سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


صنعت خودروسازی غرب در گرداب بحران مالی


صنعت خودروسازی غرب در گرداب بحران مالی
در حالی که کاهش تقاضا صنعت خودروی غرب را با بحران مواجه کرده کاهش قیمت، کاهش تولید و هزینه ها و ارائه شرایط ویژه فروش از جمله راهکارهای شرکت های خودروسازی برای فرار از بحران است.
بحران اقتصادی غرب که از بخش مسکن در امریکا شروع شد پس از درنوردیدن مرز بازارهای مالی که طی آن بسیاری از موسسات بزرگ مالی غرب ورشکسته شدند اکنون در حال ورود به صنعت خودروی امریکا و اروپا است.
● کاهش قیمت و اخراج کارکنان دو راهکار خودروسازان برای عبور از بحران
کاهش قدرت خرید و افزایش بیکاری موجب شده است تا تقاضا برای خودرو در کشورهای غربی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و این مسئله انبارهای شرکت های خودروسازی بزرگی مثل دایملر کرایسلر، فورد، بنز، رنو، فیات و پژو را با انبوه خودروهای ساخته شده مواجه کرده است.
کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند بحران در صنعت خودروسازی کشورهای غربی تا اوایل سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد یافت.به عقیده این افراد بحران اقتصادی غرب تا اوایل سال ۲۰۱۰ ادامه پیدا می کند اما از این زمان به بعد رشد و رونق اقتصادی به جهان باز می گردد.
این افراد در عین حال بر این باورند که صنعت خودروسازی همچنان که اولین صنعتی است که در بخش تولید با بحران مواجه می شود اولین صنعتی خواهد بود که از بحران خارج خواهد شد. دو ماده مهم مصرفی این صنعت یعنی نفت و فولاد طی ماه های اخیر با افت شدید قیمت مواجه شده و این امر فشارهای وارده بر شرکت های خودروسازی در اثر کاهش تقاضا را تا حد زیادی کاهش داده است.
این مسئله شرکت های خودروسازی را قادر ساخته تا قیمت های خود را کاهش داده و شرایط بسیار آسانتری برای فروش خودرو به متقاضیان ارائه دهند.
اخراج کارکنان و کاهش سطح تولید به همراه افزایش فعالیت های تولیدی در کشورهای در حال توسعه از دیگر راهکارهای شرکتهای خودروسازی برای مقابله با بحران کنونی است.
● کاهش ۱۴ درصدی تقاضا برای محصولات رنو به دلیل بحران اقتصادی
شرکت خودروسازی رنو یکی از شرکت های مهم خودروسازی در فرانسه است که کارخانه های متعددی را در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله در ایران دایر کرده است. این شرکت نیز از بحران اقتصادی مصون نمانده و با بحران کاهش تقاضا رو به رو شده است.
رییس این شرکت پیش بینی کرد ، میزان فروش خودرو در بازار اروپا طی سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت .
بر اساس گزارش رویترز پاتریک پلاتا تصریح کرد: رشد فروش خودرو در کشورهای در حال توسعه نیز طی سال آینده متوقف خواهد شد . پیش بینی در خصوص وضعیت صنعت خودروسازی جهان خیلی پیچیده شده است . سه هفته پیش اصلا فکر نمی کردم میزان فروش خودرو در برزیل و روسیه کاهش یابد .
وی افزود : رنو قصد دارد علی رغم شرایط بحرانی اقتصادی و مالی جهان ، خودروهای جدیدی را طی سالهای ۲۰۰۹ ، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به بازار عرضه کند .
وی در عین حال افزود: البته شرکت رنو در پروژه های سرمایه گذاری خود تجدید نظر می کند و به عنوان مثال ، قصد دارد طی سال ۲۰۰۹ تنها یک خط تولید در کشور هند را راه اندازی کند .
پیش از این قرار بود رنو برای احداث دو خط تولید خودرو در هند سرمایه گذاری کند . رنو همچنین در نظر دارد ۶ هزار کارمند خود را در اروپا کاهش دهد .
بحران اقتصادی شرکت رنو را مجبور کرده برخی کارخانه های خود را به تعطیلی بکشاند.کارخانه تولید رنو در رومانی به مدت سه هفته تعطیل شد . این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که آمارهای رسمی ، حاکی از کاهش شدید فروش خودرو در رومانی است . تعطیلی این کارخانه از اواخر نوامبر آغاز شده و تا اواسط دسامبر ادامه خواهد داشت .
تولید رنو در کارخانه داسیی رومانی طی ماههای ژانویه تا اکتبر بیش از ۱۷ درصد رشد داشت ولی طی دو ماه اخیر تقاضای خودرو در این کشور به شدت کاهش داشته است . فروش خودرو در رومانی طی ماه اکتبر بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت .
شرکت رنو در فرانسه نیز قصد دارد میزان تولید خود را به شدت کاهش دهد و به دنبال کاهش چشمگیر فروش ، قصد دارد تولید در ۵ کارخانه خود را کاهش دهد . رنو همچنین دو کارخانه خود در فرانسه و دو کارخانه در اسپانیا را حداقل به مدت یک ماه تعطیل خواهد کرد .
فروش رنو طی ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۴ درصد کاهش داشته است .
این شرکت طی بیانیه ای اعلام کرد ، بحران مالی جهان ، آثار منفی زیادی بر میزان فروش رنو داشته است . کاهش تولید رنو به منظور کاهش موجودی انبارها صورت گرفته است . تقاضا برای خرید خودروهای رنو به شدت افت داشته است . ارزش سهام شرکت رنو در بورس پاریس روز جمعه با ۰۴/۲ درصد کاهش به ۷۰/۱۸ یورو رسید .
علاوه بر رنو سایر شرکت های خودروسازی فرانسه نیز با بحران مواجه شده اند.به گزارش فرانس بیست و چهار، بحران در صنعت خودرو فرانسه باعث شده است شرکت های خودروسازی این کشور ساعت های تعطیلی خود را افزایش دهند و شماری از کارکنان خود را نیز اخراج کنند.
شرکت های خودروسازی فرانسه دیگر قادر نیستند تولیدات خود را به فروش برسانند و کارشناسان معتقدند که اکنون بهترین زمان برای خرید خودرو به قیمت ارزانتر از گذشته است.
کاهش شمار خریداران خودرو باعث شده است فروشندگان نیز با حداقل سود خودروهای خود را بفروشند.
پژو-سیتروئن به طور موقت به منظور کاهش تولید خود، فعالیت های خود را به مدت دو هفته به حالت تعلیق در آورده است. این شرکت در نظر دارد ۲۰ درصد از تولید خود در فرانسه بکاهد.
در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ های این شرکت فرانسوی در انتظار خریدار هستند.
● تخفیف ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلاری شرکت های امریکایی برای فروش محصولات خود
سه شرکت خودروسازی بزرگ امریکا یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر نیز از بحران مصون نمانده اند.
اتومبیل سازی که قسمت کلیدی بخش تولیدات صنعتی اقتصاد ایالات متحده می باشد و تقریبا یک پنجم اقتصاد آمریکا را تشکیل می دهد، از افزایش بهای سوخت و رکود اقتصادی پس از بحران اخیر مالی، شدیدا لطمه دیده است.
جنرال موتور که زمانی بزرگ‌ترین شرکت خوروسازی جهان بود، اکنون تلاش می‌کند تا از ورشکستگی کامل نجات یابد. این در حالی ‌است که ارزش سهام این شرکت به شدت پایین آمده و ریک واگانر، رئیس این شرکت عظیم نگران است که در صورت محروم ماندن از کمک‌های دولتی، تا پایان سال جاری، ورشکسته شود.
کارشناسان امریکایی هشدار داده اند ورشکستگی جنرال موتورز عواقب وحشتناکی برای اقتصاد آمریکا خواهد داشت. این حادثه، بزرگ‌ترین شکست اقتصادی آمریکا در تاریخ محسوب می‌شود. چرا که در آن صورت، نه فقط کارگران جنرال موتور بیکار خواهند شد، بلکه همه شرکتهایی که برای جنرال موتور لوازم یدکی تهیه می‌کنند نیز ورشکسته و کارگرانشان بیکار خواهند شد. همچنین کارکنان نمایشگاههای اتوموبیل و فروشندگان نیز مشاغل خود را از دست خواهند داد. این زنجیره همین طور ادامه خواهد یافت.
با ورشکست شدن جنرال موتورز تا دو میلیون موقعیت شغلی در امریکا نابود می‌شود. این در حالی ا‌ست که دو شرکت رقیب جنرال موتورز، یعنی کرایسلر و فورد نیز با همین مشکل روبه رو هستند.
این سه شرکت برای فروش محصولات خود بهترین شرایط فروش خودرو را به مشتریان پیشنهاد می دهند . این سه شرکت بزرگ خودروسازی امریکا با شدیدترین بحران طی سال های اخیر روبه رو هستند و در رقابت شدیدی با شرکت های آسیایی و اروپایی برای فروش خودروهای کوچک و متوسط قرار دارند . خریداران خودروهای امریکایی می توانند از تخفیف ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلاری بهره مند شوند و با وام هایی با نرخ بهره کمتر از دو درصد صاحب خودروهای مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ شوند . برخی از شرکت ها ، وا م های بدون بهره به مشتریان می دهند و برخی مدل های لوکس نیز با تخفیف ویژه به فروش می رسند .
دلالان بزرگ خودرو در امریکا به شدت نگران رکود بازار خودرو در این کشور هستند و این در حالی است که زمستان در پیش است . شرکت های خودروسازی امریکا قصد دارند با ایجاد انگیزه ، مردم را برای خرید خودرو تشویق کنند . فورد فوکوس و تویوتا کرولا از اوایل نوامبر با تخفیف ویژه عرضه می شود .
هر دو خودروی مصرف بنزینی معادل ۳۵ مایل به ازای هر گالن دارند . فورد فوکوس ۲۰۰۹ با قیمت ۱۴ هزار دلار در دسترس مشتریان قرار دارد . فورد همچنین وام های بدون بهره ۳۶ ماهه برای فروش محصولات خود در نظر گرفته است .
پیش بینی می شود فروش خودروهای بزرگ در امریکا طی ماه های آینده کاهش خواهد یافت و تنها فروش خودروهای کوچک و متوسط با بهره وری بالای مصرف انرژی ، رشد خواهد داشت . با وجود کاهش قیمت بنزین طی ماه های اخیر ، مردم امریکا بیشتر دنبال خودروهایی هستند که بهره وری مصرف انرژی آن ها بالاتر باشد .
شرکت های خودروسازی امریکا برای عبور از بحران خواهان برخورداری از کمک دولت شده اند و حداقل خواهان اختصاص ۲۵ میلیارد دلار از بودجه طرح نجات به خود شده اند. در عین حال دولت بوش از ارائه کمک به این شرکت ها خودداری اما پیش بینی می شود با روی کار آمدن اوباما در ۲۰ ژانویه این کمک در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.
● کاهش ۷۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در ژاپن به دلیل بحران اقتصادی
بحران مالی و پیامدهای داخلی و خارجی آن شرکت‌های خودروسازی در ژاپن را نیز وادار به کاهش حجم تولید خودرو کرده است .
پیش بینی شده است برای نخستین بار در پنج سال گذشته آمار تولید خودرو در ژاپن نسبت به سال قبل از آن کاهش یابد.
دست اندرکاران می‌گویند، کاهش حجم صادرات خودرو به بازار آمریکا به دلیل بروز بحران مالی، از دلایل اصلی کاهش سطح تولید خودرو در ژاپن است. شرکت‌های ژاپنی با توجه به بزرگی بازارمنطقه آمریکای شمالیپایگاه‌های تولید خودرو در این منطقه را گسترش داده اند، اما به دلیل بالا بودن حجم تقاضا و کافی نبودن خط تولید، بخشی از تولیدات خود را در داخل ژاپن روانه بازار آمریکا می کنند.
این موضوع سبب شده که حجم تولید خودرو در داخل ژاپن افزایش یافته است.آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که حجم تولید خودرو در نیمه نخست سال جاری مالی در ژاپن با چهار میلیون دستگاه در بالاترین سطح تاکنون قرار داشته اما این رشد در نیمه دوم سال جاری مالی بسیار کند شده، به طوری که مقام‌های شرکت تویوتا بزرگترین شرکت خودروسازی ژاپن، این موضوع را بی سابقه دانسته‌اند .
