پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

معرفی بازی - ۳ Driver


معرفی بازی - ۳ Driver
در واقع بدعت شركت Reflections كه از زیرشاخه‌های شركت بزرگ آتاری می‌باشد و در نیوكاسلِ انگلیس واقع است، در آن سال موجب شد كه دو نوعِ بازی‌های اكشن و ماشین‌سواری، با ادغامی خلاقانه تبدیل به نوعی از بازی شود كه امروزه بسیاری از بازی‌ها را شامل می‌شود. سری دوم این بازی نیز برروی PS و ۲PS فروشی موفقیت‌آمیز داشت تا آنجا مجموع فروش دو قسمت اول بازی را برروی تمام كنسول‌های در حدود دوازده میلیون نسخه در جهان تخمین می‌زنند!
ساختِ سری سوم بازی Driver با تبلیغاتی فراوان و وسیع از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و در سال ۲۰۰۴ این بازی ابتدا برروی كنسول‌های ۲PS و Xbox وارد بازار شد و قرار شد كه بعد از نه ماه كار برروی نواقص این بازی روی این دو دستگاه، نسخه PC آن به بازار بیاید. ولی متاسفانه نه‌تنها این عیوب در نسخه PC بازی برطرف نشده‌است بلكه به‌علت حفظ سازگاری بازی با صفحه‌كلید و ماوس در نسخه PC عیب‌های تازه‌تری نیز در آن پیدا شده‌است.
برای ساخت این بازی همكاری عظیمی بین هالیوود و آتاری صورت گرفت. به طوری‌كه از شركت فیلم‌سازیِ كارگردان بزرگ انگلیسی <رایدلی اسكات> سازنده فیلم‌های <گلادیاتور> و <هانیبال> دعوت شد تا فیلمی سه دقیقه ای بر پایه داستان این بازی بسازد. (این شركت فیلم سازی پیش از این فیلم های تبلیغاتی شركت BMW را ساخته بود كه در سایت BMWFilms.Com موجود می باشند) این فیلم سه دقیقه‌ای كه "The Gunlet" (دستكش آهنی) نام گرفته است، در سایت بازی و تبلیغات گسترده‌ای كه در سراسر جهان برایش انجام شد، مورداستفاده قرار گرفت. همچنین برای صدای چهار شخصیت اصلی داستان بازی از چهار هنرپیشه سرشناس استفاده شد. جای شخصیت اصلی بازی، <مایكل مدسن> هنرپیشه معروف فیلم‌های Kill Bill ، سگدانی و روح صحبت كرد. او كه قبلاً نیز به همكاری با بازی‌های كامپیوتری علاقه‌ نشان داده بود و در بازی‌های GTA III و True Crime صدای خود را به شخصیت‌های مجازی بازی‌ها داده‌بود، جای Tanner شخصیت اصلی بازی صحبت كرد. <وینگ‌ریمز> بازیگر، ماموریت غیرممكن، <میكی‌رورك> بازیگر فیلم‌های تیم دونفره و خط باریك قرمز و <میشل رودریگوئیز> هنرپیشه فیلم سریع و آتشین، نیز جایِ شخصیت‌های دیگر بازی صحبت كردند. در زمینه موسیقی بازی نیز از هنرمندانی دعوت به همكاری شده‌است و همزمان با پخش بازی، CD موسیقی جداگانه‌ای نیز از موسیقی این بازی وارد بازار شد كه شامل ۱۴ قطعه موسیقی بود.
اساس داستان بازی فعالیت‌های پلیس در مقابله با گروه‌های خلافكار می‌باشد كه این تقابل در قالب مراحل اكشن و ماشین‌سواری در بازی نمایش داده‌ می‌شود. قسمت‌های‌ بازی اكثرا از روی محل‌های واقعی طراحی شده‌‌اند و حتی خیابان‌های سه شهر مختلف وقوع بازی یعنی میامی، نیس و استانبول تا حدی زیادی مانند نمونه اصلی‌اشان در دهه ۷۰ می‌باشند. بازی با فیلمی زیبا شروع می‌شود. جایی كه Tanner ، شخصیت اصلی بازی، پلیسی كه خود را در قالب تبهكاران جازده ‌است تا یك باندِ دزدی ماشین‌های گران‌قیمت را پیدا كند، در شهر استانبول در جریان یك عملیات تیر می‌خورد و به بیمارستان می‌رود. همان‌طور كه اشاره شد، فیلم‌ها و Demoهای بازی بسیار جذاب از كار درآمده‌اند و یكی از بهترین‌ِ آن‌ها همین Demo اول بازی می‌باشدكه مناظر و فضای شهر استانبول را به خوبی نمایش می‌دهد و تاثیر صحنه‌های تیراندازی آن بسیار خوب می‌باشد. بعد از نمایش این مقدمه ما به شش ماه قبل برمی‌گردیم.
زمانی كه Tanner در شهر میامی تلاش می‌كند تا به این گروه ماشین ربایی نفوذ كند. این گروه قرار است ۴۰ ماشین لوكس و گران‌قیمت را در این شهر ربوده، آن‌را توسط كشتی به خارج میامی بفرستد. در قسمت‌های مختلف بازی، طی مراحل مختلف باید كشف كنید دزد‌های ماشین‌ها چه‌كسانی هستند، ماشین‌ها قرار است به كجا فرستاده شوند و چه‌كسانی مسوول اصلی این باند می‌باشند. همچنین به‌این علت كه شما فردی نفوذی در این باند خلافكار می‌باشید در بعضی از مراحل هم وظیفه دارید كه افراد خائن خودی را نیز تعقیب كنید و آن‌ها را به مسوولین بالاتر تحویل دهید. بعد از گذراندن چند مرحله در میامی به كشور فرانسه می‌روید و در شهر نیس چندین مرحله را می‌گذرانید. البته مراحل تكراری و خسته‌كننده است و تنها شكل خیابان‌ها و پس‌زمینه‌ها تغییر می‌كنند. سپس به شهر استانبول می‌روید و مراحلی را نیز در آنجا می‌گذرانید. داستان توسط Demoهای زیبایی كه در بین مراحل نمایش داده می‌شود دنبال می‌شود. این Demoها آنقدر از خود بازی بهتر و باكیفیت‌تر می‌باشند كه انگار محیط درونی بازی وصله‌ای است ناجور كه در بین یك فیلم‌سینمایی تدوین شده‌است.
Driver۳ پراز ایرادات گوناگون است و جالب این‌جاست كه در وصله‌ای ‌(Patch) كه به‌تازگی شركت آتاری بیرون داده‌است نیزهیچ كدام از این ایرادات رفع نشده‌است. با تمام این توضیحات شاید بتوان گفت هیچ دلیل منطقی برای گذاشتن وقت برروی این بازی و انجامش وجود ندارد! این‌گونه‌است كه یك بازی محبوب و معروف علی‌رغم بهره‌گیری از یك تیم طراحی خوب و هزینه‌های بالا و حتی كمك از نیروی هالیوود به بدترین نحو ممكن ساخته می‌شود. آیا می‌توان امید داشت كه Driver۴ پاسخ تمامی این نقد‌های منفی را بدهد؟
منبع : خبرگزاری آفتاب