شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


فرآیند گذار و موانع توسعه و دمکراسی در ایران


فرآیند گذار و موانع توسعه و دمکراسی در ایران
نویسنده : فریدیحیایی - علی
محل نشر : تبریز
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۴/۰۱
رده دیویی : ۹۵۵.۰۸۴۴
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۱۸
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۰۶-۰۷۳۵-۵

نگرانی‌ها و مشکلات دوران گذار در ممالک کم توسعه با اشاره به آسیب‌های موجود در راه توسعه موزون و برقراری دمکراسی در جامعه ایران, موضوع اصلی مقالات نویسنده در این مجموعه است که در روزنامه‌های تعطیل شده خرداد و فتح و روزنامه در حال انتشار 'امین 'تبریز طی سال‌های 1376تا 1379درج گردیده است .عناوین و مباحث مقالات از این قرار است' :عوامل بی ثباتی اجتماعی سیاسی در جوامع در حال گذر', 'تحول مفهومی قدرت در گذار از سنت به مدرنیته, مظاهر خشونت و راه‌های مقابله با آن', 'شهروند عقلایی, نهادهای مدنی و نظم سیاسی', 'مشارکت : مبانی و موانع آن', 'بحران مشارکت و پیامدهای آن', 'آفت‌های سیاست‌زدگی اجتماعی و پیامدهای تداوم شکاف میان افکار عمومی و نهادهای حکومتی', 'کیفیت حاکمیت و تاثیرات آن در رشد اقتصادی', 'عوامل موثر در گسیختگی توسعه کشور', 'فرهنگ عمومی جامعه ما و موانع تشکیل سرمایه', 'پرورش و بهسازی منابع انسانی کلید اصلی توسعه در ایران', 'تغییرات جمعیتی ایران و بازتاب‌های اقتصادی, اجتماعی, سیاسی, فرهنگی آن','کم توسعه سیاسی, ایران و موانع تحزب', 'نگرشی بر مفهوم توسعه سیاسی و موانع و مشکلات آن در کشور', 'مروری بر عوامل نا تمامی دمکراسی در ایران', 'آسیب‌شناسی جنبش مدنی ایران و درمان‌جویی آن .'در چند جمله کوتاه و گزیده که در حکم جمع‌بندی و حاصل مباحث کتاب است چنین می‌خوانیم' :حاکمیت سال‌های طولانی نظام‌های استبدادی و فرمانروایان و اربابان و والیان بی فرهنگ و کم سواد در طول تاریخ کشورمان همراه با عوامل اقلیمی و خونریزی‌های مستمر ایلات و عشایر ساکن در فلات ایران و تاخت و تازهای بیگانگان و لشکرکشی‌های سلاطین مطلقه دو عنصر متضاد سلطه‌پذیری و سلطه‌جویی را در تربیت ما ایجاد کرده است .به طوری که در جایگاه زیردستی, افراد ذلت‌پذیر و خوار و بر عکس در موضع سرپرستی و فرماندهی به انسان‌های زورگو تبدیل می‌شویم .این گونه کنش و واکنش در واقع نشان از شکل‌گیری رفتار و روانی با عنوان 'خوی استبدادی ' در بین ما ایرانیان است .جلوه‌ها و مظاهر این حالت روانی در کردارهای روزمره ما از درون خانواده تا مدرسه و محیط کار و تربیت و عرصه‌های مدیریت و هدایت به انحای گوناگون ظهور دارد و طبعا این خوی مانع از تقویت روحیه احترام به اندیشه‌وری و شخصیت دیگران که از مولفه‌های توسعه سیاسی است, می‌گردد .'