یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

تصویر در تلویزیون از اصالت برخوردار است


تصویر در تلویزیون از اصالت برخوردار است
تصویر در تلویزیون از اصالت برخوردار است. مخاطب هنگام بروز تعارض میان کلام و تصویر بی‌تردید بر درستی تصویر صحه می‌گذارد. تصویر مناسب با تدوین حرفه‌یی اگر با سناریوی مناسب توام باشد، نقش کانونی در القای پیام به مخاطب خواهد داشت.
خبر از دو جز اطلاعات و پیام تشکیل شده است. اطلاعات یا همان "FACT" شامل شش عنصر خبری است. مخاطب مایل است که با تماشای هر خبری به پرسش‌های ذهنی‌اش پاسخ گفته شود.
پیام در خبر معمولا برگرفته از خط مشی رسانه است. رسانه می‌کوشد از طریق پیام موجب تاثیرگذاری روی افکار، گفتار و رفتار مخاطب شود.
رنگ، نور، حرکت، عکس و گرافیک از ابزارهایی است که در تلویزیون برای القای پیام به کار گرفته می‌شود. محتوای کلام، لحن صدا، طنین موسیقی، افکت، نوشته، سابقه و نحوه چینش اطلاعات هم از دیگر ابزارهای موثر در این حوزه است.
مجری و بک گراند هم از مواردی است که در انتقال پیام کلامی و غیر کلامی موثرند، گرچه این موضوع قابل درک است که پیام در خبر تلویزیونی بصورت فرآیندی عمل می‌کند.
هر شخصی که توانایی محدود کردن یا افزودن اطلاعات، تایید یا رد کردن موضوع و تحلیل یا باز تحلیل رویداد را داشته باشد در القا پیام موثر است. پیام هر چقدر غیرمستقیم‌تر باشد طبعا با مقاومت کمتری از سوی مخاطب مواجه می‌شود.
منابع خبری "NEWS SOURCE"، گردآورندگان خبر" NEWS GATHERING "، تولید کنندگان خبر " NEWS PRODUCT و پخش کنندگان خبر"NEWS BROADCAST"در این مسیر موثرند.
نخستین منبعی که در مورد رویداد سخن می‌گوید و کسی که از رویداد تصویر می‌گیرد تا خبرنگار میدانی و از دبیران و سردبیران در اتاق خبر تا کارگردان و صدابردار در استودیو همگی در این فرآیند موثرند.
منبع : خبرگزاری ایسنا