یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سرکشی به دخمهها و سرک کشیدن به برجها
شاید بد نباشد در مقدمه گفتوگویی که میخوانید به این قضیه اشاره کنم که من این شکل تازه سینمای داوودنژاد را دوست دارم و اصلا معتقد نیستم او با ساختههای اخیرش «ملاقات با طوطی» و «هشتپا» اعتبار و احترام کارگردان فیلمهای «نازنین» و «نیاز» را زیر سوال برده است. از بحث فیلم «نازنین» که بگذریم، «نیاز» اثر زیبا و به یاد ماندنی است و نگاه انسانی و تاثیرگذار داوودنژاد در این فیلم به آدمهای طبقه فرودست اجتماع قابل تحسین و ستایش است. با همه این اوصاف فیلم دهه هشتاد نیست. «نیاز» متعلق به همان سالها است و متناسب با شرایط و بضاعتهای سینمای همان دهه ساخته شده است. داوودنژاد نبض زمانه و سینما را میشناسد و بخوبی واقف است که برای تماشاگر دهه هشتاد که در تسخیر مجذوب کننده ماهواره و اینترنت قرار گرفته است دیگر سخن گفتن درباره دو نوجوانی که بر سر تصاحب یک شغل کوچک با کمترین حقوق کارشان به درگیری لفظی و فیزیکی میانجامد جذابیت چندانی نخواهد داشت و حالا باید از مسائلی حرف بزند که دغدغه جوان و نوجوان امروز جامعه است. همان مسائلی که در «مصایب شیرین» و «بچههای بد» گوشههایی از آن را دیدیم و متوجه شدیم که نباید سینمای یک فیلمساز را فقط در یک یا دو اثر تاثیرگذار او خلاصه کرد و همه ساختههای بعدیاش را با آنها مقایسه کرد. آن منتقدانی که هنوز هم «نیاز» را بهترین فیلم داوودنژاد میدانند و با تماشای فیلمهای تازهاش فریاد وااسفا سر میدهند که پس سادگی و صمیمیت داوودنژاد «نیاز» کجا رفته است نمیتوانند جسارت و تواناییهای او را در طرح مضامین «مصایب شیرین»، «بچههای بد» و حتی «ملاقات با طوطی» و «هشتپا» نادیده بگیرند.
شاید این شکل سینما به مذاق دوستداران «نیاز» خوش نیاید اما نمیتواند نافی ارزشهای آن شود. برای گفتوگو با داوودنژاد به همراه دو نفر دیگر به استودیویی حوالی میدان هفت تیر رفتیم. جایی که در آن داوودنژاد مشغول انجام آخرین مراحل صداگذاری و ضبط موسیقی فیلم تازهاش «هوو» بود. او خیلی خسته و به قول خودش داغون نژاد بود اما بعد در طول مصاحبهیی طولانی با چنان انرژی و حرارتی به سوالهای ما پاسخ میداد که انگار پس از یک استراحت خوب و مفصل برای گفتوگو آماده شده بود. به هر حال سینمای تازه داوودنژاد سینمای اکتیو و سرزنده است که از تلفیق نوعی خشونت و تخیل و فانتزی شکل گرفته است و شاید رمز انرژی فراوان داوودنژاد در همین نکته است، که او به فیلمهای تازهاش انرژی و هیجان افزوده است و فیلمهایش هم به او انرژی و شور و شوق تازهیی بخشیدهاند.
نگار باباخانی
منبع : روزنامه اعتماد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی آتش سوزی سلامت تهران قتل پلیس کنکور شهرداری تهران وزارت بهداشت فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سریال محمدرضا گلزار سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر
اینترنت خورشید کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل جنگ غزه غزه رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات اپل فناوری سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا زوال عقل