شنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 18 May, 2024
مجله ویستا


بانک اطلا‌عات صنعت چاپ


بانک اطلا‌عات صنعت چاپ
نقش ‌موثر ‌آمار ‌و ‌اطلاعات ‌مدون ‌در ‌برنامه‌ریزی ‌و ‌جهت‌دهی ‌به ‌سرمایه‌گذاری ‌درهر ‌صنعتی ‌انكارناپذیر ‌است. ‌یكی ‌از ‌ایراداتی ‌هم ‌كه ‌همیشه ‌به ‌صنعت ‌چاپ ‌ایران ‌وارد ‌بوده ‌و ‌هست، ‌فقدان ‌اطلاعات ‌و ‌آمار ‌دقیق ‌از ‌جزییات ‌این ‌صنعت ‌است.
‌طی ‌چند ‌ماه ‌اخیر ‌مسوولان ‌و ‌دست‌اندكاران ‌حوزه ‌چاپ ‌در ‌وزارت ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی،‌‌اخباری ‌را ‌مبنی ‌بر ‌طرح ‌گردآوری ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌استان ‌تهران ‌نوید ‌می‌‌دهند.
‌گفت‌وگو ‌با ‌عباس ‌نیك‌ضمیر ‌معاون ‌فرهنگی، ‌مطبوعاتی ‌و ‌تبلیغاتی ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران . ‌نیك ‌ضمیر ‌تحصیل ‌كرده ‌حقوق ‌و ‌مدرس ‌دانشگاه ‌و ‌دارای ‌سوابق ‌مدیریت ‌در ‌چندین ‌وزارتخانه ‌است. ‌او ‌كتاب ‌امنیت ‌خلیج ‌فارس ‌و ‌بیش ‌از ‌بیست ‌مقاله ‌در ‌حوزه‌های ‌گوناگون ‌فرهنگی ‌منتشر ‌كرده ‌و ‌هم ‌اكنون ‌مجری، ‌ناظر ‌و ‌مشاور ‌بیش ‌از ‌چهل ‌طرح ‌پژوهشی ‌است. ‌
با ‌این‌كه ‌نیك‌ضمیر ‌فرصت ‌محدودی ‌را ‌برای ‌مصاحبه ‌در ‌نظر ‌گرفته ‌است،‌ ‌اما ‌برخی ‌از ‌فعالیت‌های ‌اداره ‌كل ‌ارشاد ‌استان ‌تهران ‌را ‌تشریح ‌می‌‌كند، ‌كه ‌تدوین ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌یكی ‌از ‌این ‌برنامه‌هاست، ‌او ‌توضیحات ‌مفصل ‌را ‌به ‌زمانی ‌دیگر ‌موكول ‌می‌‌كند.
● اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران،‌ ‌در ‌حوزه ‌چاپ ‌چه ‌فعالیت‌هایی ‌دارد؟
‌ما ‌یكی ‌از ‌ادارات ‌كل ‌استانی ‌وزارت ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌و ‌قسمت ‌اجرایی ‌این ‌وزارتخانه ‌هستیم. ‌تصمیم‌گیرنده ‌و ‌قانون‌گذار، ‌وزارتخانه ‌است ‌و ‌ما ‌فقط ‌مجری ‌هستیم،‌ ‌در ‌بخش ‌چاپ ‌نیز ‌تابع ‌سیاست‌های ‌دفتر ‌امور ‌چاپ ‌و ‌نشر ‌هستیم. ‌ما ‌شش ‌محور ‌را ‌جزو ‌برنامه‌های ‌اصلی ‌در ‌صنعت ‌چاپ ‌قرار ‌داده‌ایم. ‌یكی ‌از ‌این ‌محورهای ‌اصلی، ‌ایجاد ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌استان ‌تهران ‌است.
● طرح ‌ایجاد ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌هم‌اكنون ‌در ‌چه ‌مرحله‌ای ‌است؟
اعتقاد ‌بر ‌این ‌است ‌كه ‌پیش ‌شرط ‌اولیه ‌هرگونه ‌برنامه‌ریزی ‌ ‌شناخت ‌است ‌و ‌شناخت ‌نیز ‌از ‌اطلاعات ‌استحصال ‌می‌شود. ‌اگر ‌اطلاعاتی ‌در ‌ید ‌اختیار ‌نداشته ‌باشیم، ‌به ‌طور ‌منطقی ‌برنامه‌ریزی ‌متقنی ‌نخواهیم ‌داشت ‌و ‌بعد ‌هم ‌در ‌مرحله ‌اجرا ‌تكلیف ‌این‌چنین ‌برنامه‌ها ‌مشخص ‌است. ‌با ‌این‌حال ‌متاسفانه ‌نه‌تنها ‌در ‌صنعت ‌چاپ، ‌بلكه ‌در دیگرحوزه‌های ‌مختلف ‌فرهنگی ‌هنوز ‌موفق ‌نشده‌ایم ‌كه ‌بانك‌های ‌اطلاعاتی ‌كامل، ‌جامع ‌الشمول ‌و ‌متقنی ‌را ‌ایجاد‌كنیم. ‌
‌به ‌تناسب ‌عنوان ‌این ‌اداره ‌كل ‌یعنی ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران، ‌حركتی ‌را ‌در ‌جهت ‌تدوین ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌تهران ‌آغاز ‌كرده‌ایم. ‌البته ‌ذكر ‌این ‌نكته ‌نیز ‌لازم ‌است ‌كه ‌بیش ‌از ‌۶۰ ‌درصد ‌از ‌مجموعه‌های ‌فرهنگی ‌كل ‌كشور ‌در ‌تهران ‌متمركز ‌شده‌اند. ‌
در ‌ارتباط ‌با ‌چاپخانه‌ها ‌هم ‌همین ‌گونه ‌است. ‌بالغ ‌بر ‌۱۴۳۰ ‌چاپخانه ‌فعال ‌در ‌استان ‌تهران ‌داریم ‌كه ‌در ‌قیاس ‌با ‌كل ‌چاپخانه‌های ‌سراسر ‌كشور، ‌رقم ‌بالایی ‌محسوب ‌می‌شود. ‌
برنامه‌های ‌سخت‌افزاری ‌و ‌نرم‌افزاری ‌پروژه ‌پیش‌رفته ‌است. ‌امیدواریم ‌با ‌همكاری ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران ‌استان ‌تهران، ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران ‌و ‌اداره ‌كل ‌اماكن ‌بتوانیم ‌فراخوان ‌جمعی ‌ارایه ‌دهیم. ‌فرم‌هایی ‌در ‌نظر ‌گرفته‌شده ‌كه ‌دوستان ‌چاپخانه‌دار ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌فرم‌ها ‌را ‌تكمیل ‌می‌كنند. ‌ما ‌در ‌قدم ‌اول ‌چاپخانه‌های ‌فعال ‌استان ‌تهران ‌را ‌در ‌ابعاد ‌مختلف ‌مورد ‌شناسایی ‌قرار ‌می‌دهیم، ‌تجهیزات، ‌نیروی ‌انسانی، ‌نوع ‌فعالیت ‌و ‌... ‌. ‌به ‌اتكای ‌این ‌شناخت ‌ما ‌هم ‌می‌توانیم ‌نظارت ‌و ‌هدایت ‌بهتری ‌داشته ‌باشیم ‌و ‌سیستم‌های ‌حمایتی ‌كاربردی ‌را ‌پیاده ‌كنیم.
نرم‌افزار ‌به ‌گونه‌ای ‌تولید ‌شده ‌كه ‌علاوه ‌بر ‌قابلیت ‌جستجو، ‌در ‌محیط‌های ‌آماری ‌مختلف ‌مثل ‌اكسل ‌نیز ‌قابل ‌اجرا ‌باشد ‌و ‌اطلاعات ‌به ‌روز ‌آن ‌برای ‌واحدهای ‌دولتی ‌و ‌خصوصی ‌كاربرد ‌داشته ‌باشد، ‌یكی ‌از ‌مواردی ‌كه ‌در ‌این ‌نرم‌افزار ‌لحاظ ‌شده، ‌قابلیت ‌شناسایی ‌دستگاه‌های ‌موجود ‌در ‌چاپخانه‌هاست، ‌كه ‌بر‌اساس ‌آن ‌مشخص ‌شود ‌كه ‌چه ‌دستگاه‌هایی ‌با ‌چه ‌مشخصاتی ‌در ‌كدام ‌چاپخانه‌ها ‌مستقر ‌هستند. ‌بر ‌همین ‌مبنا، ‌سرمایه‌گذاری‌ها ‌هدفمند ‌خواهد‌شد. ‌
● شروع ‌طرح ‌تولید ‌بانك ‌اطلاعات ‌از ‌چه ‌زمان ‌بوده‌است؟
از ‌یك ‌سال ‌پیش ‌هم‌زمان ‌با ‌استقرارمدیریت ‌جدید ‌در ‌اداره ‌كل ‌ارشاد ‌استان ‌تهران، ‌با ‌هماهنگی ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران، ‌مرحله ‌تولید ‌نرم‌افزاری ‌آن ‌آغاز ‌شده‌است. ‌قسمت ‌مهم ‌و ‌مشكل ‌كار ‌جمع ‌آوری ‌اطلاعات ‌است. ‌
● اطلاعات ‌چطور ‌جمع ‌آوری ‌می‌شود؟
تا ‌كنون ‌اطلاعات ‌متنوعی ‌از ‌حوزه ‌چاپ ‌توسط ‌نهادهای ‌مختلف ‌جمع‌آوری ‌شده است.معاونت ‌فرهنگی ‌وزارت ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌و ‌اداره ‌كل ‌چاپ ‌و ‌نشر، ‌یكسری ‌اطلاعات ‌در ‌حوزه ‌چاپ ‌جمع‌آوری ‌كرده‌اند. ‌پژوهشكده ‌فرهنگ، ‌هنر ‌و ‌ارتباطات، ‌یكی ‌از ‌زیر‌مجموعه‌های ‌وزارت ‌ارشاد ‌هم ‌در ‌آمارگیری‌های ‌فرهنگی، ‌اطلاعاتی ‌مربوط ‌به ‌صنعت ‌چاپ ‌را ‌جمع‌آوری ‌و ‌در ‌قالب ‌چند ‌كتاب منتشركرده‌است.
‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران استان تهران ‌و ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران ‌هم ‌در ‌سنوات ‌قبل ‌اطلاعات گوناگونی ‌را ‌گردآوری ‌كرده ‌است. ‌اما ‌بزرگ‌ترین ‌ضعف ‌اطلاعات ‌گردآوری‌شده ‌این بوده ‌است ‌كه ‌ هركدام ‌از ‌این ‌مراجع ‌از ‌دیدگاه ‌و ‌منظر ‌خود ‌به ‌جمع ‌آوری ‌اطلاعات ‌پرداخته‌اند ‌و ‌به ‌تناسب ‌نیاز ‌یا ‌ قرارداد ‌خود، ‌صنعت ‌چاپ ‌را ‌مورد ‌توجه ‌آماری ‌قرار ‌داده‌اند. ‌از ‌طرفی ‌این ‌اطلاعات ‌به‌روز ‌نشده‌اند، ‌پس ‌ابتدا ‌این ‌منابع ‌مختلف ‌را ‌بررسی ‌خواهیم ‌كرد ‌و ‌در ‌مرحله ‌بعد ‌برای ‌روزآمدكردن ‌اطلاعات، ‌و ‌تطابق ‌آن ‌با ‌واقعیات ‌موجود، ‌فراخوانی ‌به ‌چاپخانه‌داران استان تهران ‌خواهیم ‌داشت. ‌دوستان ‌چاپخانه‌دار ‌به ‌مراجعی ‌كه ‌مشخص ‌خواهد ‌شد، ‌مراجعه‌كرده ‌و ‌با ‌تكمیل ‌فرم‌ها، ‌اطلاعات ‌را ‌در ‌اختیار ‌آمارگیران ‌قرار ‌می‌دهند. ‌
● اطلاعات ‌به ‌چه ‌صورت ‌از ‌چاپخانه‌داران ‌كسب ‌خواهد‌شد؟
در ‌كنار ‌تكمیل ‌فرم‌های ‌اطلاعاتی، ‌می‌خواهیم ‌ارتباط ‌نزدیكی ‌با ‌چاپخانه‌داران ‌برقرار ‌كرده، سیاست‌های ‌كلان ‌اداره ‌كل ‌ارشاد ‌استان ‌تهران ‌را ‌بیان ‌كنیم ‌و ‌از ‌نظرات ‌و ‌پیشنهادات ‌آن‌ها ‌نیز ‌مطلع ‌شویم. ‌از ‌این ‌رو ‌احتمالا ‌فرم‌ها ‌در ‌یك ‌همایش ‌و ‌با ‌حضور ‌چاپخانه‌داران ‌ ‌توزیع ‌خواهد ‌‌شد. ‌یا ‌در ‌یك ‌مقطع ‌زمانی، ‌محل ‌خاصی ‌برای ‌حضور ‌و ‌تكمیل ‌فرم‌ها ‌در ‌نظر ‌گرفته ‌می‌شود. ‌یكی ‌دیگر ‌از ‌راه‌های ‌توزیع ‌فرم‌ها، ‌نشریات ‌مرتبط ‌با ‌صنعت ‌چاپ ‌هستند. ‌اگر ‌شیوه‌های ‌نام ‌برده ‌شده ‌جوابگو ‌نباشد، ‌به ‌احتمال ‌زیاد ‌از ‌خدمات ‌پست ‌هم ‌بهره ‌خواهیم ‌گرفت.
از ‌طریق ‌نشریات ‌سراسری ‌و ‌مكاتبه ‌با ‌تك‌‌تك ‌چاپخانه‌ها، ‌چگونگی ‌اجرای ‌این ‌طرح ‌اطلاع‌رسانی ‌خواهد ‌شد.
● فرم‌های ‌آمارگیری ‌حاوی ‌چه ‌اطلاعاتی ‌است؟
‌فرم‌ها ‌سوابق ‌پیشینه‌ای ‌چاپخانه، ‌شامل ‌زمان ‌تاسیس ‌و ‌روند ‌شكل‌گیری ‌آن ‌و ‌هم ‌ویژگی‌های ‌دقیق ‌دستگاه(ابعاد ‌و ‌تعداد ‌رنگ ‌و ‌ورق ‌دستگاه) ‌و ‌امكانات ‌چاپخانه ‌و ‌دستگاه‌های ‌چاپ ‌را ‌در ‌برگرفته ‌است ‌و ‌همچنین ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌كالبد ‌و ‌فضای ‌فیزیكی ‌چاپخانه ‌و ‌نیروهای ‌انسانی(سن، ‌تحصیلات ‌و ‌سوابق ‌كاری ‌و...) ‌را ‌سوال ‌می‌‌كند. ‌همچنین ‌ارزیابی ‌حجم ‌و ‌نوع ‌كاری ‌كه ‌در ‌چاپخانه ‌انجام ‌می‌شود ‌نیز ‌جزو ‌اطلاعاتی ‌است ‌كه ‌از ‌واحدهای ‌چاپ ‌كسب ‌می‌‌شود. ‌
● آیا ‌فرم‌ها ‌هم ‌اكنون ‌آماده ‌هستند؟
‌محتویات ‌فرم‌ها ‌آماده ‌شده ‌ولی ‌ویرایش ‌نهایی ‌آن ‌هنوز ‌انجام ‌نشده ‌است.
● اطلاعات ‌چگونه ‌با ‌واقعیت ‌تطابق ‌داده ‌می‌‌شود؟
ما ‌دو ‌روش ‌را ‌برای ‌بررسی ‌اطلاعات ‌جمع‌آوری ‌شده ‌در ‌نظر ‌گرفته‌ایم. ‌اول ‌این‌كه ‌مبنای ‌فعالیت ‌ما ‌بر ‌اعتماد ‌بر ‌زیرمجموعه ‌استوار ‌است. ‌به ‌ویژه ‌در ‌حوزه ‌صنعت ‌چاپ، ‌مدیران ‌و ‌كاركنان ‌صنعت ‌چاپ ‌از ‌قابل‌اعتماد‌ترین ‌اقشار ‌هستند، ‌بسیاری ‌از ‌چاپخانه‌ها ‌قدمت ‌و ‌سابقه ‌زیادی ‌در ‌عرصه ‌فرهنگ ‌كشور ‌دارند. ‌وقتی ‌با ‌این ‌قشرسر ‌و ‌كار ‌داریم، ۹۰ ‌درصد ‌اطمینان ‌داریم ‌كه ‌چاپخانه‌داران ‌اطلاعات ‌درستی ‌در ‌اختیار ‌ما ‌قرار ‌می‌دهند. ‌ممكن ‌است ‌برخی ‌فعالان ‌صنف ‌از ‌مجموعه ‌كاری ‌خودشان ‌اطلاعات ‌دقیق ‌نداشته ‌باشند، ‌به ‌همین ‌دلیل ‌سیستم ‌نظارت ‌را ‌خواهیم ‌داشت. ‌اطلاعات ‌را ‌به ‌طور ‌رندوم ‌بررسی ‌خواهیم ‌كرد، ‌اگر ‌میزان ‌خطا ‌بالا ‌باشد، ‌مجبور ‌می‌شویم ‌بسیاری ‌از ‌این ‌اطلاعات ‌را ‌با ‌هماهنگی ‌چاپخانه‌ها ‌به ‌طور ‌مجدد‌ چك ‌كنیم.
● این ‌آمارگیری ‌در ‌رتبه‌بندی ‌چاپخانه‌ها ‌هم ‌موثر ‌خواهد‌بود؟
تمایلی ‌به ‌طرح ‌این ‌موضوع ‌نداشتم، ‌اما ‌چون ‌اشاره ‌كردید، ‌پاسخ ‌می‌دهم. ‌بحث ‌رتبه‌بندی ‌در ‌كلیه ‌مشاغل ‌فرهنگی ‌مطرح ‌می‌شود ‌كه ‌چند ‌مزیت ‌دارد. ‌وقتی ‌مخاطب ‌در ‌سطوح ‌مختلف ‌مورد ‌شناسایی ‌قرار ‌گیرد، ‌می‌‌توان ‌نیازهای ‌آن ‌را ‌دقیق‌تر ‌شناخت ‌و ‌به ‌صورت ‌كاملا ‌برنامه‌ریزی ‌شده، ‌از ‌آن ‌استفاده ‌كرد ‌و ‌حمایت ‌را ‌جهت ‌بخشید. ‌دیگر ‌مزیت ‌رتبه‌بندی ‌این ‌است ‌كه ‌در ‌بحث ‌عرضه ‌و ‌تقاضا ‌و ‌سفارش‌های ‌خاص، ‌با ‌شناختی ‌كه ‌از ‌قابلیت ‌واحدهای ‌چاپ ‌داریم، ‌انتخاب ‌محل ‌اجرای ‌سفارش ‌آسان ‌می‌شود. ‌به ‌عنوان ‌مثال ‌سفارش‌های ‌پرتیراژی ‌مانند، ‌چاپ ‌كتاب‌های ‌درسی ‌عراق ‌در ‌ایران، ‌با ‌این ‌روش ‌آسان‌تر ‌به ‌تولید ‌می‌رسید. ‌هم‌اكنون ‌رتبه‌بندی ‌در ‌حوزه ‌كانون‌های ‌تبلیغاتی ‌در ‌حال ‌اجرا ‌می‌باشد ‌و ‌درمورد ‌موسسات ‌فرهنگی ‌هم ‌در ‌حال ‌پیگیری ‌است. ‌چاپخانه‌ها ‌پس ‌از ‌اخذ ‌و ‌جمع‌آوری ‌اطلاعات، ‌در ‌نوبت ‌رتبه‌بندی ‌قرار ‌می‌‌گیرند.‌● علاوه ‌بر ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران، ‌كدام ‌سازمان ‌یا ‌ارگان‌ها ‌در ‌این ‌طرح ‌همكاری ‌دارند؟
اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران، ‌رابطه ‌بسیار ‌خوبی ‌با ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران ‌تهران ‌برقرار ‌كرده ‌است. ‌برنامه ‌سوم ‌و ‌چهارم ‌توسعه، ‌توسعه ‌بخش ‌فرهنگ ‌و ‌ابلاغیه ‌مقام ‌معظم ‌رهبری ‌در ‌زمینه ‌احاله ‌امور ‌تصدی‌گری ‌به ‌بخش ‌خصوصی، ‌ما ‌را ‌از ‌لحاظ ‌قانونی ‌موظف ‌به ‌احاله ‌بعضی ‌از ‌امور ‌به ‌بخش ‌خصوصی ‌می‌كند. ‌حاكمیت ‌و ‌نظارت ‌فقط ‌بر‌عهده ‌دولت ‌بوده ‌و ‌قابل ‌واگذاری ‌نیست. ‌اما ‌در ‌حوزه ‌تصدی‌گری ‌به ‌جز ‌این ‌دو ‌مورد، ‌بعضی ‌از ‌امور ‌به ‌اتحادیه‌ها ‌و ‌صنوف ‌قابل ‌واگذاری ‌است. ‌وزارت ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌برای ‌واگذاری ‌امور، ‌الزامات ‌خاص ‌خود ‌را ‌داراست ‌و ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران ‌به ‌عنوان ‌قسمت ‌اجرایی ‌این ‌وزارتخانه ‌در ‌استان ‌تهران ‌موظف ‌به ‌تبعیت ‌از ‌این ‌ملاحظات ‌است.
‌پس ‌یكی ‌از ‌اهداف ‌ما ‌در ‌حوزه ‌چاپ، ‌فعال ‌كردن ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران ‌در ‌حوزه‌های ‌مختلف ‌تصدی‌گری ‌است. ‌خودمان ‌را ‌از ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران ‌جدا ‌نمی‌دانیم ‌و ‌سیاست‌های ‌كاری ‌آنها ‌هم ‌منطبق ‌با ‌فعالیت‌های ‌این ‌مجموعه ‌است. ‌به ‌همین ‌لحاظ ‌و ‌اعتمادی ‌كه ‌به ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران ‌داریم، ‌علاقه‌مند ‌هستیم ‌كه ‌در ‌حوزه‌های ‌مختلف، ‌فعالیت‌های ‌مشاركتی ‌را ‌تعریف ‌كنیم. ‌چون ‌شناخت ‌فنی ‌و ‌ارتباط ‌خوبی ‌با ‌زیرمجموعه‌های ‌خود ‌یعنی ‌چاپخانه‌ها ‌دارند.
اداره ‌اماكن ‌ناجا ‌نیز ‌به ‌لحاظ ‌نظارت ‌بر ‌اماكن ‌استان ‌تهران، ‌در ‌این ‌مجموعه ‌همكاری ‌دارند. ‌
‌● دفتر ‌چاپ ‌و ‌نشر ‌وزارت ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌نیز ‌از ‌تدوین ‌ ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌خبر ‌داده ‌است. ‌آیا ‌این ‌دو ‌طرح ‌در ‌راستای ‌یكدیگر ‌اجرا ‌می ‌شود؟
دفتر ‌امور ‌چاپ، ‌قبلا ‌هم ‌( ‌از ‌زمان ‌مدیر ‌كل ‌سابق ‌چاپ) ‌اقداماتی ‌در ‌جهت ‌ایجاد ‌بانك ‌اطلاعات ‌حوزه ‌چاپ ‌داشته ‌است. ‌ولی ‌من ‌هنوز ‌در ‌حوزه ‌آمارگیری ‌محصولی ‌را ‌ندیده‌ام. ‌به ‌طور ‌منطقی ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران ‌به ‌عنوان ‌بازوی ‌اجرایی ‌این ‌قضیه ‌و ‌متولی ‌استان ‌تهران، ‌باید ‌این ‌اطلاعات ‌را ‌جمع‌آوری ‌كرده ‌و ‌در ‌اختیار ‌وزارتخانه ‌قرار ‌دهد، ‌اگر ‌دفتر ‌امور ‌چاپ ‌این ‌طرح ‌را ‌در ‌دست ‌بررسی ‌داشته ‌باشد، ‌ما ‌جزئی ‌از ‌آن ‌طرح ‌خواهیم ‌بود، ‌البته ‌تاكنون ‌هیچ ‌صحبتی ‌در ‌این ‌خصوص ‌صورت ‌نگرفته ‌است. ‌بنابراین ‌فعالیت‌های ‌آماری ‌ ‌در ‌راستای ‌هم ‌خواهد ‌بود. ‌
● با ‌این ‌توضیح، ‌متولی ‌طرح ‌ایجاد ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌كدام ‌ارگان ‌است ‌و ‌نظارت ‌بر ‌اجرای ‌آن ‌چگونه ‌صورت ‌می‌گیرد؟
به ‌طور ‌منطقی ‌اگر ‌ما ‌بخواهیم ‌این ‌طرح ‌را ‌اجرا ‌كنیم، ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌استان ‌تهران ‌ستاد ‌اجرایی ‌خواهد ‌بود ‌و ‌اعضای ‌این ‌ستاد؛ ‌اداره ‌اماكن، ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران ‌و ‌برخی ‌مراكز ‌علمی ‌و ‌دانشگاه‌ها ‌خواهند ‌بود. ‌در ‌اداره ‌ارشاد ‌استان ‌تهران، ‌شورای ‌پژوهشی ‌فعال ‌است ‌كه ‌متشكل ‌از ‌هشت ‌تن ‌از ‌اساتید ‌پژوهشگر ‌و ‌دارای ‌مدرك ‌دكترا ‌از ‌دانشگاه‌های ‌استان ‌تهران ‌هستند ‌كه ‌تحقیقاتی ‌در ‌حوزه‌های ‌فرهنگی ‌داشته‌اند ‌و ‌به ‌عنوان ‌حمایت‌كننده ‌علمی، ‌با ‌این ‌طرح ‌همكاری ‌دارند.
● ‌آماده‌سازی ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌چه ‌زمانی ‌به ‌پایان ‌می‌‌رسد؟
اجرای ‌طرح ‌آمارگیری ‌یكسری ‌مقدمات ‌اولیه ‌دارد ‌كه ‌پس ‌از ‌اجرای ‌آن ‌می‌توان ‌به ‌فاز ‌جمع‌آوری ‌اطلاعات ‌راه ‌یافت. ‌ما ‌پس ‌از ‌ماه ‌مبارك ‌رمضان ‌همایشی ‌در ‌پیش ‌داریم ‌با ‌نام <‌صنعت ‌چاپ ‌در ‌استان ‌تهران ‌و ‌چالش‌های ‌پیش ‌روی ‌آن> ‌. ‌در ‌این ‌همایش ‌ابتدا ‌می‌خواهیم ‌این ‌طرح ‌را ‌برای ‌چاپخانه‌داران ‌توجیه ‌كنیم ‌و ‌پس ‌از ‌این ‌همایش ‌به ‌فاز ‌اجرایی ‌ورود ‌پیدا ‌می‌كنیم. ‌
الان ‌مقدمات ‌اولیه ‌طرح ‌را ‌ایجاد ‌كرده‌ایم، ‌فرم‌ها ‌باید ‌توزیع ‌و ‌اطلاعات ‌جمع‌آوری ‌شود، ‌پس ‌از ‌پالایش ‌اطلاعات ‌و ‌اجرای ‌پایلوت ‌و ‌پری‌تست، ‌چولگی ‌اطلاعات ‌گرفته ‌می‌شود ‌و ‌... ‌تمام ‌مراحل ‌آماری ‌باید ‌طی ‌شود ‌تا ‌در ‌نهایت ‌به ‌یكسری ‌اطلاعات ‌قابل ‌اتكا ‌دست ‌یابیم. ‌تصور ‌می‌كنم ‌اگر ‌مشكل ‌خاصی ‌پیش ‌نیاید، ‌این ‌پروسه ‌حداقل ‌حدود ‌شش ‌ماه ‌زمان ‌نیاز ‌داشته ‌باشد. ‌یعنی ‌اواخر ‌سال ‌۸۵ ‌، ‌بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌آماده ‌شده ‌است.
‌● بانك ‌اطلاعات ‌صنعت ‌چاپ ‌قرار ‌است ‌چگونه ‌عرضه ‌شود ‌و ‌در ‌اختیار ‌متقاضیان ‌قرار ‌گیرد؟
در ‌قالب ‌مولتی ‌مدیا ‌(سی ‌دی ‌و ‌سایت ‌اینترنتی) ‌و ‌كتاب ‌منتشر ‌خواهد ‌شد.
● آیا آمارگیری ‌از ‌واحدهای ‌صحافی ‌و ‌لیتوگرافی ‌هم ‌صورت ‌خواهد ‌گرفت؟
در ‌قدم ‌اول، ‌حوزه ‌چاپ ‌مد ‌نظر ‌ماست ‌و ‌در ‌قدم ‌دوم ‌باید ‌با ‌اتحادیه ‌لیتوگرافان ‌وارد ‌مذاكره ‌شویم. ‌واحدهای ‌صحافی ‌در ‌حوزه ‌اختیارات ‌وزارت ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌نیستند، ‌بحث ‌صحافی ‌بسیار ‌دامنه‌دار ‌است.
● سایر ‌برنامه‌های ‌اداره ‌كل ‌ارشاد ‌استان ‌تهران ‌در ‌حوزه ‌چاپ ‌چیست؟
بازنگری ‌قوانین ‌و ‌مقررات ‌مربوط ‌به ‌صنعت ‌چاپ، ‌یكی ‌از ‌اقدامات ‌اداره ‌كل ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌تهران ‌اسلامی ‌استان ‌است. ‌چون ‌یكی ‌از ‌مشكلاتی ‌كه ‌در ‌حوزه‌های ‌فرهنگی ‌با ‌آن ‌دست ‌به ‌گریبان ‌هستیم، ‌خلاء، ‌ابهام، ‌تعارض ‌و ‌تناقض ‌در ‌قوانین ‌و ‌مقررات ‌جاری ‌و ‌ساری ‌در ‌این ‌حوزه ‌است. ‌دفتر ‌امورچاپ ‌وزارت ‌فرهنگ ‌و ‌ارشاد ‌اسلامی ‌حركتی ‌را ‌در ‌این ‌راستا ‌داشته ‌و ‌آیین ‌نامه ‌قبلی ‌را ‌مورد ‌بازنگری ‌قرار ‌داده ‌و ‌در ‌حال ‌بررسی ‌مجدد ‌آن ‌است.
در ‌حال ‌برنامه‌ریزی ‌برای ‌آموزش ‌چاپخانه‌داران ‌به ‌خصوص ‌در ‌حوزه‌های ‌حقوقی هستیم. ‌یكی ‌از ‌مشكلات ‌چاپخانه‌داران، ‌انعقاد ‌قرار‌دادهاست. ‌با ‌هماهنگی ‌اتحاد‌یه ‌چاپخانه‌داران ‌برای ‌آموزش ‌حقوقی، ‌برنامه‌ریزی‌هایی ‌در ‌جهت ‌برگزاری ‌كارگاه‌های ‌دو ‌ساعته ‌داریم. ‌بیست ‌عنوان ‌آموزش ‌حقوقی ‌را ‌تعریف ‌كرده‌ایم. ‌به ‌عنوان ‌مثال ‌صدور ‌چك ‌در ‌حوزه ‌انعقاد ‌قراردادها ‌در ‌چاپخانه ‌و ‌شیوه ‌تنظیم ‌قرارداد ‌از ‌موضوعات ‌كارگاه‌ها ‌به ‌شمار ‌می‌آید. ‌
● زمان ‌برگزاری ‌این ‌كارگاه‌های ‌آموزشی ‌مشخص ‌شده ‌است؟
رئوس ‌عناوین ‌تایید ‌ ‌و ‌مكان ‌برگزاری ‌كارگاه‌های ‌آموزشی ‌مشخص ‌شده ‌است، ‌امیدواریم ‌بعد ‌از ‌ماه ‌رمضان ‌به ‌اجرا ‌برسد.
● آیا ‌در ‌حوزه ‌استاندارد ‌سازی ‌چاپخانه‌ها ‌هم ‌وارد ‌شده‌اید؟
چاپخانه ‌استاندارد ‌یكسری ‌شاخص‌های ‌تعریف ‌شده‌ای ‌دارد. ‌در ‌قدم ‌اول ‌برای ‌رسیدن ‌به ‌بحث ‌شاخص‌ها، ‌باید ‌تعریف ‌مشخصی ‌از ‌شرایط ‌موجود ‌داشته ‌باشیم. ‌با ‌آمارگیری، ‌شرایط ‌موجود ‌را ‌توصیف ‌خواهیم ‌كرد ‌و ‌در ‌حوزه ‌استاندارد ‌سازی، ‌شرایط ‌ایده ‌آل ‌را ‌تعریف ‌كرده ‌و ‌با ‌بازنگری ‌قوانین، ‌مسیر ‌رسیدن ‌به ‌وضعیت ‌مطلوب ‌را ‌مشخص ‌می‌كنیم.
● اداره ‌كل ‌ارشاد ‌استان ‌تهران ‌در ‌اجرای ‌سفارش ‌اخیر ‌كشور ‌عراق ‌در ‌خصوص ‌چاپ ‌كتاب‌های ‌درسی ‌به ‌چاپخانه‌های ‌ایران ‌چه ‌نقشی ‌داشته‌است؟
اجازه ‌بدهید ‌بحث ‌رابطه ‌چاپی ‌ایران ‌و ‌عراق ‌و ‌چاپ ‌كتاب‌های ‌درسی ‌را ‌با ‌حضور ‌دوستانمان ‌در ‌اتحادیه ‌چاپخانه‌داران ‌مطرح ‌كنیم، ‌ ‌چون ‌سهم ‌به ‌سزایی ‌در ‌اجرای ‌این ‌سفارش ‌داشته‌اند.
عناوین ‌دیگر ‌امور ‌چاپی ‌كه ‌در ‌دست ‌بررسی ‌داریم، ‌كارآفرینی، ‌تفاهم‌نامه‌های ‌انجام ‌كار ‌در ‌حوزه ‌چاپ، ‌ایجاد ‌مركز ‌پژوهش ‌صنعت ‌چاپ ‌و ‌نظارت ‌بر ‌تولیدات ‌چاپخانه‌هاست ‌كه ‌به‌خصوص ‌در ‌مورد ‌اخیر ‌به ‌دلیل ‌حساسیت ‌موضوع ‌در ‌فرصت‌های ‌بعدی ‌به ‌تفصیل ‌توضیح ‌خواهم ‌داد.
منبع : ماهنامه صنعت چاپ