جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ماشین نویسی زنان در خانه


وقتی فیش پرداختی به دست داده می شود با دیدن مبلغ ۳ هزار تومان، تصور بر این است كه درآمد این شغل برای تایپیست ها بالاست، بخصوص آنكه هر مغازه ای پشت شیشه و در آگهی تبلیغاتی خود قبول سفارش تایپ را می زند و از طرف دیگر ستون آگهی های روزنامه پر است از پیشنهاد اشتغال: یك تایپیست مسلط به برنامه های word و زرنگار با بیمه و حقوق ثابت ... تایپیست حرفه ای ماهی ۲۵۰ هزار تومان ...، اما از خیال تا واقعیت این ماجرا داستان دیگری است.
مشقات كار
۸ ساعت مداوم پشت كامپیوتر نشستن، با چشمان و دستانی كه به سرعت و دقت باید كار كنند، در پایان روز، بدنی خسته و چشمانی خسته تر را رقم می زند. به طور معمول اشتغال ثابت برای تایپیست به عنوان منشی است، مگر در مراكز انتشاراتی كه بنا به نیازشان، تایپیست حرفه ای نیازمندند. منشی از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان حقوق ماهیانه دارد، اما یك تایپیست حرفه ای بنا به سابقه كار و توانایی های فردی از ۱۰۰ هزار تومان به بالا می تواند كسب درآمد كند.البته بیشتر مراكزی كه اقدام به استخدام می كنند در وهله اول قراردادی سه ماهه را با شخص می بندند تا پس از اتمام دوره كار و در صورت ناراضی بودن _ كه همیشه اینچنین است مشمول قوانین بیمه كار نشوند و پس از طی شدن این سه ماه شخص دیگری را با همین قرارداد وارد كار كنند. اگر در روز اول درباره قرارداد طی نكرده باشند كه مبلغ دستمزد در انتهای سه ماه و در صورت راضی بودن از كار پرداخت می شود، ممكن است دستمزد معادل نصف مبلغ توافق شده پرداخت شود.
استخدام بعد از آموزش
آگهی های روزنامه و تراكت های تبلیغاتی كه در میادین اصلی به دست داده می شود، وعده كاری را می دهند، با ماهی۲۵۰ هزار تومان حقوق و برخورداری از بیمه و مزایا؛ البته پس از طی یك دوره آموزشی كه به تناسب انصاف آگهی دهنده از ۶ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان است. در نگاه اول با پرداخت چنین مبلغی هم یادگیری یك حرفه و هم یافتن یك كار ارزش دارد، اما آنچه طی این دوره های آموزشی به دانشجو آموزش داده می شود چیزی جز آشنایی با محیط كار نیست، در این دوره خبری از ریزه كاری و به قول معروف فوت آخر كوزه گری وجود ندارد؛ ریزه كاری و مسائل دشواری كه در امتحان پایان دوره برای كسب مجوز ورود به كار بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا سوالات پایان دوره چیزهایی است كه دانشجو هیچ گاه در طول دوره آموزشی اش با آنها روبه رو نشده است.اما با فرض گذراندن این امتحان در مرحله اشتغال آنچه رخ می دهد پرداخت حقوق در ازای كار است. به این معنا كه هر چه تعداد صفحات تایپی بیشتر باشد دستمزد بیشتر و هر چه میزان كار تحویلی كمتر باشد دستمزد پائین تر از سقف تعیین شده خواهد بود.اولین روز نشستن پشت كامپیوتر با هدف تایپ كردن مطلبی كه از سوی شركت محول شده است، چیزی جز تایپ نهایتا ۵ تا ۱۰ صفحه نخواهد بود. در حالی كه به طور معمول برای رسیدن به سقف درآمدی عنوان شده، تحویل دادن حداقل روزی ۵۰ صفحه تایپ شده، آن هم بدون غلط، ضروری است. بودن پنج غلط در یك صفحه باعث حذف آن صفحه می شود. با این شرایط آنچه در ماه های اول غیر حرفه ای بودن نصیب فرد می شود حقوقی در حدود ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان است؛ آن هم در ایده آل ترین شرایط. با این وصف به امید درآمد ۲۰۰ هزار تومانی به خرید قسطی كامپیوتر، آن هم با قسط ماهی ۶۰ ۷۰ هزار تومان دست نزنید، چرا كه جز به دردسر افتادن، نتیجه دیگری عایدتان نمی شود.