شرکت‌های بزرگ خودروسازی ژاپن در آغاز برآورد کرده بودند که حجم تولید خودرو سواری در این کشور در سال جاری میلادی به ۴/۱۰ میلیون دستگاه برسد، اما با بازنگری‌هایی که این شرکت‌ها یکی پس از دیگری بر خط تولید نجام دادند، پیش بینی می‌شود که رسیدن به این آمار پیش بینی شده کاری غیرممکن باشد .
با بازنگری‌هایی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی ژاپن همچون تویوتا، نیسان و هوندا انجام داده اند، پیش بینی می‌شود که مجموع آمار تولید خودرو در سال جاری مالی در ژاپن به حدود ۷/۹ میلیون دستگاه برسد.
این احتمال تقویت یافته است که شرکت‌های خودروسازی ژاپن در سال جاری مالی نه تنها تولید در داخل کشور، بلکه تولید خودرو در خارج از ژاپن را نیز کاهش دهند .
کاهش خرید خودروهای لوکس در ژاپن ضربه سنگینی به شرکت های خودروسازی در این کشور وارد کرده است. شرکت خودروسازی نیسان، سومین شرکت خودروسازی کشور ژاپن اعلام کرده کارخانه های تولیدکننده خودروهای لوکس در کشور ژاپن را تعطیل می کند.
این کارخانه ها که وظیفه تولید خودروهای صادراتی به کشورهای اروپایی و آمریکایی را داشتند به دلیل کاهش تقاضا در این کشورها تعطیل می شود. این شرکت در ماه اکتبر اعلام کرده بود در فاصله ماه های نوامبر تا مارس سال آینده میلادی تولید خودروهای لوکس اینفینیتی و خودروهای مورانو و روژه اسپورت را ۶۵هزار دستگاه کاهش می دهد. *خودروسازان آلمانی چاره ای بجز کاهش تولید ندارند
بحران خودروسازان آلمانی را نیز با وضعیت دشواری مواجه کرده و باعث شده شرکت‌های مهم خودروسازی آلمان تولیدات خود را کاهش دهند.
در حال حاضر خودروسازان آلمانی با شرایط دشواری مواجه هستند و کارخانه‌هایی مانند اپل ناچار شده‌ به طور موقت تولید خودرو در چندین کارخانه خود را متوقف کنند. کارخانه ب‌ام‌ و هم اوایل این هفته چنین اقدامی انجام داد. کارخانه خودروسازی دایملر که گفته می‌شود کارخانه مادر بنز محسوب می‌شود اعلام کرده امسال به علت کاهش تقاضا تولید خود را کاهش خواهد داد. کارخانه فولکس واگن آلمان در عین حال گفته انتظار دارد امسال بتواند به سودی که پیش‌بینی کرده بود، دست یابد.
یک کارشناس خودرو گفت: خودروسازان آلمانی در وضعیت کنونی هیچ راهی بجز کاهش میزان تولید ندارند زیرا اگر آنها روند تولید خود را به شکل سابق ادامه دهند با افزایش میزان تولید و نبود مشتری مواجه خواهند شد و این وضعیت می‌تواند به ورشکستگی آنها منجر شود که چنین مساله‌ای ضربه‌ای سنگین بر کل اقتصاد آلمان خواهد بود.
رییس شرکت خودروسازی دایملر همچنین از قصد خود برای کاهش ساعات کاری کارکنان به منظور جبران کاهش تقاضا خبر داده است.
دیتر زچ رییس این شرکت اعلام کرد بسته به شرایط، کاهش اجباری ساعات کار می تواند گام بعدی باشد.وی خاطر نشان کرد ما هیچ گاه با چنین بحران جدی مواجه نشده بودیم و باید تولید خود را با کاهش تقاضا تطیبق دهیم.
دایلمر تاکنون دو بار مجبور شده است به علت کاهش شدید فروش خودروهای خود، اهدافش را برای سال دو هزار و نه اصلاح و ان را کاهش دهد.
این شرکت همچنین تولیدخودروی بنز را به علت بحران مالی و کاهش تقاضای خرید پنج هفته متوقف کرده است.
شرکت خودروسازی فولکس واگن نیز از احتمال تعدیل موقف ۲۵ هزار نفر از کارکنان خود خبر داده است. دو شرکت المانی ، "اُپِل" و "بی. ام. و" نیز اعلام کرده اند تولید خود را به علت کاهش تقاضا در اروپا سه هفته متوقف می کنند.
منبع : خودرو نیوز