چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

دستان پر خودروسازان ژاپنی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو توکیو


دستان پر خودروسازان ژاپنی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو توکیو
ژاپن امسال هم میزبان یكی از بزرگترین نمایشگاههای خودرو در جهان است كه نوین‌ترین فناوری خودرو در آن به نمایش گذاشته شده است. درب‌های سی‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو توكیو ۲۷ مهرماه در نمایشگاه "ماكوهاری مسه" در استان چیبا در شرق توكیو بر روی خبرنگاران و دست‌اندركاران خودرو گشوده شد و به مدت دو هفته دایر بود. در این نمایشگاه بین‌المللی ‪ ۵۷۱ ‬دستگاه خودرو و موتورسیكلت ساخت ‪۲۳۹‬ شركت، پنج دولت و یك بنیاد، از ۱۳ ‬كشور و یك منطقه به نمایش گذاشته شده است. در این دوره از نمایشگاه كه عنوان آن "رانندگی ازتوكیو" است، شركتهای خودروسازی جهان آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند. ‪ ۷۹ ‬دستگاه از این خودروها، خودروهایی هستند كه برای نخستین بار در جهان به نمایش درآمده‌اند و ‪ ۱۲۰‬خودرو دیگر هم از خودروهایی می‌باشند كه برای نخستین بار در ژاپن به نمایش گذاشته می‌شوند. بخشی ازاین خودروها، خودروهای نمایشی هستند كه به آنها خودروهای نسل آینده می‌گویند وشركتهای سازنده، آنها را محور تبلیغات خود قرارداده‌اند. این گونه خودروها كه به آنها "كانسپت كار" یا خودروهای مفهومی می‌گویند، شكل و تجهیزات آنها با خودروهای كنونی بسیار متفاوت بوده و تصوری از خودروهای یك دهه آینده را برای تماشاگر ترسیم می‌كنند. در این چارچوب شركت‌های ژاپنی از جمله تویوتا و سوزوكی حضور بسیار قویی دارند. یكی از ویژگی‌هایی دیگر این نمایشگاه حضور خودروهایی بود كه در آنها تدابیر مقابله با آلودگی محیط زیست نهفته شده بود. خودروهای برقی، هایبرید، هیدروژنی و خودروهای بنزینی كم مصرف از جمله خودروهایی بودند كه شركت‌های خودروسازی شركت‌كننده بخش مهمی از غرفه‌های خود را به آنها اختصاص داده بودند. در میان غرفه‌های موجود، غرفه تویوتا بزرگترین گروه خودروسازی ژاپن و دومین گروه خودروسازی جهان بیشترین بخش را به خودروهای هایبرید اختصاص داده بود. خودرو هایبرید نوعی خودرو نوین است كه دو گونه موتور بنزینی و برقی در آنها جاسازی شده كه با كمك كردن به یكدیگر تلاش می‌كنند كه كارآیی استفاده از انرژی بالا رفته و مصرف سوخت خودرو پایین بیاید. یكی از مسوولان فنی غرفه تویوتا به خبرنگار ایرنا گفت كه این شركت هم اكنون شش گونه خودرو هایبرید می‌سازد كه چهارگونه از آن در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. به گفته این مسوول مصرف سوخت خودروهای هایبرید برابر با نیمی از مصرف خودروهای بنزینی مشابه است. وی افزود: تویوتا برنامه دارد كه در سال جاری ‬میلادی ‪۲۵۰ ‬هزار دستگاه خودرو هایبرید وارد بازار كند كه برابر با حدود دو درصد از كل تولیدات گروه تویوتا است. خودرو سواری پریوس، خودروهای استیشن هاریر و كلوگا و همچنین خودرو خانوادگی استیما از جمله خودروهای ساخت تویوتا می‌باشند كه از موتور هایبرید در آن استفاده شده است. ارزش خودروهای هایبرید هرچند در ژاپن از خودروهای بنزینی بیشتر است اما دولت این كشور تلاش می‌كند كه با دادن یارانه زمینه گسترش استفاده از این گونه خودرو را برای مردم فراهم كند. مسوول غرفه تویوتا گفت: تدابیر دولت ژاپن سبب شده است كه هنگام خرید خودرو از نوع هایبرید تا حداكثر ‪ ۳۲۰ ‬هزار ین تخفیف نقدی نصیب مشتری شود. وی افزود كه با توجه به مصرف كم بنزین اینگونه خودرو، در بلند مدت مشتری احساس گران خریدن نخواهد كرد بلكه برای او سود مالی هم به دنبال خواهد داشت. یكی از خودروهای دیدنی شركت تویوتا خودرویی است كه چهار چرخ آن بگونه مستقل می‌توانند حركت كنند. در میان هر یك از چرخ‌های این خودرو كه "فاین - ایكس" نام دارد، موتور برقی كار گذاشته شده و به‌همین دلیل چرخهای خودرو تا زاویه‌یی نزدیك به ‪۹۰‬ درجه قابل چرخش هستند. با استفاده از این سیستم، راننده برای حركت در مكانهای تنگ می‌تواند آسانتر رانندگی كرده و نیز در كمترین فضا براحتی پارك كند. غرفه نیسان دیگر شركت بزرگ خودروسازی ژاپن هم یكی دیگر از غرفه‌های دیدنی نمایشگاه بین‌المللی خودرو توكیو است. مسوول غرفه نیسان به خبرنگار ایرنا گفت كه عروس غرفه این شركت خودرو نسل آینده از نوع "اسكای لاین است. این خودرو كوپه و ورزشی كه میان رانندگان سرعت طلب هواداران زیادی دارد بقدری برای نیسان مهم بود كه كارلوس گورن رییس شركت نیسان خودش با انجام مراسم ویژه و سخنرانی از آن پرده‌برداری كرد. شركت نیسان برنامه دارد كه از سال ‪ ۲۸۰۰ میلادی این نوع "اسكای لاین" نوین را وارد بازار كند. نیسان به دلایلی كه به نظر می‌رسد مربوط به اسرار فنی این شركت است از پرداختن به جزییات این خودرو خودداری كرده است و تنها شكل بیرونی آن به نمایش گذاشت. یكی از خودروهای جالب به نمایش گذاشته شده شركت نیسان، خودرویی است كه اتاق آن ‪ ۱۸۰ ‬درجه می‌چرخد و به همین دلیل راننده در هنگام عقب راندن خودرو نیازی به نگاه كردن به پشت ندارد و با ‪ ۱۸۰ ‬درجه چرخاندن اتاق، عقب خودرو در پیش روی او قرار می‌گیرد. در بیرون از نمایشگاه محوطه‌ای وجود دارد كه تماشاگران می‌توانند خودروهای كم مصرف را سوار شده و تجربه كنند. یكی از این خودروها مورد توجه در این محوطه خودرو كوپه "آرایكس ‪۸"‬ متعلق به شركت مزدا است كه سوخت آن دوگانه بوده و موتور آن با بنزین و هیدوژن كار می‌كند. "آر ایكس ‪۸ "‬دارای دو مخزن سوخت جدا در دو طرف خودرو است كه در یكی از آنها بنزین و در دیگر هیدروژن ریخته می‌شود. در درون اتاق راننده خودرو دگمه‌ای وجود دارد كه با فشار دادن آن راننده می‌تواند به آسانی كار انتخاب سوخت را انجام دهد. این موضوع به این دلیل است كه هنوز ایستگاه‌های سوخت هیدروژن در ژاپن به اندازه كافی در سراسر كشور گسترش نیافته است و به همین دلیل راننده پس از پایان یافتن سوخت هیدروژن خودرو درصورت وجود نداشتن جایگاه این سوخت می تواند با فشار دگمه بجای هیدروژن، بنزین را از مخزن روانه موتور كند. در این نمایشگاه شركتهای خودروسازی دایملر- كرایسلر، فورد، جنرال موتور، ولوو، رنو، فیات، هیوندای و بسیاری از دیگر شركتهای غیر ژاپنی هم نوین‌ترین خودروهای خود را به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگاه بین‌المللی خودرو توكیو در سال ‪ ۱۹۵۴‬میلادی برای نخستین بار كار خودش را از پارك هیبیا در مركز توكیو آغاز كرده و نیم قرن از زمان تولد آن می‌گذرد.