یافتن بازار كار
پیدا كردن كار در شركت ها و انتشارات با شرایط مطلوب كاری، ایده آلی است كه در اكثر موارد، آن هم در شرایطی كه فرد به تسلط كافی دست نیافته است رخ نمی دهد. اما اگر در گذر از امتحانات قبول نشدید یا پس از قبولی، از روند كارتان راضی نبودید می توانید در یكی از مراكز تایپ در نزدیكی دانشگاه ها، همین طور داخل دانشگاه ها جویای كار شوید. در این مراكز از آنجا كه درصد پذیرش سفارش بالاست نیاز به نیروی كار همیشه وجود دارد. بسیاری هم ترجیح می دهند كه نیروی كار برود و در خانه خود به انجام كار بپردازد تا آنها بتوانند از سیستم های كامپیوتر شركتشان به منظور دیگری بهره بگیرند. از دیگر مراكز، می توانید به خدمات كامپیوتری محل زندگی تان مراجعه كنید. حتی اگر در این مراكز هم كاری پیدا نكردید یا از كار كردن با آنها رضایت نداشتید، می توانید از حوزه روابط اجتماعی تان استفاده كنید. در همه خانواده ها دانش آموز و دانشجو وجود دارد و این افراد برای كارهای تحصیلی شان نیاز به تحقیق و پژوهش دارند و برای بهتر جلوه كردن كارشان در نظر معلم و استاد ترجیح می دهند كه تایپ شده آن را تحویل دهند. از این رو با سپردن به اقوام و آشنایان و همین طور همسایه ها می توانید میزان سفارش كارتان را بالا ببرید. در این شرایط شما می توانید مبلغی پایین تر از مبلغی كه مراكز دریافت می كنند و بالاتر از آنچه به خودتان تعلق می گرفت را تعیین كنید. از آنجا كه این شرایط برای هر دو طرف مقرون به صرفه است، امكان افزایش سفارش ها نیز وجود دارد.
دستمزدها
برنامه مورد استفاده در میزان قیمت كار تاثیرگذار است، همین طور میزان سختی و زمانبری تایپ مطلب. استفاده از برنامه زرنگار رقم بالاتری را برای سفارش دهنده رقم می زند، علت آن هم برخورداری بهتر این برنامه برای تایپ فارسی و همین طور مبلغ بالای این نرم افزار است كه ۶۰ هزار تومان برای صاحب سیستم هزینه در پی دارد. از طرف دیگر آنچه در این برنامه تایپ می شود به هیچ عنوان در انتقال مطلب از كامیپوتری به كامپیوتر دیگر دچار بهم ریختگی نمی شود. همین طور براحتی می توان از آن خروجی برای دستگاه های چاپ گرفت. اما در برنامه Word احتمال بهم ریختن فونت مطلب و همین طور چیدمان آن در كامپیوتر دیگر وجود دارد، بخصوص برای نمودارهای ترسیم شده. از طرف دیگر این برنامه برای تایپ فارسی به كاملی نرم افزار زرنگار نیست، كار كردن در محیط آن نیز برای كاربر آسان تر است. از این رو میزان دستمزد كار در این محیط كمتر از زرنگار است. برای تایپ با تحویل نسخه پرینت شده و همراه با غلط گیری در محیط زرنگار، هزینهصفحه ای تایپ ساده فارسی ۱۵۰تومان، تایپ فارسی و انگلیسی ۲۰۰ تومان، تایپ انگلیسی ۴۰۰تومان، تایپ فرمول ریاضی ۵۰۰ تومان و رسم نمودار ۷۰۰ تومان خواهد بود. در محیط Word این مبلغ بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان برای هر صفحه، پائین تر خواهد بود. البته با بالا رفتن میزان سفارش امكان پایین آمدن مبلغ دستمزد نیز بالاتر است. این برخورد باعث جلب نظر بهتر مشتری می شود. اگر این صفحات به صورت پرینت نشده و روی فلاپی تحویل داده شود برای تایپ زرنگار ۵۰ تومان و برای تایپ، droW۲۵تومان ارزان تر تمام خواهد شد. به این ترتیب اگر كاری كه باب میلتان است پیدا نكردید با كمی تلاش و دقت می توانید از امكاناتی كه در منزل دارید در جهت برآوردن نیازهای اقتصادی تان بهره ببرید.
فاطمه شهریزفر
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید