پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

CESAR کم وزن و کم هزینه


CESAR کم وزن و کم هزینه
تحقیقی که در دانشگاه منچستر به منظور بهبود برخی از سیستم های بکار رفته درجت های شخصی و هواپیماهای باربری-برای مسافت کم، صورت گرفته است، می تواند منجر به یک پیشرفت اساسی در ساخت هواپیماهای شخصی ارزان تر، سبک تر و با آلودگی کمتر شود.
با توجه به افزایش تقاضا برای سفر های هوایی، به نظر می رسد که تعداد سفر های هوایی برای مسافت های کوتاه و سفرها با جت های شخصی در حال افزایش است
این موضوع به خصوص در میان کشور های اروپایی صادق است، به این دلیل که کشور های غربی این قاره برای گسترش تجارت خود به شرق، نیازمند اسبابی برای افزایش پرواز ها بین این ملل هستند.
در حالی که جت های بزرگ نوین، با تکنولوژی سطح بالا، مانند Airbus A۳۸۰ دارای سیستم های پیشرفته الکتروهیدرولیک و الکترمکانیک برای کنترل تجهیزاتی مانند رادار می باشند، هواپیماهای مسافری کوچک هنوز از سیستم های کنترلی که با تسمه و قرقره کار می کنند بهره می برند با وجود اینکه در طی سال ها هیچ ویژگی فنّی قابل توجهی در آنها دیده نشده است.
با رهبری دکتر نیگل اسکاتفیلد*محققانی از دانشکده ی برق دانشگاه منچستر و گروه مهندسی الکترونیک در تبدیل قدرت، در حال تلاش برای بهبود سیستم هایی الکتریکی هستند که در جنبه ی خارجی کنترل پرواز مورد استفاده قرار می گیرند، مانند رادار، دریچه ی بال ها و تجهیزات فرود. آن ها امیدوارند که این طرح هزینه های ایجاد شده، از قبیل هزینه های جاری و هزینه ی تعمیر و نگهداری را کاهش دهد در حالی که همچنان ایمنی و راحتی مسافران به خوبی حفظ می شود همچنین کاهش اثرات زیانبار آن بر روی محیط تضمین شده باشد.
کاری که با استفاده از بودجه ی اتحادیه ی اروپا انجام می شود، پروژه ی "هواپیما های کوچک با قیمت رضایت بخش" یا *CESAR است که در سپتامبر گذشته آغاز شده و به مدت سه سال ادامه خواهد داشت. این فعالیت شامل ۳۵ سازمان تجاری و آموزشی از کشور های اتحادیه اروپا می باشد.
به گفته دکتر اسکاتفیلد: کمپانی ها در محدوده های خاصی تخصص دارند و باید در یک پروژه تحقیق و پیشرفت تکنولوژی با یکدیگر همکاری کنند، ما در حال خلق یک هواپیمای جدید از صفر نیستیم بلکه در حال تغییر اکثر قسمت های بکار رفته در آن هستیم. یک کمپانی به تنهایی قادر به چنین کاری نیست و این کار برایش دشوار خواهد بود، بنابراین سرمایه گذاری اتحادیه اروپا می تواند ارتباط خوبی بین شرکت ها بر قرار کند.
هدف از CESAR تولید هواپیماهای معقول دارای ۱۰ تا ۵۰ صندلی می باشد، گروه امید وار است که نمونه ای اولیه از سیستم های کنترلی مورد نظر تا سال ۲۰۰۹ ساخته شود که در این صورت امکان سرمایه گذاری بیشتر فراهم شده و آن ها قادر خواهند بود تا یک نمایش دهنده و شبیه ساز پرواز ارائه کنند.
در پروژه CESAR، تیم منچستر کمک هزینه ای به مبلغ ۳۰۰۰۰۰ یورو جهت بررسی روش های مهندسی برق برای کنترل قسمت های متحرک در هواپیما های کوچکتر، دریافت نمود.
محققان می گویند که استفاده از سیستم های الکترومکانیکی و الکتروهیدرولیکی، جرم را کاهش داده و بهبود قابل توجهی در راندمان انرژی خواهد داشت. بنابراین هزینه ی تولید و استفاده از هواپیما هر دو کاهش خواهند داشت.
تعویض سیستم های بزرگ و حجیم مکانیکی و هیدرولیکی با سیستم هایی که بیشتر بر پایه الکتریسیته هستند علاوه بر موارد فوق به هواپیماهای کوچک اجازه می دهد که با افزایش ظرفیت بار قابل حمل توانایی حمل مسافر بیشتری داشته باشند. اگرچه هواپیماهای CESAR برای این سوال که چگونه امواج پرواز را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم جوابی ندارند ولی اثر کربن روی مسافران را کاهش خواهند داد.
به طور مشابه، هواپیماها نیاز به سوخت کمتری دارند و دی اکسید کربن کمتری تولید می کنند.
از سوی دیگر در صنایع هوافضا، تغییری کلی در جهت جایگزینی سیستم های سنتی کنترل با سیستم های مشابه الکتریکی در حال انجام است. با این کار، Airbus با همان هشت جایگاه نزدیک به یک تن از A۳۸۰ superjumbo سبک تر شده است
محاسن پیشرفت تکنولوژی سیستم های کنترلی هواپیماهای کوچکتر به صورت جامع قابل تشخیص است.
اسکافیلد می گوید: شرکت های هواپیما سازی در سطح جهان به دنبال سیستم های مشابه هستند، اگر اتحایه اروپا بتواند برای برداشتن گامی دیگر در این زمینه برنامه ریزی کند، یک مزیت تجاری بزرگ برای آن آیجاد خواهد شد.
اگر چه وی اظهار داشت که استفاده از این فناوری جدید افزایش هزینه اولیه را در بر خواهد داشت اما این فناوری بیشتر در مورد صرفه جویی در سوخت مورد توجه است.
وی افزود اگرچه جایگزینی یک سیستم ساده با سیستمی پیچیده ضایعاتی ایجاد می کند،ولی مزایای اقتصادی قابل توجهی را در بر خواهد داشت.
منبع : دانش ما