پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

سالوادور - Salvador


سالوادور - Salvador
سال تولید : ۱۹۸۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جرالد گرین و آلیور استون
کارگردان : استون
فیلمنامه‌نویس : ریچارد بویل و استون
فیلمبردار : رابرت ریچاردسن و لئون سانچز روئیز
آهنگساز(موسیقی متن) : ژرژ دلرو
هنرپیشگان : جیمز وودز، جیمز بلوشی، مایکل مورفی، خورخه لوک، الپیدیا کاریلو، مارتین فوئنتس، تونی پلانا، خوزه کارلوس روئیز، سینتیا گیب، کالبی چستر، ویل مک‌میلان و جان سَوَیج.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۳ دقیقه.


سن‌فرانسیسکو. «ریچارد بویل» (وودز) خبرنگار عکاسی است که می‌خواهد از صحنه‌های کشتار در آل‌سالوآدور گزارش خبری تهیه کند او با یکی از دستانش، «دکتر راک» (بلوشی) به سمت آل‌سالوآدور حرکت می‌کند. در مرز با گفتن اینکه دوست «کلنلفیگهروا» (لوک) است، به‌آنان اجازه ورود و اقامت می‌دهد. در آلسالوآدور، ‌او با «جانکاسادی» (سویچ)، خبرنگار عکاس محبوبه‌اش، ماریا (کاریلو) مادرش، «کارلوس» (فوئنتس) آشنا می‌شود همزمان با تلاش «بویل» برای برقراری ارتباط و ملاقات چِریک‌ها، «سرگورد ماکس» (پلانا)، رهبر گروه دست‌راستی‌ها، ترتیب ترور «اسقف‌رومرو» (روئیز) را می‌دهد که علیه نیروهای سرکوب‌گر وعض کرده است. «بویل» موفق می‌شود با چرب‌زبانی و پرداخت رشوه کالوس و دوستانش را که «سرگورد ماکس» را در تلویزیون مسخره کرده بودند، از اعدام نجات دهد اما بلافاصله «کالوس» و «راک» دستگیر می‌شوند. این‌بار بویل با کمک «کتی‌مویل» (گیب)، یکی از کارکنان سازمان خیره کاتولیک‌های آمریکائی و رشوه بیشتر موفق می‌شود فقط «راک» را آزاد کند. آنان سعی می‌کنند با موفق تامکولی (مورفی) سفیر آمریکا «کارلوس» را آزاد کند و برای «ماریا» اوراق هویت بگیرند به هنگام ترور «اسقف‌رومرو»، «کاسالی» موفق می‌شود از صحنه عکس بگیرد، اما دوربینش را توقیف می‌کنند. جسد مسله شده کالوس پیدا می‌شود و یکی از شوخه‌های اعدام، پس از هتک حرمت به کتی و دو راهبه آمریکائی، آنان را می‌کشند. «کلی»، با وجود مخالفت‌های «کلنل‌هاید» (مک‌میلان)، تمامی کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم را قطع می‌کند. «بویل» و «کاسادی» برای عکاسی از چریک‌ها به کوهستان می‌روند و از نقشه حمله آنان آگاه می‌شوند. «بویل» در تلاش برای کسب اوراق هویت برای ماریا، عکس‌هایش را به «کلنل‌هاید» و «جکمورگان» (چستر) یک تحلیل‌گر سیاسی نشان می‌دهد. «هاید» و «مورگان»، «کلی» را وادار به بازگرداندن کمک‌های نظامی می‌کنند و نیروهای «کلنل فیگه‌روآ» شورشیان را عقب می‌رانند. «کاسادی» کشته و «بویل» مجروح می‌شود. «راک» با تهیه ویزا و اوراق هویت برای «بویل» و «ماریا» آنان را روانه می‌کند. «بویل» با کمک «کلی» از مرز خارج می‌شود ولی «ماریا» را برمی‌گردانند. در بازگشت به آمریکا، «بویل» عکس‌های «کاسادی» را منتشر می‌کند و همچنان در اردوگاه‌های پناهندگان گوآتمالائی به‌دنبال «ماریا» می‌گردد.
* نخستین و مهمترین فیلم درباره جنگ‌های داخلی ال سالوادور. استون با مهارت تمام، هراس، آشفتگی و ناامیدی مردم ال سالوادور را تصویر می‌کند. دوربین او (با فیلم‌برداری درخشان ریچاردسن) مثل دوربین یک عکاس خبری مدام در تحرک و چرخش است و موقعیت‌ها را ثبت می‌کند. وودز نقش عکاس خود خواهی را بازی می‌کند که انسانیتش را در گیر و دار فاجعه باز می‌یابد. این نقش اصولاً چندان دل‌پذیر نیست اما به لطف وودز نظر تماشاگر را جلب می‌کند.