پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

اوقات فراغت فرزندانمان را چگونه پربار سازیم


اوقات فراغت فرزندانمان را چگونه پربار سازیم
در رابطه با اوقات فراغت، غالبا این اوقات را به معنای بیکاری، غیرموظف، ساعات بدون برنامه، اوقات غیررسمی و... تلقی می نمایند و برای همین منظور بزرگسالا ن، مربیان و اولیا برای جلوگیری از هدر رفتن این اوقات سعی می کنند با برنامه ها، سرگرمی ها و اشتغالات مختلف اوقات دانشآموزان را پر کنند. حال آن که فلسفه اوقات فراغت در این است که فرد بدون اجبار و عاری از چارچوب های قبلی با میل و رغبت به فعالیت های دلخواه بپردازد. وظیفه مربیان و برنامه ریزان تربیتی تامین مستقیم و پر کردن فیزیکی و یک جانبه اوقات فراغت دانشآموزان نیست بلکه آنان فقط زمینه ساز، فراهم کننده و معرفی کننده فعالیت های سالم، سازنده و مفید هستند.
اگر در تنظیم اوقات فراغت تمایل درونی، دخالت فردی و انتخاب فعالا نه دانشآموزان در نظر گرفته نشود، تامین این اوقات چیزی جز سرگرم کردن، پرکردن فیزیکی و عاریه ای بودن آن نخواهد بود. در حالی که اوقات فراغت بهترین، باورترین و غنی ترین و خلا ق ترین موفقیت برای فرد است تا به دور از قید و بندها، قالب ها، بتواند خلا قیت و آفرینش، نوآوری و تفکر سیال و فعال خود را به نمایش بگذارد.
در برخورد با اوقات فراغت دانشآموزان باید تفاوت های فردی، سطح برانگیختگی، نیازها و آمادگی های روانی و عاطفی و شناختی آن ها نسبت به فعالیت ها و برنامه های تربیتی را مدنظر گرفت. اوقات فراغت در یک روستا با شهر متفاوت است. اوقات فراغت برای یک دانشآموز مرفه با دانشآموز محروم متفاوت است. نگرش ها، انگیزه ها و علا یق افراد به حسب موقعیت ها و شرایط و تجربیات نسبت به اوقات فراغت یا اوقات کاری متفاوت است.
● رعایت نکاتی در تامین اوقات فراغت
۱) وجود تنوع و تعدد فعالیت ها و برنامه ها تا دانشآموزان بتوانند به صورت انتخابی و آزاد به میل خود به آن مشغول گردند.
۲) پرهیز از تبدیل اوقات فراغت به اوقات سرگرمی، وقت گذرانی، صرف انرژی بیهوده و اشتغالات بدون هدف
۳) دانشآموزان در اوقات فراغت باید محصول کارآیی، خلا قیت و اثرگذاری خود را احساس کنند.
۴) در اوقات فراغت باید زمینه ای فراهم شود که دانشآموز فرصت کاوش، تفکر، تامل درباره خود، طبیعت و خدای خویش را داشته باشد.
۵) حرمت نفس، شکوفایی، زیبایی دوستی، حقیقت یابی، خیرخواهی و دوستی از جمله عناصر سازنده یک برنامه اوقات فراغت می باشند. این مفاهیم باید در خلا ل فعالیت ها به صورت غیرمستقیم و غیرکلا می و عملی نمایان گردد.
۶) در آموزش مهارت های مورد نظر در اوقات فراغت باید به این نکته توجه کرد که آموزش باید آزاد باشد و آموزش آزاد آن است که اول دوست داشته شود و سپس آموخته شود و پس از آن مورد استفاده قرار گیرد.
۷) فعالیت ها و برنامه های اوقات فراغت باید از جنبه های مختلف متفاوت باشد. سودمندانه، ذوقی، شغلی، ابتکاری، مهارتی و تفریحی و... باشد.
۸) اهتمام و توجه به تفریحات بدنی از طریق افزایش انواع بازی ها جهت آزادسازی انرژی های سرکوب شده فشارها و تنش ها باشد.

نویسنده : انسیه سبزرو
منبع : روزنامه مردم‌سالاری