چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
مامارما - Mamma Roma
سال تولید : ۱۹۶۲
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : آلفردو بینی
کارگردان : پییر پائولو پازولینی.
فیلمنامهنویس : سرجو چیتی و پازولینی.
فیلمبردار : تونینو دلی کولی.
آهنگساز(موسیقی متن) : آنتونیو ویوالدی.
هنرپیشگان : آنا مانیانی، اتوره گاروفولو، فرانکو چیتی، سیلوانا کورسینی، لوئیزا لویانو و پائولو وولپونی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۴ دقیقه.
با ازدواج "کارمینه" (چیتی)، حامی زن خیابانگردی بهنام "مامارما" (مانیانی)، با یک دختر دهاتی، او از نکبت نجات پیدا میکند تا دوباره به پسر نوجوانش، "اتوره" (گاروفولو) که در روستا بزرگ شده، بپیوندد. "مامارما" آپارتمانی میگیرد و در بازار دکهای میزند. اما "اتوره" به یک گروه جوانان خلافکار میپیوندد و دلباخته دختر ولگردی بهنام "برونا" (کورسینی) میشود. "مامارما" ابتدا از کشیشی کمک میخواهد، اما چون نمیخواهد پسرش کارگری کند، دست به دامن خیابانگردی بهنام "بیانکو فیوره" (لویانو) میشود تا کاری در یک رستوران برای "اتوره" پیدا کند و او را از شر "برونا" هم نجات دهد. در اینجا سروکله "کارمینه" پیدا میشود و "مامارما" را باز به خیابانگردی مجبور میکند. "اتوره" که شغل سابق مادرش را فهمیده، کارش را رها میکند و پس زا یک سرقت بیهدف، به زندان میافتد. رفتار مهارناشدنی او باعث میشود در سلولی انفرادی او را به تخت ببندند و بالاخره هم با وخیمتر شدن حالش، میمیرد. حالا، "مامارما" که به حال جنون افتاده، میخواهد خودش را از پنجره پائین بیندازد، اما جلویش را میگیرند...
٭ ماما رما حالوهوا و جغرافیائی مشابه فیلم اول درخشان پازولینی، آکاتونه (۱۹۶۱)، دارد. بار دیگر در حومههای ملالآور و بیروح رم میگذرد، در میان پااندازان و خیابانگردان و دیگرانی که زندگی از همان آغاز، آنان را به کج راهه کشانده است، با این تفاوت که اینجا همراه با خود "مامارما"، پا به دنیای مادیتر و ملموستر خردهبورژواها میگذاریم. "مامارما" میخواهد. پسرش را به یک "آقا" بدل کند اما مشکلات او تمامی ندارد. او زنی است که گوئی محکوم است تاوان گناهان اجدادش را بدهد. بعید است بتوان کسی که گوئی محکوم است تاوان گناهان اجدادش را بدهد. بعید است بتوان کسی جز مانیانی را در این نقش تصور کرد. بهرغم قدرت حضور مانیانی و فیلمنامه نسبتاً پیشپا افتاده، مهر شخصی پازولینی بر فیلم حس میشود. هرچند سرنوشت مخوف پسر که خیلی ناگهانی و غیر منتظره رخ مینماید، بیشتر زائیده میل پازولینی به صدور "بیانیه"ای مارکسیستی است تا برخاسته از بطن خود مضمون. استفاده پازولینی از موسیقی ویوالدی ـ شبیه استفاده او از باخ در آکاتونه ـ مؤثر است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور مجلس دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب قوه قضاییه شورای نگهبان صادق زیباکلام قوه قضائیه مجلس دوازدهم
قتل پلیس شهرداری تهران تهران هواشناسی آموزش و پرورش بارش باران دستگیری پلیس راهور سازمان هواشناسی سیل شورای شهر تهران
یارانه بانک مرکزی قیمت دلار خودرو قیمت خودرو قیمت طلا سایپا بازار خودرو بورس مسکن دلار ایران خودرو
فردوسی نمایشگاه کتاب شاهنامه همایون شجریان سحر دولتشاهی تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران کتاب سینمای ایران دفاع مقدس سریال حج
وزارت علوم دانشگاه تهران فضا تحقیقات و فناوری آیفون
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه حماس چین افغانستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد بازی لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل همراه اول موبایل دوربین تبلیغات هواپیما ناسا نوآوری اپل ایلان ماسک
سرطان رژیم غذایی کاهش وزن زوال عقل پنیر خواب ویتامین کودک واکسن سلامت روان بارداری