سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
نگاه مردم به لیزینگ
مشتریان پیکره اصلی صنعت لیزینگ را تشکیل میدهند و انعطافپذیری این صنعت تنها در قبال شرایط متنوع متقاضیان معنا مییابد. لذا مطالعه بازار خریداران یکی از بهترین شیوههای شناسایی مشکلات و چالشهای صنعت لیزینگ و راهکارهای توسعه آن میباشد. بر اساس نظرسنجی شرکت توسعه مدیریت و فنآوری اطلاعات نواندیش که با حجم نمونه ۱۳۶۳ نفر و میانگین سنی ۳۱ سال در سراسر کشور صورت گرفته است، اکثر پاسخدهندگان به سؤالات این نظرسنجی (۹۲ درصد) تا به حال از لیزینگ استفاده ننموده و تنها ۸ درصد آنها از این روش جهت تملّک خودرو استفاده کردهاند. گفتنی است، با توجه به اینکه عمده صنعت لیزینگ ایران در بخش تجهیزات و داراییهای منقول، به خودرو اختصاص دارد و میزان آشنایی عموم جامعه با صنعت لیزینگ عمدتاً در قالب لیزینگ خودرو صورت گرفته است، لذا محور اصلی سؤالات این نظرسنجی درباره لیزینگ خودرو میباشد. از مجموع افراد این نظرسنجی که ۷۰ درصد مرد و ۳۰ درصد زن میباشند، مشاغل کسبه و بازاری با ۲۵۰ نفر، دارای بیشترین تعداد و پس از آن رانندگان و زنان خانهدار، دارای بیشترین تعداد پاسخدهندگان هستند. از مجموع پاسخدهندگان ۲۴ درصد کارمند و ۷۶ درصد دارای شغل آزاد میباشند. همچنین ۴۰ درصد از مجموع پاسخدهندگان دارای خودرو بوده و ۶۰ درصد آنها بدون خودرو هستند.
● دیدگاه مالی
۶۵ درصد پاسخدهندگان دارای حقوق کمتر از ۲۵۰ هزار تومان در ماه، ۱۷ درصد دارای درآمد ماهانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، ۱۱ درصد دارای درآمد ماهانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و ۷ درصد دارای درآمد بالای ۵۰۰ هزار تومان میباشند. این امر ضرورت طراحی محصولات مالی با مبلغ اقساط کمتر را نشان میدهد. از میان مصاحبهشوندگان، ۷۴ درصد پرداخت اقساط به صورت ماهانه و مابقی دورههای پرداخت فصلی، ششماهه و سالانه را ترجیح میدهند که سهم دوره پرداخت فصلی ۱۷ درصد، دوره پرداخت شش ماهه ۶ درصد و دوره پرداخت سالانه، ۳ درصد میباشد.
● میزان پیشپرداخت و اقساط
۲۹ درصد افراد نظرسنجی فقط ۱۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان پیشپرداخت مناسب میدانند. ۳۰ درصد پاسخدهندگان ۲۰ درصد قیمت خودرو، ۸/۲۳ درصد ۳۰ درصد بهای خودرو و ۶/۱۰ درصد ۴۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان پیشپرداخت مناسب تلقی کردهاند. ۵ درصد پاسخدهندگان نیز ۵۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان پیشپرداخت مناسب دانستهاند. جالب آنکه تنها ۱ درصد پاسخدهندگان، بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان پیشپرداخت مناسب میدانند. از سوی دیگر، اکثر مصاحبهشوندگان (حدود ۶۹ درصد) خواهان پرداخت اقساط ماهانه کمتر از ۱۵۰ هزار تومان هستند. حدود ۲۰ درصد پاسخدهندگان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و ۸/۷ درصد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را به عنوان اقساط ماهانه مناسب میدانند. در این راستا، تنها ۶/۲ درصد افراد این نظرسنجی اقساط بالای ۳۰۰ هزار تومان را به عنوان اقساط ماهانه مناسب ارزیابی کردهاند.
گفتنی است، در اکثر مشاغل (به جز مهندسان و قضات و وکلا)، حداقل ۵۰ درصد افراد خواهان پرداخت اقساط از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان میباشند. البته مبلغ اقساط ۱۵۰ تا ۲۰۰ و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نیز در سایر مشاغل هم دیده میشود. در این میان، ۵۶ درصد پاسخدهندگان خواهان واگذاری خودرو در کمتر از ۱۵ روز هستند. ۳۲ درصد آنها حداکثر زمان تحویل خودرو را بین ۱۵ تا ۳۰ روز مناسب میدانند. بر این اساس، در مجموع ۸۸ درصد افراد خواهان واگذاری خودرو در کمتر از یک ماه هستند.
● مشکلات اقتصادی
از نگاه پاسخدهندگان، نرخ بهره بالا با ۲۴ درصد و عدم آشنایی کافی با صنعت لیزینگ با ۲۲ درصد، از جمله مهمترین عوامل عدم استفاده از لیزینگ عنوان شده است. در جامعه کنونی کشورمان دو عامل یادشده به ترتیب ناشی از ساختار ضعیف اقتصاد کشور و بهروز نبودن سطح دانش کلی جامعه میباشد. البته در مجموع مشکلات اقتصادی بیشترین سهم را در موانع توسعه صنعت لیزینگ به خود اختصاص دادهاند. عدم توان پرداخت با ۱۶ درصد، مبلغ بالای اقساط با ۱۱ درصد، شرایط تضمین با ۹ درصد و پیشپرداخت بالا با ۸ درصد، در رتبههای بعدی قرار دارند. نرخ بهره بالا و عدم اطلاع کافی به عنوان مهمترین دلایل عدم استفاده از لیزینگ، از سوی افرادی با مدرک تحصیلی دکترا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. دارندگان مدرک تحصیلی دکترا میزان پیش پرداخت و شرایط تضمین را به هیچ عنوان از دلایل عدم استفاده از لیزینگ نمیدانند. عدم توان پرداخت در دو گروه اقشار بیسواد و دارندگان مدرک تحصیلی فوقلیسانس، نسبت به دیگر گروهها دلیل مهمتری به شمار میرود. دارندگان مدرک دیپلم در مقایسه با دیگر افراد، میزان بالای پیشپرداخت را مهمتر ذکر کردهاند. بر این اساس، به نظر میرسد کاهش هزینه تأمین مالی مشتریان، اطلاعرسانی و انجام فعالیتهای ترفیعی، طراحی روشهای لیزینگ متناسب با توان پرداخت مشتریان و اصلاح شرایط تضمین، از راهبردهایی است که بر افزایش فروش از طریق لیزینگ تأثیر خواهد گذاشت.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران قوه قضاییه مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب شورای نگهبان قوه قضائیه صادق زیباکلام مجلس دوازدهم انتخابات
هواشناسی تهران قتل پلیس شهرداری تهران پلیس راهور بارش باران سازمان هواشناسی سیل سلامت حج تمتع شورای شهر تهران
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو بانک مرکزی سایپا بازار خودرو بورس دلار مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب همایون شجریان فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم شورای عالی انقلاب فرهنگی تحقیقات و فناوری فضا آیفون
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا روسیه حماس چین افغانستان ترکیه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی همراه اول گوگل موبایل تبلیغات فناوری دوربین هواپیما اینستاگرام شفق قطبی نوآوری دبی
سرطان کاهش وزن زوال عقل ویتامین کودک فشار خون افسردگی واکسن سلامت روان