جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مصرف قهوه در افراد مختلف


مصرف قهوه در افراد مختلف
متخصصین بر این باورند كه در افرادی كه دارای ژن وریته كه باعث كاهش متابولیسم كافئین می شود هستند، چنانچه مقدار زیادی قهوه بنوشند، خطر ابتلا به حمله قلبی افزایش پیدا می كند. قهوه دارای مقدار زیادی از مواد شیمیایی است كه تركیب آنها با فاكتورهای شیوه زندگی می تواند پیامدهایی برای سلامتی قلب به همراه داشته باشد.
متابولیسم ۹۵ درصد كافئین مصرفی توسط ستیروكروم P۴۵۰۱A۲ (CYP۱A۲) در كبد انجام می گیرد كه این سیتروكروم فعالیت های گوناگونی انجام می‌دهد و گاهی اوقات جانشینی در این سیتروكروم به نام CYP۱A۲+۱F فعالیت او را كاهش می دهد كه باعث كاهش متابولیسم كافئین می شود. بنابراین مصرف روزانه ۴ فنجان قهوه یا بیشتر، خطر ابتلا به حمله قلبی را ۴۰ درصد افزایش می دهد. در مورد افرادی كه با كاهش متابولیسم مواجه هستند، نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه روزانه این خطر را ۳۶ درصد افزایش می‌دهد و چنانچه بیش از ۴ فنجان قهوه بنوشند، این میزان به ۶۴ درصد نیز می رسد. در همین حال درصد افراد Fast allele یا متابولیسم سریع، حتی مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه در روز یا بیشتر، خطرآفرین نیست و مشكلی ایجاد نمی‌كند.
پزشكان معتقدند: مصرف قهوه، خطر ابتلا به حمله قلبی را اغلب در افرادی كه دارای ژن كاهنده متابولیسم هستند، افزایش می دهد.
البته كشیدن سیگار همراه با مصرف قهوه نیز باعث فعالیت CYP۱A۲ می شود. اثر ژن CYP۱A۲ در خطر ابتلا به حمله قلبی در میان افراد سیگاری و غیرسیگاری یكسان است و این خطر در میان افراد جوان و كمتر از ۵۹ سال بیشتر است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید