جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

۲۰۰۹ ، سال گوشی های هوشمند


۲۰۰۹ ، سال گوشی های هوشمند
بررسی ها و تحقیقات نشان می دهد که با توجه به رویکرد و علاقه کاربران، سال ۲۰۰۹ میلادی سال گوشی های هوشمند و پیشرفته در صنعت موبایل است.
شرکت های سامسونگ و ال جی الکترونیک با تایید این مطلب اعلام کردند ، سال آینده رقابت در حوزه گوشی های هوشمند بین شرکت ها بسیار تنگاتنگ تر خواهد شد.
این دو شرکت برنامه خود را برای سال آینده بر پایه ارایه گوشی های هوشمند تنظیم کرده اند و نوکیا، سامسونگ، ال جی، ریم، اپل و گوگل نیز در این میدان حرف های زیادی برای گفتن دارند.
سامسونگ ۲۰ مدل گوشی هوشمند ارایه کرده تا راه دستیابی به اهداف را هموار کند و در سال آینده نیز ۳۰ مدل جدید از گوشی های هوشمند را به بازار عرضه می کند.
سازندگان گوشی های هوشمند تمرکز خود را روی ویندوز موبایل قرار داده اند اما سیستم های عامل دیگر مانند سیمبیان، اندرویید و LiMo نیز مورد توجه سازندگان قرار دارد.
در سال جاری گوشی هوشمند ۱۰ درصد تولیدات سامسونگ را به خود اختصاص داده بود و پیش بینی شده که تا ۲۰۱۱ این میزان به ۳۰ درصد برسد.
شرکت ال جی الکترونیک نیز اعلام کرد که در حوزه گوشی های هوشمند فعالیت خود را گسترده تر می کند و
به گفته یکی از مقامات، این شرکت در سال آینده برای هر فصل سه مدل گوشی هوشمند ارایه می کند به طور که به ۱۲ گوشی در سال می رسد.
ال جی قصد دارد سهم خود را در بازار گوشی های هوشمند به ۳۰ درصد برساند و این شرکت در این حوزه بازارهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را نشانه گرفته است.
فروش گوشی های هوشمند تا پایان سال جاری ۲۱۰ میلیون دستگاه برآورد شده است و پیش بینی می شود تا ۲۰۱۲ به ۴۶۰ میلیون دستگاه افزایش یابد.
شرکت تحقیقاتی اینفورما نیز پیشتر اعلام کرد، ارزش فروش گوشی های هوشمند از ۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به ۹۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۳ می رسد.
فروش گوشی های هوشمند تا ۲۰۱۳ نیمی از فروش کل تلفن های همراه را به خود اختصاص خواهد داد.
چین یکی از بازار های اصلی گوشی های هوشمند است و در ماه سپتامبر فروش این گوشی ها در این کشور ۲/۱۲ درصد افزایش یافت.
فروش گوشی های هوشمند در چین روند پر سرعتی را دارد و نوکیا، موتورولا و dopod بیشترین سود را از فروش این نوع گوشی ها نصیب خود کرده اند.
نوکیا ۷۰ درصد فروش گوشی های هوشمند را به خود اختصاص داد و پس از آن موتورولا با ۹/۱۸ درصد، dopod با ۲/۵ درصد، سامسونگ با ۶/۲ درصد و سونی اریکسون تنها با یک درصد قرار گرفته اند.
● تعریف گوشی هوشمند
کارشناسان تعریف های مختلفی از گوشی هوشمند ارایه می دهند، برخی معتقدند که گوشی های هوشمند معمولا به دو صورت موجودند، گوشی های هوشمند pda مانند ، که در اصل یک دستگاه pda یا کامپیوتر جیبی هستند و در خود قابلیت برقراری تماس تلفنی را هم دارند و مدل بعدی گوشی هایی هستند که تلفن همراه محسوب می شوند و در خود برخی قابلیت های یک pda مانند تقویم ، ایمیل ، مرورگر وب و برنامه های آفیس را نیز دارند.
PDA ها ، معمولا دارای صفحه نمایشی بزرگتر، حساس به تماس ، با قلم کار می کنند ، صفحه کلید ندارند و از صفحه کلید مجازی روی صفحه نمایش برخودارند.
اغلب گوشی های هوشمند حداقل دوربین VGA دارند و می توانند عکاسی و فیلم برداری کنند، داشتن پخش کننده موسیقی و ویدئویی یک استاندارد نیست، اما در مدل های جدید، متداول شده است.
در میان نرم افزارهای این دستگاه ها می توان به کتاب های الکترونیکی، بازی ها و دستگاه هایی چون دریافت کننده های GPS و دوربین اشاره کرد که این گوشی ها را به گوشی هایی با قابلیت های بالا تبدیل می کند.
مشخصات یک گوشی موبایل هوشمند عبارت از صفحه نمایش بزرگ، قابلیت کار با اطلاعات، ابزاری دستی برای ارایه کارایی های کامل یک تلفن است و در عین حال قابلیت های یک pda را نیز داشته باشد.
اغلب ناظران صنعتی و تولیدکنندگان با این تعریف تقریبا ساده موافقند، اما از نظر طراحان ، شکی نیست که قابلیت کار با برنامه های کاربردی، از ویژگی ها و خصوصیات اصلی این دستگاه ها به شمار می رود.
جیسون لانگریج، مدیر تجارت موبایل مایکروسافت در انگلستان، در این باره می گوید: از نظر ما گوشی هوشمند ترکیبی از دستگاه های سنتی ارتباطی با برنامه های کاربردی و اطلاعات پیشرفته است.
در یک تعریف ساده تر، یک گوشی پیشرفته امکان دسترسی شما به ایمیل هایتان را مقدور می سازد، و می تواند ایمیل ها و تقویم قرارها را با پی سی هماهنگ سازد.
گوشی های هوشمند در حقیقت بیشتر، خصوصیات پی سی ها را دارند تا گوشی موبایل و خصیصه اصلی آن ها از نظر عامه مردم این است که قابل برنامه ریزی باشد.
تحلیلگر دیگری وجه تمایز یک گوشی هوشمند را در دارا بودن سیستم عامل باز و قابلیت نصب و لغو آزادانه برنامه های کاربردی می داند.
منبع : سافتستان