سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


مدیریت پیشتاز و تاثیرگذار بر افکار عمومی


مدیریت پیشتاز و تاثیرگذار بر افکار عمومی
مدیران صنعت برق کشور در شرایط کنونی از ویژگیهای بسیار زیادی باید برخوردار باشند که مهمترین آنها شفاف‌سازی عملکردها، ساده زیستی، پاسخگو بودن، جلب رضایت مردم، داشتن بینش توسعه‌ای و تعامل سازنده با سایر ارگانها و مسوولان است.این نکته‌ای است که اخیراَ از سوی معاون وزیر نیرو در امور برق و مدیر عامل شرکت توانیر اعلام شده است.
مدیریت مدرن امروز، بر بستر ارتباط سازنده با کارکنان از یکسو و ایجاد ارتباط و تفاهم دوجانبه با مشترکان و یا به تعبیر دیگری مردم شکل گرفته است.
مدیریت امروز ضمن سودجستن از مکتب روابط انسانی در سیستم مدیریت و تکیه بر مدیریت سیستمی، دیدگاههای جدیدتری را در همه زمینه‌ها از جمله مدیریت مشارکتی مطرح می کند.در مدیریت مشارکتی ضمن آنکه همه کارکنان و کارشناسان سازمان – به تعبیری در مسایل مدیریتی حضور دارند با ارایه پیشنهادهای سازنده و مفید در جهت حل مسایل و مشکلات سازمانی می‌کوشند.یکی از ویژگیهای مهم مدیران صنعت برق به ویژه در نظام اسلامی باید داشتن صداقت، صراحت برخورد و روحیه انتقادپذیری باشد که این نکته نیز از سوی مدیر عامل شرکت توانیر مورد تاکید قرار گرفته است.
اصولاَ در یک جامعه پیشرفته و یا در حال توسعه ملاک و تشخیص یک مدیریت مطلوب علاوه بر اینکه به اصول علمی مدیریت کلاسیک که نظارت، سازماندهی، کنترل و برنامه ریزی و ... است برمی‌گردد به نوع ارتباط مفید و سازنده مدیریت با کارکنان و با مردم نیز مربوط است.شناخت افکار عمومی درمورد عملکرد سازمان - که این مورد از وظایف روابط عمومی‌های سازمانها، ادارات، شرکتها و ... به شمار می‌آید – به مدیران عالی‌ و ارشد در صنعت برق کمک می‌کند که نقاط قوت و نقطه‌های ضعف احتمالی را شناخته و آنها را تحلیل و بررسی کنند.
با تکیه بر این مساله که اصولاَ سه نوع افکار عمومی در برابر هر سازمان و یا هر شرکتی و ... وجود دارد. بنابراین باید تدابیری را به لحاظ مدیریتی در سازمان و شرکت انتخاب کرد که افکار مثبت در ارتباط با عملکرد سازمانها و شرکتها، مثبت تر شده و افکار خنثی به سمت مثبت شدن سوق داده شوند.از طرف دیگر در جهت برطرف کردن افکار منفی و جلب آن به سمت کارهای مثبت سازمان و شرکت باید تلاش کرد.یکی از راههای جذب افکار عمومی منفی به سمت افکار عمومی مثبت، انجام کارهای نیک، مطلوب و مفید در چارچوب وظایف سازمانی است.
تبلیغ مثبت دامنه دار در زمینه عملکرد مثبت سازمانی نیز در جلب و جذب افکار عمومی منفی تاثیر بسزایی دارد. بدیهی است که این تبلیغات باید براساس اطلاع رسانی صحیح بوده و از اصول دقیق و واقع گرایانه ارزشهای خبری تبعیت کند.در این صورت با جلب و جذب افکار عمومی مردم جامعه، مدیران صنعت برق می توانند با توانایی های هرچه بیشتر به خدمات خود ادامه دهند.
منبع: پیک برق توانیر
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو