شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
جهانیسازی به سبک IBM
این همه سر و صدا برای چیست؟ IBM تلویحا اعلام كرده كه هند و سایر كشورهای آسیا برای آینده این شركت سرنوشتساز هستند. بازار رو به رشد و منبعی از استعدادهایی كه با هزینه كم میتواند رقبای هندی را كه در حال به دست آوردن سهم بازار خود هستند بیرون براند. تعداد كارمندان IBM هند در دو سال و نیم گذشته از ۹ هزار نفر به ۴۳ هزار نفر رسیده و به این ترتیب بعد از امریكا در جایگاه دوم قرار گرفته است. اما نیروی كار ارزان تنها بخشی از داستان است. برای IBM، جهانیسازی به نوعی سازماندهی مجدد ۲۰۰ هزار نیروی كار خدماتی توانمند براساس مهارتهای كاری است، نه بر اساس مكان جغرافیایی. همچنین به معنی هماهنگی اپراتورهایش در سراسر جهان است تا خدماتی را منتقل كنند كه هم بهترند و هم ارزانتر. IBM در حقیقت دارد دستی به سر و روی زنجیره تامین انسانی خود میكشد.
این تغییر موضع شدید درباره بنگلور است اما به تولسا و اوكلا هم مربوط میشود. مناطقی كه به متخصصان براساس كارها كاغذ پرداخت فروتنانهای برای مشتریهایی كه میخواهند كارشان در امریكا انجام شود صورت میگیرد، جایی كه متخصصان معدودی كه پیدا كردنشان هم سخت است، مشكلات كامپیوترهای سراسر جهان را رفع میكنند و یورك تاون هیتز در نیویورك جایی كه دانشمندان IBM در آزمایشگاههای تحقیقاتی به دنبال راههایی هستند كه چگونه بعضی كارمندان را از بخش تكنولوژی بیرون كنند. رابرت دبلیو موفات، نایب رئیس ارشد كه مسئول این تغییر است دراین باره گفت: بعضی از مردم فكر میكنند دنیا در هند متمركز شده است و فقط همین. اما جهانیسازی چیزی بیش از این است. مشتریها از ما میخواهند مهارت صحیح را در مكان مناسب و زمان مناسب به آنها ارائه كنیم.
IBM حتی فرمولهای ریاضی ابداع كرده است كه تشخیص بدهد چه كسانی باید از این مراكز بیرون بروند و روی هر قراردادی كه به او داده میشود كار كند. محققان طرحی برای روشی استاندارد ارائه دادهاند كه مهارتها و الگوریتم ما را درون شركت شرح میدهد تا عملكرد تك تك كارمندان بهینه شود. آن شغل در پروژهای با بازار حرفهای به كار گرفته میشود كه به مشاوران كمك میكند تیمهایی را از میان ۷۰ هزار سابقه كار در IBM كنار هم بچیند.
ژوئیه گذشته، موفات برای بازسازی بخش بزرگی از نیروی كار نقش حیاتی داشت. او چهار سال گذشته را صرف ۵ میلیارد ساعت كار در سال كرد كه بهرهوری در زنجیره تامین تولید IBM را ارتقا بخشد. او هماكنون بر سر دو راهی است كه آیا همین كار را درباره كارمندان IBM هم انجام دهد یا نه.
تغییر موضعی كه IBM طبق آن به پیروزیهایی دست پیدا خواهد كرد به زودی در شركتهای سراسر جهان مشخص خواهد شد. IBM در قرن بیستم مدل پیشگامی در كسب و كار چندملیتی بود، در هر كشور مینی IBMهایی به وجود آورد كه هر یك با سیستم اداری، تولید و خدمات خودشان تكمیل شدند. اما این رویكرد بیش از حد نامتعادل بود آن هم در زمانی كه شركتهای تولید فناوری بی بنیه هندی و چینی كالاها و خدماتی با كیفیت عالی با هزینه اندكی نسبت به شركتهای چندملیتی عرضه میكردند. اكنون IBM پیشگام حركتی شده است كه به آن عملكردهای تركیبی جهانی میگویند. IBM برای كاهش هزینههایش برنامهریزی كرده و همزمان خدمات بهتری ارائه میدهد تا رقابتیتر باشد، در معاملات بیشتری برنده شود و به سوی درآمد و سود بیشتر گام بردارد.
این تفكر چگونه كار میكند؟ در بخش تكنولوژی كه نیمی از ۹۱ میلیارد دلار درآمد سالانه را به خود اختصاص میدهد، نیروی كار ارزان قیمت ضروری است اما كافی نیست. شركت باید كارمندان را در مراكز صلاحیت (مجموعهای از افراد با مهارتهای خاص) دستهبندی كند كه در سراسر جهان پخش میشوند. به این ترتیب میتواند از مزایای نیروی كار ارزان قیمت در بعضی مناطق استفاده ببرد درحالی كه در مناطق دیگر كارمندان بسیار ماهر در نزدیكی مشتریان قرار میگیرند. علاوه بر این كه واحد بازرگانی هر كشور نیروی كار خود را به طور كامل در اختیار دارد، بسیاری افراد از مراكز صلاحیت جذب میشوند.
به مثالی درباره این كه این سیستم چگونه كار میكند توجه كنید: در گذشته، نصب بسیاری از نرمافزارها برای كامپیوترهای خانگی برای هر كامپیوتر جداگانه انجام میشد كه یك كارمند IT تك تك انجام میداد. هزینه حدود ۷۰ دلار برای هر كامپیوتر. اكنون IBM مركزی با ۲۰۰ كارمند در تورونتوی كانادا دارد كه نصب نرمافزار را برای كاربران سراسر جهان انجام میدهند. آنها بستههای نرمافزاری عرضه میكنند كه از طریق شبكه اینترنت به كامپیوترها منتقل میشود. هزینه ۲۰ سنت برای هر كامپیوتر.
»خطری الزام آور« غول دنیای كامپیوتر آن قدر در وفور نعمت نیست كه این تغییرات را به تدریج انجام دهد. شركتهای تكنولوژی هند، با هزینه كم و كیفیت خوبشان، قوانین رقابت در صنعت ۶۵۰ میلیارد دلاری خدمات تكنولوژیك را بازنویسی كردهاند. در مقابل این هجوم درآمد بخش خدمات IBM در سه ماه نخست سال ۲۰۰۶ حدود ۱/۲ درصد كاهش یافت و به ۱۱/۶ میلیارد دلار رسید. IBM و سایر غولهای غربی خدمات تكنولوژیك مجبور شدند نیروی كاریشان را با هم متحد كنند. نان دانام نایلكانی مدیر اجرایی اینفوسیس تكنولوجیز یكی از مهمترین فعالان این صنعت در هند در این باره گفت: پس از سالها كه سرشان را در برف فرو كرده بودند، حالا دارند میبینند كه خطری الزامآور بوده است. آنها روند كلان را تشخیص داده بودند اما با سرعت كافی حركت نكردند.
هنوز زود است كه پایان بازی اعلام شود.
IBM و سایر شركتهای غربی پیوندهای عمیقی با مشتریان و منابع گسترده استعداد دارند بنابراین تحلیلگران پیشبینی میكنند رقابت آنها با شركتهای هندی و چینی بسیار سخت باشد. بیشتر پیشبینی میشود IBM و Accenture همراه با مشتی از شركتهای چینی برنده شوند. اما آنها هشدار دادهاند كه IBM نباید هیچ چیز را مسلم فرض كند. پل روئریگ، تحلیلگری از فورستر ریسرچ در این باره گفت: IBM هنوز راه بسیاری در پیش دارد كه به رقابتپذیری در هزینه و قیمت فروش دست یابد.موفات شكاك هیچ توهمی درباره مشكلات راه پیش رو ندارد. هنوز پس از سالها اختراعات مجدد در IBM، بسیاری از مردم در كارشان جا افتادهاند. او اوایل امسال دریافت به دست آوردن قلب و ذهن مردم چقدر چالشبرانگیز است. بیش از ۱۰ درصد از ۴۵۰ مدیری كه جلسه سه روزه سازماندهی برای راهكارهای جهانیسازی در ژانویه ترتیب داده بودند، نیامدند.
موفات اسباب خنده نیست اما هنگامی كه روی سن ایستاده بود كاملا ناامید به نظر میرسید. تقریبا سه دقیقه از گفتههایش رو به جمعیت این بود كه ۵۰ نفر از مدیران او را قال گذاشتند. جرج ویلیك نایب رئیس یكی از مراكز صلاحیت جهانی جدید كه اكنون ۱۱۰۰ مهندس متخصص در مركز اطلاعات نرمافزاری را رهبری میكند به یاد دارد كه آنقدر ساكت بود كه میتوانستید صدای افتادن یك سوزن را بشنوید.
ویلیك هم بدبین است. او كه ۲۵ سال در IBM بوده است از سهیم بودنش در سازماندهی دوبارهای كه واقعا چیزی را تغییر نداده غمگین است. اما او پس از شنیدن استراتژی موفات آن را تایید كرد و امیدوار بود این سازماندهی دوباره متفاوت باشد. پس از جلسه توجیهی، ویلیك مدیرانی را كه قرار بود با او كار كنند ملاقات كرد. همان موقع چند مدیر اروپایی گفتند میخواهند بروند. آنها فكر میكردند مدیر آمریكایی كارها را رهبری خواهد كرد و آنها به حاشیه رانده خواهند شد. ویلیك گفت: من قول میدهم جهانیسازی را محقق كنم. اروپاییها قبول كردند كه با او بمانند.
برای فهم سبك جهانیسازی در IBM عملكرد این شركت در بولدر را در نظر بگیرید. آنها در دامنه كوههای راكی در ساختمانهای قهوهای رنگی مستقر هستند كه از سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ برای تولید ابزار نگهداری اطلاعات به كار گرفته میشد. خطوط مونتاژ مدتهاست كه برچیده شدهاند اما نیروی كار ۶۲۰۰ نفری هنوز نزدیك به همین تعداد است. بسیاری از آنها در مراكز اطلاعات مشغول به كارند كه به یكصد مشتری خدمات ارائه میدهند وتسهیلات بازیافت اطلاعات را برای مشتریانی فراهم میكنند كه اطلاعات كامپیوترشان از دست رفته است.
دو محل مهم برگزاری نزدیك به مراكز فرماندهی جهانی مشابه هستند. اینها اتاقهای بزرگی شبیه به اتاقهای كنترل عملیات ناسا هستند. مهندسان پشت ردیفهای میز با صفحات مونیتور كامپیوتر مینشینند و علائمی از ۴۲۶ مركز اطلاعات در سراسر دنیا ارسال میشوند و مشكل آنها را رفع میكنند. روی دیوار رو به رو نمایشگر الكترونیكی عظیمی دیده میشود كه CNN، نقشههای آب و هوایی جهان و كشور و حتی محل دقیق زمینلرزههای جهان را نشان میدهد. اگر در هر نقطه از زمین اتفاقی روی دهد كه با جریان بیتها و بایتها تداخل پیدا كند، این جماعت از آن خبردار میشوند. آنها به كارشناسان دفتر بولدر یا سایر مراكز صلاحیت در سراسر جهان اطلاع میدهند تا كمك كنند اوضاع درست شود.
تغییر روش جهانی IBM به بسیاری از افراد كه در سراسر جهان ماشینها و نرمافزارها را در مراكز اطلاعات اداره میكنند امكان داده كه خود را از این مراكز دور نگه دارند. این موضوع به این معناست كه استعدادهای ارزان قیمت در هند، جایی كه مثل دوقلویی با تسهیلات بولدر برای بسیاری از این كارها عمل میكند، بیرون كشیده میشوند. بعضی از مراكز اطلاعات، قابلیت تغییر متقابل دارند، پس اگر این عمل در هند نتیجهبخش است، IBM میتواند شغلهای در ارتباط با كامپیوتر را از این راه تامین و همه جا از نیروهای ماهرش استفاده كند. این درست همان اتفاقی است كه روز ۱۲ آوریل رخ داد؛ به علت مرگ راج كومار، هنرمند محبوب هندی، هنگامهای برپا شد و دفتر بنگلور تعطیل شد. برای پرهیز از قطع عملیات، IBM به سرعت وظایف مدیریت مركز اطلاعات را به بولدر و مسئولیت امدادرسانی را به آفریقای جنوبی منتقل كرد. آرویندر سوردار نایب رئیس IBM كه مسئول پشتیبانی از مصرفكننده نهایی است در این باره گفت: مطمئنم شركتهای هندی در آن روز مشتریان رنجیده خاطر و ناامیدی داشتند.
بالاخره هندیها شبكههای بزرگ هابهای انتقال جهانی خواهند ساخت اما باز هم نخواهند توانست با قابلیتهای تحقیقات علمی IBM هماهنگ شوند. به همین دلیل IBM خدمات جهانی خود را با سازماندهی تحقیقاتیاش در كنار هم آورده تا باعث شود اتوماسیون در بخش خدمات هم به بار بنشیند. ۱۵ پروژه در دست اقدام هستند و دوتای آنها هماكنون در بنگلور به صورت پایلوت در حال انجام هستند یكی از این پروژهها سیستمی برای برگرداندن هر خدمت به مجموعهای از فرایندهای استاندارد شده است. هر كار به قطعات متعددی تقسیم میشود وبه صورت الكترونیكی بین افرادی كه آنها را انجام میدهند پخش میشوند. محمود نقشینه مدیر توزیع خدمات از بخش تحقیقات IBM در این باره گفت: مثل یك كارخانه مجازی است. اگر این پروژه موفقیتآمیز باشد، IBM باور دارد كه اتوماسیون باعث خواهد شد ۱۰ درصد از مجموع هزینههای خارج از محل كم كند و به این ترتیب مزیتی به دست میآورد كه دیگران به آسانی نمیتوانند با آن هماهنگ شوند.
برای بعضی از كارمندان بسیار ماهر، اقدامات جهانیسازی موقعیتی فراهم میآورد كه وجهه كاری خود را در شركت ارتقا دهند. یك گروه ده نفره از برنامهریزان نرمافزار با تشكیل شبكه داوطلبانه همكاری جهانی توانستهاند موفات را كنار بزنند و به یكدیگر در انجام پروژهها كمك كنند. كارمندانی از این دست كه مهارتهای نادر و انعطافپذیری لازم برای استفاده از مهارتشان در راههای جدید دارند، میتوانند عملا خود زندگی حرفهای خود را رقم بزنند. اما بسیاری از كارمندان هم با چشمانداز از دست دادن شغلشان و واگذاری آن به رقبای كمهزینهتر در كشورهای در حال توسعه رو به رو هستند. سال گذشته ۱۵ هزار كارمند IBM در اجرای یك برنامه تعدیل هزینه كنار گذاشته شدند. تام كنیت، كارشناس نرمافزار IBM كه سال گذشته بركنار شد میگوید كه او را مجبور كردند به جایگزینهای هندی خود آموزش دهد. او گفت: آمدند و گفتند شغل تو به كارمندان محل دیگری منتقل خواهد شد و تو باید به جایگزینهایت آموزش دهی و اگر این كار را نكنی از مزایای پایان خدمت محروم خواهی شد.
برای IBM هیچ راه بازگشتی وجود ندارد. موفات عقیده دارد تلاش برای جهانیسازی هنوز در مراحل مقدماتی است. اما او در نهایت امیدوار است حدود یك سوم افزایش درآمد جاری به ازای هر سهم را از طریق توسعه بهرهوری تامین كند. هماكنون حاشیه عملكرد در خدمات با ۲/۵ درصد افزایش در سه ماه نخست سال میلادی به ۱۰/۳ درصد رسیده است.
با این حال سرمایهگذاران هنوز تمایل زیادی نشان ندادهاند. قیمت سهام IBM در تمام سال ثابت بود. اما در درازمدت، IBM جذابتر به نظر خواهد آمد. سیندی شاو، تحلیلگری از موسسه تحقیقاتی مورز و كابوت پیشبینی كرده كاهش نیرو در IBM افزایش مییابد و اندوختههای ناشی از جهانیسازی برای افزایش درآمدها در طول دو سال آینده بیشتر میشود. او دراین باره گفت: سرمایهگذاران رشد درآمدها را زیر نظر خواهند داشت. اگر چنین رشدی ببینند، حتما مشتاق خواهند شد.
نوشین دیانتی
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیستان و بلوچستان دولت چین انتخابات مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان حسن روحانی جنگ دولت سیزدهم نیکا شاکرمی رهبر انقلاب مجلس
سیل هواشناسی ایران تهران شهرداری تهران باران آتش سوزی هلال احمر سازمان هواشناسی روز معلم پلیس قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا تورم مسکن بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار دلار ایران خودرو ارز
صدا و سیما مهران غفوریان تلویزیون ساواک موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران تئاتر عفاف و حجاب
اینترنت
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان جواد نکونام علی خطیر باشگاه استقلال بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اپل ناسا صاعقه گوگل تماس تصویری عکاسی تلفن همراه
چای کبد چرب فشار خون