پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

فرانسوا ازن فیلمساز همه ژانرها


فرانسوا ازن فیلمساز همه ژانرها
او یکی از معروفترین فیلمسازان فرانسه است. فیلم هایش با بازی هنرپیشگان اصیل فرانسوی همچون کاترین دنو جلوی دوربین می روند و شهرتش را مدیون صحنه های بدیع و خوش ساختی است که در فیلم هایش می آفریند.
بنابراین چه اتفاقی افتاده که فرانسوا ازن ۴۰ ساله تصمیم گرفته است یک درام سنتی انگلیسی درباره یک شخصیت رمان نویس ساختگی که در عصر ادوارد هفتم می زیسته بسازد
از او می پرسم «آیا شما هم معتقد بودید این فیلم یک اثر سنتی است» و او در جواب در حالی که وحشت را می توان در صدایش از اطلاق چنین چیزی به تازه ترین فیلمش «فرشته» - با بازی هنرپیشه فیلم تاوان «رومولا گارای» در نقش یک نویسنده انگلیسی فریب خورده - خواند، می گوید: «دوست نداشتم آن را با حال و هوای سنتی بسازم بلکه تمام تلاشم بر این بوده تا این فیلم درباره رؤیاها و آمال های یک فرد، تأثیر شهرت و این که چگونه هنرمندان می توانند خود و زندگی شان را از نو بسازند باشد.»
و این حقیقت دارد چرا که فیلم جدید این کارگردان با نام «فرشته» به نوعی ساخته و پرداخته مشغله های ذهنی ازن است. فیلم قبلی نامزد نخل طلای او به نام «استخر» درباره یک نویسنده انگلیسی بود و در این فیلم جدید نیز یک نویسنده (با الهام از شخصیت نویسنده ویکتوریایی ماری کورسی) در پیرنگی از روابط پرفراز و نشیب وسواس های ذهنی او را به نمایش می گذارد. با این حال آیا نخستین فیلم بلند انگلیسی زبان ازن گامی روبه جلو برای پیوستن به موج فیلمسازی تجاری است او می گوید: «سعی می کنم زیاد به این مسئله فکر نکنم. سعی می کنم کارهایم را تحلیل نکنم. این یک کار محبوب فرانسوی ها در اوقات فراغتشان است. فیلمسازان فرانسوی دوست دارند فیلم هایشان را تجزیه تحلیل کنند اما من دوست دارم آنها را بسازم و بگذارم خودشان حرفشان را بزنند.»
با تجربه ساختن یک فیلم در سال ازن به راحتی از یک ژانر به سراغ ژانر دیگر می رود. او با فیلم Sticom (جنگ) یک کمدی کاملاً سیاه ساخته است و با «زیرشن» یک ملودرام بسیار قوی ارائه داده و با ۸۷ زن به سراغ ژانر موزیکال رفته است. او از اواخر دهه ۸۰ وارد دنیای فیلمسازی شد و در حالی که والدینش هر دو معلم بودند اعتراف می کند کودکی دشواری را پشت سر گذاشته.
- «من خیلی خجالتی و در جمع معذب بودم» با این حال وقتی دوربین ۸ میلی متری پدرش را قرض گرفت و شروع به فیلمبرداری فیلم های خانوادگی کرد می دانست که کار مورد علاقه اش را یافته است. او می گوید «وقتی دیگران را کارگردانی کردم می بایست به خودم اعتماد می کردم. بعد از آن چند فیلم اول دیگر نتوانستم از این کار دل بکنم.»
ازن فارغ التحصیل مدرسه فیلمسازی معتبر La Femis در پاریس است و می گوید به عنوان یک فیلمساز کم کم به بلوغ حرفه ای رسید و حال احساس نمی کند نیاز به جنجال آفرینی و برانگیختن احساسات مردم همانگونه که با دو فیلم قبلی اش Sitcom و «دلدادگان جنایتکار» انجام داده بود دارد. او می گوید: «حالا دیگر با تجربه تر شده ام. می توانم افکار و ایده هایم را از فاصله بیشتر نشان دهم بدون این که کسی را شوکه کنم.»
ازن بی میل نیست در هالیوود فیلم بسازد اما تنها وقتی این کار را می کند که به او اختیار کامل در مورد فیلم هایش داده شود همانطور که در اروپا دارد. او در حال حاضر مشغول فیلمبرداری فیلم بعدی اش با نام «ریکی» است. داستان این فیلم درباره زوجی بسیارمعمولی است که کودکی عجیب و غیرمعمول دارند و به گفته خودش از جلوه های تصویری بسیاری بهره خواهد برد تا این مسئله به خوبی نشان داده شود. این فیلمساز در حال حاضر جاه طلبی و آرمانگرایی را در فیلمسازی به کناری گذاشته و می گوید: «من اینجا ننشسته ام تا منتظر رسیدن موفقیت خیره کننده باشم. من این توانایی را دارم که با فیلم ها ارتباط خوبی برقرار کنم و آن چیزی را بسازم که دوست دارم بسازم و نیاز دارم که بسازم و این مهمترین مسئله است. لذت بردن از کارتان بدون هیچگونه چشمداشتی.»

[مترجم: شیلا ساسانی نیا ]
منبع : روزنامه ایران