دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


صنایع هوایی ایران، پر توان اما محجور


صنایع هوایی ایران، پر توان اما محجور
ایران و ایرانیان در دوران جنگ تحمیلی پی به اهمیت و ظرفیت های بالای صنایع هوایی برده رزمندگان به عینه می دیدند که ارتش رژیم بعث با بهره گیری از توان هوایی بالا و در اختیار داشتن انواع هواپیماهای پیشرفته چه قدرت و توان بالایی در عرصه هوایی کسب نموده بود. بعد از جنگ نیز اهمیت صنایع هوایی در عرصه تجارت و گردشگری و مسافرت های درون و برون کشوری بر همگان آشکار گردید.
زمانی که یک پرنده بزرگ آهنی را با هزار سرنشین در افق دید در آسمان آبی نظاره می کنیم پی به اهمیت علم و فن آوری و بهره گیری وافر از این نعمت لایتناهی می بریم. زمانی که حجم انبوه بار را در مدت کوتاه از شرق عالم به غرب عالم با یک پرنده فلزی منتقل می کنیم اهمیت این صنعت برایمان بیشتر خواهد شد.
ایران کشوری با تاریخ کهن و پهناور است پهناور بودن ایران نیاز به استفاده بیشتر از صنایع هوایی را اجتناب ناپذیر می نماید کما اینکه حدود ۳۰ درصد حمل و نقل در آمریکا با هواپیما انجام می پذیرد و ۲۰۰ هزار هواپیمای سبک و فوق سبک در آن کشور پرواز می کنند. بسیاری از مناطق دور افتاده کشور دارای جاده آسفالت مناسب یا قطار یا فرودگاه نمی باشند چرا که احداث این امکانات برای آن مناطق اقتصادی نمی باشد. مثلا راه اندازی این امکانات برای منطقه ای که در وسط کوههای خوزستان یا سیستان و دیگر مناطق کم جمعیت واقع شده ممکن است عاقلانه نباشد اما بسیاری از همین مناطق دور به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب برای کشاورزی و باغ یا احداث یک واحد نیروگاهی یا تولیدی و ... نیاز به فراهم شدن امکان تردد آسان سرمایه‏گذاران و نیروهای متخصص می باشند راه چاره چیست؟ استفاده از هواپیماهای سبک ۲ تا ۹ نفره بهترین راه چاره است. قیمت این هواپیماها بستگی به ظرفیت و نوع آن بین ۱۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و بالاتر است. با استفاده از این هواپیماها می توان در زمان کوتاه به هر نقطه از کشور با امنیت مناسب مسافرت نمود. هواپیماهای ۲ و ۴ نفره دارای چتر نجات می باشند که در صورت بروز هر گونه حادثه‏ای باز شده و هواپیما و مسافرین را سالم بر زمین می نشاند. این هواپیماها نیاز به باند پرواز بزرگ ندارند و حتی در خیابان آسفالت نیز قادر به نشستن هستند لذا شرکتهایی که برای سرکشی به پروژه ها یا مقاصد دیگر این هواپیماها را می خرند می توانند باند پرواز کوچکی در مکان مناسب بصورت مشترک یا انفردای راه اندازی نمایند.
در حال حاضر هواپیماههای سبک ۲ و ۴ نفره در چند شرکت داخلی طبق استانداری های جهانی تولید می شوند و تولید هواپیمای ۹ نفره نیز در حال انجام است. سرعت این هواپیماها حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است همچنین ۲ و ۴ نفره آن بنزین معمولی مصرف می کنند. شرکتهای خصوصی که در مناطق دور دست کشور پروژه در دست اجرا دارند، شرکتهای نفتی و سازمانها و نهادها و ارگانهای زیادی هستند که نیاز به داشتن این هواپیماهای ارزان، ایمن و پر سرعت دارند.
سازمان هواپیمایی کشوری عضو پیمان نامه های مهم جهانی می باشد که بر اساس آنها اجازه پرواز تنها به هواپیماهایی داده می شود که تمامی استانداردهای معتبر جهانی را داشته باشند لذا هواپیمایی که در ایران قادر به کسب اجازه پرواز از این سازمان شده است در صورت فروش به دیگر کشورها در آنجا نیز اجازه پرواز خواهد داشت. شرکت های هواپیما سازی درنا، فجر، صنایع هوایی ایران ،خاتم فضای رضوی و چند شرکت دیگر که جز فجر ما بقی خصوصی هستند در زمینه تولید انواع هواپیماها فعالیت می کنند. شرکت فجر توانسته مراحل طراحی و ساخت هواپیمای ۲ نفره و ۴ نفره را در ایران به انجام رسانده و ۴ فروند هواپیمای ۴ نفره تولید نماید این هواپیما با سرعت ۳۰۰ کیلومتر قادر است با یک بار سوخت گیری مسیر شمال تا جنوب کشور را بدون توقف پرواز نماید. این شرکت در حال ساخت هواپیمای ۹ نفره می باشد. هواپیما سازی درنا نیز چند فروند هواپیمای ۲ نفره پرنده آبی ساخته که مورد استفاده قرار می گیرند شرکت صنایع هوایی نیز هواپیمای ۲ نفره آوا را ساخته که در حال استفاده می باشد خاتم فضای رضوی نیز هواپیمای بدون سرنشین می سازد یک شرکت هم در آذربایجان در این خصوص فعال است چند شرکت دیگر نیز فعالیت های خوبی را آغاز نموده اند. راهکارهای استفاده گسترده از این هواپیماها در آسمان کشور و به دنبال آن ایجاد تکاپور در این صنعت عبارتند از:
- راه اندازی لیزینگ فروش هواپیمای سبک و پرداخت وام مناسب به خریدارن
- تبلیغ مناسب در رسانه ها و ساخت برنامه هایی توسط صدا و سیما جهت حمایت از این صنعت
- ایجاد ساز و کارهایی که بخش دولتی و عمومی هواپیماهای سبک مورد نیاز خود را به تولید کنندگان داخلی سفارش دهند
- اطلاع رسانی و شفاف سازی بیشتر در خصوص مسیرهای قابل پرواز اینگونه هواپیماها
- راه اندازی دوره های آموزش خلبانی با حمایت آموزش و پرورش، آموزش عالی و دیگر دستگاه های مربوطه
- حمایت واقعی از تولید کنندگان داخلی (همانگونه که کشورهای پیشرفته انجام داده و می دهند.)
سیدحسین میرافضلی
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید