در دوران اولیه زندگی، تولید آب آشامیدنی و فراهم آوردن امکانات بهداشتی و آموزش های لازم در مورد بهداشت فردی خلاصه می شود، یونیسف توضیح داد که در چند سال اول به علت نداشتن حامی و پشتیبان مالی نتوانسته آن طور که لازم است به کمک کودکان فلسطینی برود.یونیسف برای همکاری با قطعنامه سازمان ملل مطالعه ای در مورد شرایط زندگی کودکان فلسطینی انجام داد و نتایج به دست آمده از این مطالعه را مبنای کمک ها و حمایت های خودش قرار داد.
یونیسف برای تسهیل کمک هایش به فلسطینی ها دفتری را در یکی از نواحی نزدیک به فلسطین تاسیس کرده است. تاسیس این شعبه از یونیسف به کارکنان آن این امکان را داد تا از نزدیک با مردم فلسطین در تماس باشند.مقامات یونیسف در سال ۱۹۹۴ با یاسر عرفات رهبر فقید فلسطینی ها تصمیم گرفتند تا با تاسیس سازمانی به کمک کودکان فلسطینی بروند. تلاش های سازمان یونیسف برای کمک به مردم اردن و لبنان و سوریه ادامه می یابد.
سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد کودکان فلسطینی بیش از پیش در جریان حملات اسرائیل کشته می شوند و شمار کودکان قربانی در این درگیری ها دو برابر شده است. شیوع اضطراب، ناهنجاری های خواب و خوراک در بین این کودکان به شدت افزایش یافته است.
در کشور ما نیز هر سال یک روز مردم دور هم جمع می شوند و کمک های خود را به مردم و کودکان فلسطینی عطا می کنند. امسال نیز ده مرداد روز همبستگی و کمک به مردم مقاوم فلسطین و لبنان بود و مردم کشورمان کمک های نقدی بسیاری را به این مردم و بچه های آسیب دیده اهدا کردند.
آزاده هاشمی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید