پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

جهاد مجازی ( Virtual Jihad )


جهاد مجازی ( Virtual Jihad )
در زمان جنگ غزه این خبر در رسانه ها منتشر شده بود. " بیش از ۴۰۰ سایت مهم و مربوط به شرکت هاو کمپانی های رژیم صهیونیستی،در جنگ نرم افزاری هک و چهره آنها به نماد و عکس هایی از مردم مظلوم فلسطین تغییر یافت ".
▪ در فرهنگ دینی ما جهاد به معنای کوشش همه جانبه در راه خدا برای نجات خلق خدا از ظلم، اسارت، استقرار خداپرستی و تسلط نظام عادل اجتماعی بر زندگی انسان ها است، که در بسیاری از موارد با فداکاری و جانبازی همراه است.
▪ ما در هر رشته و محیطی که در راه رسیدن به اهداف متعالی الهی تلاش و مجاهدت کنیم، می توان عنوان جهاد بر آن اطلاق کرد. این جهاد بسته به شرایط زمانی و مکانی گاهی ممکن است جهاد نظامی باشد گاهی جهاد فرهنگی آنچه مسلم است این نکته است که جهاد به معنی جنگ و نبرد مسلحانه نیست بلکه هر نوع تلاش و کوشش در پیشبرد اهداف مقدس الهی را شامل می شود.
جهاد ممکن است گاهی در محیط طبیعی اتفاق بیافتد و گاهی در محیط مجازی. هجمه به ارز ش های دینی توسط دشمنان بر کسانی که نسبت به آن ارزش ها اعتقاد دارند، واجب می شود که جلوی آن بایستند. اگر جهاد به معنای مقابله با دشمن، یکی از وظایف مسلمانان است، در عصر ارتباطات و عصری که جهان مجازی به عنوان آخرین دستاورد آن به شمار می آید,استفاده از فضای اتاقهای گفت وگوی اینترنتی، پخش اطلاعات و یافته های شخصیتهای علمی و پژوهشی از طریق وبلاگها و سایتهای اینترنتی، ایجاد انجمنهای گفت وگو و نشر آموزه های دینی تشیع از طریق کتابهای الکترونیک و تشکیل کتابخانه های مجازی و برخورد با شایعات و خبرپراکنیهای ضدشیعه که توسط دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی، که تاکنون صورت گرفته و از این پس نیز انجام می شود از مهم ترین وظایف شیعیان در اقصی نقاط جهان دفاع و جنگ در فضای سایبر با این گونه فعالیتها می باشد. که من ان را جهاد مجازی، جهاد الکترونیکی و جهاد اینترنتی می گویم.
جهاد به معنایی تلاش بیش از حد و فعالانه است. جهادمجازی می تواند در جایی با فیلترینگ و هک کردن همراه باشد. سازمان های مردمی و نهاد دینی باید جریان جهاد مجازی را هدایت کنند. بنابراین، برای انجام جهاد در این عرصه لازم است در اولین قدم مسلمانان به فراهم سازی و تکمیل زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطاتی بپردازند تا از جهت فنی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات خودکفا باشند. استفاده از شبکه های الکترونیکی برای تخریب و یا از کار انداختن اطلاعات دیجیتالی و غیرعملیاتی کردن زیرساخت های اطلاعاتی دشمن در فضای مجازی، برای ایجاد رعب در دل دشمنان ضروری به نظر می رسد، وقتی به اهمیت حقیقی این موضوع پی می بریم که به یاد داشته باشیم تاکنون امریکا عامل بیشترین حملات در فضای سایبر بوده است.
اقدامات سیا و صهیونیست ها در حمله به سایت های اسلامی و سایت های رسمی دولت های عرب به بهانه مبارزه با تروریسم نمونه آشکار یک جنگ جدی در فضای مجازی است. با فعال شدن پایگاه های اینترنتی مسلمانان اصول گرا در چند سال اخیر. هک کردن پایگاه های اینترنتی در غرب گسترش یافته است. هک شدن پایگاه های اینترنت وزارت دفاع امریکا و ارتش اسرائیل نمونه هایی از این دست است. مسلمانان- خصوصا در ایران و لبنان- دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته اند.
در فاز دوم جهاد مجازی لازم است که با ایجاد و گسترش سایت های غرب شناسی، فرهنگ غرب را نقد کنیم و از این طریق غرب را با چالش های مختلف مواجه ساخته، با استفاده از کلیه نیروها به خصوص اندیشمندان منتقد غربی ضمن تبیین مبانی آنان افکار عمومی ملت ها را به مخالفت با سیاست های دولتی های غربی هدایت کنیم. لذا تولید نرم افزارهای دینی، حضور در سایتهای مختلف اینترنتی به زبانهای گوناگون، تشکیل انجمنهای مختلف اسلامی الکترونیکی، وبلاگهای دینی و پاسخگویی به نیازهای کاربران از اهم وظایف جهاد مجازی می باشد. در جهاد واقعی، حرکت جهادی مقطعی است، ولی جهاد مجازی مقطعی نبوده و طولی است.
مثل مبارزه قهرمان و ضد قهرمان است. اگر ما غافل بشویم بر ما غلبه می کنند. در پایان این مقاله با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم (ص) که می فرماید: "من لم یغز و لم یحدث نفسه بغزو مات علی شعبه من النفاق"; آن کس که جهاد نکند و فکر جهاد را در اندیشه خود نپروراند. در نفاق مرده است. امروزه دشمن ما با استفاده ابزاری از فضای مجازی برای هجوم و یورش به جهان اسلام و به ویژه شیعه استفاده می کند. در راستای این هجوم الکترونیک و مجازی دشمن، ما هم باید به سلاح روز توجه بیشتری داشته و به جهاد مجازی یا جهاد الکترونیک بپردازیم و تنها تفاوت جهاد مجازی با جهاد سنتی فقط در شکل آن می باشد که آن هم در فضای الکترونیک و سایبر صورت می گیرد.
دکتر حسن درزیان رستمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلا می واحد تهران مرکز
منبع : روزنامه آفرینش