شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

صفحه آغازین خود را جذابتر کنید


صفحه آغازین خود را جذابتر کنید
صفحه آغازین كه به صفحه شاخص یا پیش فرض نیز معروف است، معمولا اولین چیزی است كه یك فرد به هنگام ورود به سایت شما آن را میبیند .اگر این صفحه، نظر آنها را جلب نكند یا اطلاعات مفیدی نداشته باشد، بسیاری از كاربران به صفحات دیگر سایت شما مراجعه نخواهند كرد .به قول معروف، برای جلب توجه، فرصت دومی وجود ندارد .این اصل در مورد صفحه آغازین وب سایت شما نیز، صادق است.با توجه به این اصل، بیایید ببینیم اجزای كلیدی صفحه آغازین كدامند و چرا تا این حد مهم هستند؟
● اولین پاراگراف
به هنگام معرفی شركت خود، فراموش نكنید كه باید درباره پنج موضوع اصلی، به خوانندگان خود اطلاعات بدهید :هویت شركت، محصولی كه شركتتان عرضه میكند، آدرس شركت، هدف شركت و نحوه برنامه ریزی آن برای رسیدن به این هدف .به هنگام ایجاد محتوای سایت خود، بهتر است از دید یك بازدید كننده به این پرسش، پاسخ دهید :این سایت چه فایده ای برای من دارد؟
بازدیدكنندگان برای یافتن مطالبی كه به آن نیاز دارند، به سایت شما مراجعه می كنند و به غیر از آن اهمیت نمی دهند .آنها در بدو ورود به سایت شما می خواهند بدانند كه سایتتان پاسخگوی نیاز آنها هست، یا خیر.
● گشت و گذار ساده
در مورد یكی از سیستمهای گشت و گذار كه معمولا در بالا یا سمت چپ صفحه آغازین قرار میگیرند، تصمیم بگیرید .این سیستم با سایر صفحات یا بخشهای سایت شما، پیوند برقرار میكند .خیلی ساده و روشن به بازدید كنندگان بگویید چگونه به مقصد برسند و از گیج كردن آنها، جدا خودداری كنید.
بهتر است متون راهنما (Help) مربوط به گشت و گذار در اینترنت را نیز به پایین صفحه آغازین، اضافه كنید. این متون گاهی گشت و گذار ثانویه نامیده می شود. روش دیگر، اضافه كردن یك كادر بازشوی گشت و گذار است كه به بازدیدگنندگان اجازه می|دهد با انتخاب یكی از گزینه های درون آن، فورا به صفحه مورد نظر خود بروند.
● توصیه به دوستان
جهت بازاریابی، فراموش نكنید كه در صفحه آغازین خود، دكمهای هم برای توصیه سایتتان به سایرین در نظر بگیرید .ایجاد چنین دكمه ای با یك اسكریپت ساده CGI نیز امكان پذیر است .
● امكان اشتراك به E-Zine شما
بد نیست درصفحه آغازین خود، فرصتی هم به بازدیدكنندگان بدهید تا به e-Zine شما بپیوندند .تهیه فهرستی از مشتركین برای تماسهای آتی شما، یك تلاش مهم در بازاریابی محسوب میشود .
معمولا بازدیدكنندگان در اولین بازدید از سایت شما خرید نمی كنند، بنابراین داشتن یك فهرست جامع از آدرسهای پست الكترونیك مشتریان و بازدیدكنندگان، امكان فروش در فرصتهای بعدی را افزایش میدهد .برای ایجاد لیستهای پستی، نرمافزارهای مستقلی وجود دارند .میزبان وب شما نیز در صورت تمایل خودتان، این سرویس را ارائه میدهد .سادهترین راه ایجاد یك لیست پستی، استفاده از یكی از سرویسهای رایگان مانند Yahoo eGroups یا Topica است .بهتر است یك فرم ساده ثبت نام در سایت خود ارایه كنید .گوشه سمت راست، بهترین مكان برای جلب توجه بازدیدكنندگان است.
● ابزار جستجو
اگر سایت شما بزرگ است، بهتر است یك ابزار جستجو هم داشته باشد تا بازدید كنندگان بتوانند به سرعت آنچه را مورد نیازشان است، بیابند .عملیات جستجو میتواند با استفاده از یك اسكریپت CGI انجام شود .بسیاری از سایتهای وب مانند Atomz.com این ابزار را به صورت رایگان ارایه میدهند.
● آنچه نباید در صفحه آغازین دیده شود
در سایتتان از معرفی نامه های طولانیFlash ، كادرهای بازشوی متعدد و موسیقی كه همگی می|تواند باعث آزردگی خاطر بازدیدكنندگان و درنهایت خروج آنها از سایتتان شود، استفاده نكنید .اگر واقعا به یك كادر بازشو نیاز دارید این كادرها دربعضی از موارد مانند یادآوری به بازدید كنندگان در مورد اشتراك در یك خبرنامه، بسیار موثر هستند، از كادرهایی استفاده كنید كه فقط به هنگام خروج از سایت، باز میشوند.
آیا ما هم از این استراتژیها در ساختن صفحه آغازین سایت خود استفاده كرده اید‚ به یاد داشته باشید كه بسیاری از بازدیدكنندگان، زمانی یك سایت را مفید و قابل استفاده می پندارند كه این اصول در آن رعایت شده باشد.
فاطمه تیموری
منبع : وب ایران


همچنین مشاهده کنید