جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


هوانورد


هوانورد
● خلاصه داستان
هاوارد هیوز سرمایه دار بزرگ ایالت تگزاس که به بیماری وسواس پاکیزگی و پرهیز از دست زدن به چیزهای مختلف مبتلاست ، در اواخر دهه ۱۹۲۰ به سینما روی می آورد و کارگردانی فیلمی با عنوان فرشتگان جهنم را در دست می گیرد . دقت او در جزئیات تهیه فیلم را به درازا می کشاند و با ورود صدا به سینما او بسیاری از جزئیات اثر را تغییر می دهد . هیوز که هنوز شیفته پرواز با هواپیما است ،
تهیه هواپیماهائی با تکنولوژی نو را هم دنبال می کند و در یکی از پروازهایش رکورد سرعت در جهان را می شکند و سپس با هواپیمایش دنیا را دور می زند و در بازگشت مورد استقبال قرار می گیرد . او شیفته کاترین هپبرن بازیگر معروف سینما می شود ولی نمیتواند رابطه با سایر زنان را هم نادیده بگیرد .روزی هپبرن به او اطلاع می دهد که قصد دارد او را ترک کند . با رفتن هپبرن ، بیماری وسواس هیوز بیشتر می شود .
کمپانی هوائــی « تی . دبلیو . ای » که متعلق به اوست مورد توجه جــوان تورپ ، مالک کمپانی هوائی پن امریکن ، قرار میگیرد و تورپ که قصد دارد انحصار پرواز با هواپیما در آمریکا را در دست بگیرد به هیوز پیشنهاد فروش « تی . دبلیو . ای » را می دهد . هیوز پاسخ منفی می دهد . سناتور بروستر که با تورپ روابط نزدیکی دارد ، سعی می کند با ترغیب و تهدید ، هیوز را به فروش کمپانی اش وادار سازد . هیوز باز هم پاسخ منفی می دهد و سناتور بروستر از طریق مجلس سنای آمریکا ، فعالیت های هیوز در صنایع هوائی آمریکا طی جنگ جهانی دوم را زیر سؤال می برد و او را به کمیته تحقیق فرا می خواند .
هیوز که در انزوا فرو رفته و در هتلی بسر می برد ، با کسی رابطه ندارد و فقط شیر می نوشد . آوا گاردنر ، هنرپیشه و دوست نزدیک هیوز ، او را به حضور در جلسه تحقیق و خارج شدن از هتل تشویق می کند . هیوز در جلسه تحقیق ، سناتور بروستر را محکوم و با موفقیت آنجا را ترک می کند ، اما بیماری وسواس شدت می یابد و دیگر نمیتواند در جمع حضور یابد . او روزهای کودکی اش را به یاد می آورد .
فیلم به زندگی هاوارد هیوز تهیه کننده سینما می پردازد ، از سال ۱۹۳۰ که هیوز تهیه کنندگی فرشتگان جهنمی را بر عهده گرفت تا زمان مرگ وی در سال ۱۹۴۷ اسکورسیزی در فیلم بر خلاف تصورات ، هیوز را یک انسان منزوی و بد گمان که ۲۰ سال پایانی زندگی اش از مردم و خبر نگاران فراری بود ، نشان نمی دهد .
بلکه در هوانورد هاوارد هیوز انسانی پر شور و هیجان و در کنار آن تاجری موفق تصور می شود که قربانی یک بیماری است که موجب می شود ، سال های پایانی عمرش به گونه ای دیگر رقم بخورد . شروع فیلم با فرشتگان جهنمی است ، فیلمی بلند پروازانه که تنها هیوز با ثروت هنگفتش توانست آن را تهیه کند و این آغاز مناسبی است برای آشنایی با هیوز و عشق بی انتهایش به سینما ؛ البته او پرواز را نیز دوست دارد و در این زمینه رکورد های بسیاری را نیز به ثبت رسانده است . این تمام آن چیزی است که در فیلم به آن پرداخته می شود . از جمله ماجرای عشقی او با کاترین هپبورن با شروعی شوخ طبعانه و لطیف آغاز می شود و با سرنوشتی تلخ پایان می پذیرد .
او بدون هیچ جرح و تعدیلی یک تصویر ایده آل از هیوز به بیننده ارایه می کند . او با هوشمندی از نقد این شخصیت جنجالی فاصله گرفته است دی کاپریو در نقش هاوارد هیوز بازی متوسطی را به نمایش گذاشته است ، البته در بعضی دقایق در نشان دادن آشفتگی هیوز غلو می کند و به دام افراط گرفتار می گردد . در مقابل کیت بلانشت در نقش هپبورن فوق العاده است . حضور او در یک ساعت اول فیلم ، این قسمت را جذاب و دیدنی کرده است . او به فیلم انرژی مضاعفی القا کرده است و تماشا گر کمتر متوجه گذشت دقایق است . جایزه اسکار حق طبیعی بلانشت برای بازی در این نقش است .
● کارگردان : مارتین اسکورسیزی
● بازیگران : لئوناردو دی کاپریو ( هاوارد هیوز ) ؛
▪ کیت بلانشت ( کاترین هپبرن ) ؛ کیت بکینسیل ( آوا گاردنر ) ؛
▪ جان سی . رایلی ( نوا دیتریک ) ؛ الک بالدوین ( جوان تورپ ) ؛
▪ آلن آلدا ( سناتور بروستر ) ؛ ایان هلم ( پروفسور فریتش ) ؛
▪ جود لاو ( ارول فلین ) ؛ گوان استفانی ( جین هارلو ) ؛
● محصول ۲۰۰۴ آمریکا ؛ مدت : ۱۶۸ دقیقه


همچنین مشاهده کنید