شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

بوق اتومبیل


بوق وسیلهٔ علامت صوتی اتومبیل است، بوق از ایجاد امواج صوتی استفاده می‌شود و صدا تولید می‌کند. به‌وسیله صدای تولید شده می‌توان راننده اتومبیل دیگر را از چگونگی و مقصود خود آگاه کرد.
● ساختمان بوق: بوقی که امروزه در اتومبیل‌ها به‌کار می‌رود از نوع ارتعاشی است: قسمت‌های مهم دستگاه بوق: ۱) صفحه ارتعاش کننده یا دیافراگم
۲) آرمیچر یا میلهٔ ارتعاش دهنده دیافراگم و پیچ مهره تنظیم انتهای آن
۳) قرقره و سیم پیچی تولید کننده حوزه مغناطیسی
۴) پلاتین‌های مثبت و منفی و خازن مربوطه
۵) بلندگوی بوق.
● طرز کار بوق: چون روی دکمه بوق فشار وارد می‌آوریم جریان برق باتری را به بوق مربوط می‌سازد عبور جریان از سیم پیچی داخل بوق سبب ایجاد حوزهٔ مغناطیسی می‌شود و آرمیچر یا میلهٔ ارتعاش دهنده را جذب می‌کند و چون میلهٔ مزبور به‌وسیله صفحهٔ ارتعاش کننده فلزی (دیافراگم) وصل است وسط آن‌را به‌جلو می‌دهد ولی به‌محض اینکه مقداری دیافراگم جلو رفت میلهٔ ارتعاش دهنده به‌وسیله زائده‌ای که در پهلوی خود دارد پلاتین‌های بوق را زا هم باز می‌کند و مانند عملی که در پلاتین‌های دلکو می‌شود مدار قطع می‌گردد در نتیجه حوزه مغناطیسی از بین می‌رود و قابلیت ارتجاعی دیافراگم سبب می‌شود که به حال اولیه باز گردد و میلهٔ ارتعاش دهنده رانیز به‌جای خود برگرداند.
به‌طور کلی تاکنون سه نوع بوق در اتومبیل‌ها به‌کار می‌رود:
۱) بو‌ق‌های الکتروموتوری که امروزه متداول نیست.
۲) بوق‌های مغناطیسی که تقریباً همه اتومبیل‌ەا به آن مجهزند
۳) بوق‌های شیپوری یا آژیر که مخصوص آمبولانس‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و پلیس می‌باشد.
بوق‌ با جریان متناوب جوشن این بوق از یک ورقه غشائی درست شده است. نوسانات جریان برق به نوسانات میدان تبدیل شده و بعد از این نوسانات ورقه غشاء را تحریک کرده و باعث تولید صوت می‌شود.
بوق حلزونی خودرو قابل نصب بر روی خودروهای سواری ـ ۱۲ ولت، با سطح صدای ۱۱۵ دسی‌بل، ۴۸۰ هرتز، به قطر ۸۰ میلی‌‌متر.
● کاربرد: تولید صدا و هشدار دادن به عابر پیاده و راننده دیگر
بوق معمولی خودرو از نوع الکترومکانیکی با قطر ۱۱ میلیمتر ـ ۱۲ ولت، با صدای ۱۱۵ دسی‌بل و ۳۹۰ هرتز (تن بالا).
منبع : مطالب ارسال شده