جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آرایشگاه ۲: بازگشت به‌کار


آرایشگاه ۲: بازگشت به‌کار
کارگردان: کوین رادنی سالیوان. فیلم‌نامه: دان دی اسکات. بازیگران: آیس کیوب، سدریک اینترتیز، شان پاتریک توماس، ایو، تروی گاریتی، مایکل ایلای، کتان تامپسون، کوئین لطیفه. مدت: ۹۳ دقیقه.
متأسفانه، آرایشگاه دزموند در بخش جنوبی شیکاگو، دوباره شروع به‌کار کرده. داستان فیلم اول از این قرار بود: ”آرایشگاهی مخصوص سیاه‌پوستان در خطر تعطیل شدن قرار می‌گیرد.“ این فیلم چنان در آمریکا محبوب شد که قسمت دوم آن نیز درست مثل اولی ساخته شده، و این‌بار هم آرایشگاه در خطر تعطیل شدن است! با وجود درآمد میلیون‌دلاری کمپانی فاکس، به‌نظر می‌رسد این فیلم فقط با پنجاه سنت ساخته شده، چون تمام فیلم در فضای بستهٔ آرایشگاه و چند لوکیشن محدود می‌گذرد. کالوین (کیوب) بعد از سر و سامان دادن به اوضاع مالی‌اش، حالا با خطر بزرگی که تمام محله را تهدید می‌کند، روبرو شده: دولت قصد دارد منطقه را از نظر تجاری توسعه دهد و اهالی محل در می‌یابند که با وجود شرکت‌های قدرتمندی مثل آرایشگاه برگ نپی کوتز، فروشگاه‌های کوچک‌تر، در عرصهٔ رقابت از دور خارج خواهند شد. گرچه این فیلم ـ احتمالاً به خاطر کارگردان جدید ـ یک‌دست‌تر به‌نظر می‌رسد، ولی فیلم‌نامه همچنان بی‌کشش و داستان هم بدتر از آن است. حداقل در فیلم اول، پیرنگ معنائی داشت.
بازی آیس کیوب مثل فیلم اول، بی‌حس و حال است، سدریک هم متأسفانه در صحنه‌های بیشتری حضور دارد. تنها لحظاتی زیبا از بازی کوئین لطیفه که در این فیلم به بازیگرها اضافه شده، رونقی به فیلم می‌دهد و فلاش‌بک‌ها، پایان قابل پیش‌بینی فیلم را رقم می‌زنند. مسلماً این نوع فیلم و این نوع شوخی هم طرفدارانی دارد و خیلی خوب است که فیلم‌هائی وجود دارند که صادقانه جامعهٔ سیاه‌پوستان آمریکا را به تصویر می‌کشند، ولی رک و راست، این فیلم بسیار سطح پائین و فاقد ارزش است.
منبع : نشریه دنیای تصویر


همچنین مشاهده کنید