شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مبدأ و مقصد سرمایه های خارجی در ایران


در این میان تصویب قانون جلب و حمایت از سرمایه گذاران خارجی بر این مسئله تأكید دارد كه بخشی از سیاست های اقتصادی نظام معطوف به این سرمایه هاست.وزیر امور اقتصاد و دارایی در این بین معتقد است نگاه اصلی ما در مرحله اول به سرمایه های ایرانیان مقیم خارج و در مرحله بعد از آن سرمایه گذاران خارجی است.
متصدیان امر سرمایه گذاری خارجی در كشور نیز عملكرد كشور در جذب سرمایه های خارجی طی یكسال اخیر را موفق ارزیابی كرده و آن را معادل كل ورود سرمایه به كشور طی ده سال اخیر می دانند. در این بین سئوال اساسی این است كه مبدأ و مقصد سرمایه های خارجی در ایران كجاست.
مقصد سرمایه های خارجی
براساس آمار و ارقام موجود بعد از قانون جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی تا پایان سال ۸۲ سه میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار سرمایه خارجی متقاضی حضور در بخش های مختلف اقتصادی ایران بوده اند. دراین میان بخش صنعت ظاهراً جذاب ترین بخش برای سرمایه گذاران خارجی بود. به طوری كه یك میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار از سرمایه های خارجی خواستار حضور در بخش صنعت ایران می باشند. در میان بخش های مختلف صنعتی كشور نیز پتروشیمی گوی سبقت را از دیگر بخش ها ربوده به طوری كه سرمایه گذاران خارجی خواستار سرمایه گذاری در ۳۲ طرح پتروشیمی به ارزش حدود ۷۵۲ میلیون دلار بوده اند.بعد از پتروشیمی فولاد و صنایع ساخت ابزار و ماشین آلات با تقاضای ۴۶۴ و ۲۸۸ میلیون دلار در رده های دوم و سوم جذب سرمایه های خارجی قرار دارند. اكتشاف و بهره برداری از معادن با ۴ پروژه به ارزش یك میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار در رده بعدی بخش های پیشرو در جذب سرمایه های خارجی قرار دارد.
مبدأ سرمایه های خارجی
سئوال بعدی كه مورد توجه است این است كه سرمایه های خارجی از كجا وارد ایران شده اند.نگاهی به آمار مبدأ سرمایه گذاران خارجی حكایت از آن دارد كه از مجموع سه میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار سرمایه خارجی متقاضی حضور در ایران بیش از دو میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار آن مربوط به كشورهای اروپایی است كه در بین این كشورها آلمان با ۶۶۱ میلیون دلار رتبه اول را داراست و بعد از این كشور ایتالیا با ۶۵۰ میلیون دلار تقاضا در رتبه دوم قرار گرفته است. بعد از اروپا كشورهای آمریكایی در مجموع خواستار حضور سرمایه هایی به ارزش یك میلیارد و ۲۳ میلیون دلار در ایران می باشند.
در این میان كانادا خواستار یك میلیارد و ۲۲ میلیون دلار سرمایه گذاری در ایران است.كشورهای آسیایی نیز با مجموع ۴۳۴ میلیون دلار بعد از قاره اروپا و آمریكا در رده بعدی قرار گرفته اند. در بین كشورهای آسیایی، كره جنوبی و امارات هر كدام به تنهایی خواستار سرمایه گذاری به حجم ۱۹۶ و ۱۳۴ میلیون دلار در ایران هستند.

جزئیات توزیع سرمایه های خارجی در بخش های مختلف اقتصاد كشور

تعداد پروژه سرمایه خارجی (میلیون دلار) زیربخش بخش
۳ ۷۲۴۰ كشاورزی كشاورزی
۴ ۱۲۴۱۹۸۵ اكتشاف و بهره برداری معادن
۱۴ ۱۶۵۸۰۸ مواد خوراكی و آشامیدنی صنعت
۱۷ ۵۶۴۲۲ نساجی و چرم -
۳۲ ۷۵۱۹۶۴ پتروشیمی -
۴ ۷۱۳۶ سلولوزی -
۱۰ ۳۷۶۹۶ الكتریكی و وسائل الكترونیكی خانگی -
۳۰ ۲۸۸۹۶۵ ماشین آلات و وسائل و ابزار -
۱۱ ۴۶۹۲۱۸ دیگر بخش ها -
۱۵ ۳۰۹۵۴۹ مصالح ساختمانی ساخت و ساز
۱ ۱۳۲۳۰ ارتباطات حمل و نقل و ارتباطات
۶ ۳۶۸۲۱۴ توریسم، طراحی و مهندسی خدمات
۲ ۵۹۵۰ - دیگر بخش ها
۱۴۹ ۳۷۲۳۳۸۷ - جمع

جزئیات بیشتر در خصوص كشورهای متقاضی حضور در ایران

حجم تقاضا(هزار دلار) منطقه / كشور حجم تقاضا(هزار دلار) منطقه / كشور
۳۰۱۲۳ تركیه ۳۷۲۳۳۸۷ كل
۱۰۲۳۳۱۵ قاره آمریكا ۲۲۵۹۳۹۴ اروپا
۵۶۰ باربادوس ۲۶۴ استرالیا
۱۰۲۲۴۷۵ كانادا ۷۹۴۷۹ بلژیك
۲۸۰ جامائیكا ۹۰۰ بوسنی
۴۳۴۶۷۸ قاره آسیا ۱۱۲۵ قبرس
۱۳۴۴۸۴ امارات ۵۹۰۳ دانمارك
۱۹۶۹۶۰ كره جنوبی ۴۹۲۹۵۰ انگلستان
۳۴۶۹ افغانستان ۵۵۷۷۴ فرانسه
۱۹۰۰۰ ارمنستان ۶۶۱۸۱۸ آلمان
۱۴۷۰ چین ۵۲۰ یونان
۶۰۸۲ هند ۶۵۰۶۷۲ ایتالیا
۱۰۰ كویت ۶۷۸۷۵ لوكزامبورگ
۱۴۷۸۰ مالزیا ۴۵۵۳۰ هلند
۸۲۳۰ آذربایجان ۲۵۰۵۰ ایرلند
۸۵۱۴ سنگاپور ۱۴۷۰ رومانی
۳۸۴۶ تایوان ۲۵۷۷ اسلونی
۱۲۵۰۰ بحرین ۲۱۵۳ اسپانیا
۳۷۵۰ قطر ۵۳۲۳۱ سوئد
۶۰۰۰ قاره آفریقا ۸۱۹۸۰ سوئیس
منبع : مجله پرواز


همچنین مشاهده کنید