پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

وب سایت و تجارت الکترونیکی


وب سایت و تجارت الکترونیکی
امروزه بازار بازاریابی و فروش تحت تاثیر توسعه تكنولوژی ارتباطات از طریق رایانه ها قرار گرفته است. با توجه به گستردگی شبكه اینترنت و تجارت الكترونیكی در دنیای امروزی بازار دیگر مفهوم قدیم خودرا ازدست داده و شكل و شمایل و ویژگیهای جدیدی پیدا كرده است.
بسیاری از فروشندگان حتی خریداران محصولات خود را نمی بینند و با آنان صحبت هم نكرده اند ولی محصول خود را فروخته و وجه آن را دریافت كرده اند. این نوع خرید و فروش نشان از وجود سیستمهای جدید در عرصه تجارت دارد؛ سیستمهایی كه به سرعت گسترش می یابند و هر روز سهم بیشتری از بازار را نصیب خود می نمایند.
در این سیستم فروشگاه های فیزیكی جای خود رابه فروشگاه های الكترونیكی داده اند. دیگر نیازی نیست تا در گرانترین نقاط تجاری پر رفت وآمد مكانی را برای محل عرضه محصول و دریافت سفارش خرید با هزینه بسیار زیاد تهیه كرد. امروزه می توان این مكان بزرگ و بسیارگران قیمت را در محیطی كوچك و با هزینه های كم اما با كارایی بسیار زیاد به وجود آورد.
درواقع هر شركتی كه بخواهد سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهد قطعا ناگزیر است از این سیستم و تكنولوژی پیشرفته مرتبط با آن استفاده كند. امروزه شما به عنوان یك واحد تجاری می توانید گوش هایی از شبكه گسترده جهانی را به خود اختصاص دهید و از آنجا تمامی محصولات خود رابه معرض دید تمامی مردم درسراسر جهان قرار دهید.
شما می توانید دراین محیط بامشتریان ارتباط برقراركنید نیازهای آنان رابفهمید ومحصول خود رابه آنان بفروشید. هركسی از هر گوشه جهان می تواند به این وسیله از شما خرید كند و. . . بهره مندی از این سیستم خرید وفروش و امتیازات آن نیازمند داشتن محیطی تحت عنوان ( وب سایت ) است.
وب سایت شما در واقع محیطی از شبكه جهانی اینترنت است كه به شركت شما اختصاص داده شده است و دارای آدرس مشخصی است كه به آن آدرس وب سایت می گویند.
در دهه اخیر استفاده از اینترنت در سراسر جهان با سرعت شتابان در حال گسترش بوده است و هم اكنون اكثریت جوانان با این فناوری همراه ( به روز ) هستند. درمیان تعداد بیشماری افراد و شركتها كه در سراسر جهان از اینترنت استفاده می كنند قطعا برخی در جست وجوجوی محصولات و خدمات شما هستند. با داشتن یك وب سایت درواقع شما شركت خود را برای استفاده از فرصتهای بیشمار آماده می كنید. وب سایت باعث می شود شركت شما در هر زمان و از هر مكان قابل دسترس باشد. با كلیك ساده موس هر كسی می تواند شبانه روز به شركت شما دسترسی داشته باشد.
وب سایت یك ابزار موثر بازاریابی و فروش است. ارائه محصولات از طریق یك فروشگاه الكترونیكی یك راه بسیار عالی برای افزایش فروش است. شما در یك فروشگاه الكترونیكی یك ویترین دائمی و سهل الوصول كه هزینه آن خیلی كمتر از یك فروشگاه فیزیكی است دارید ضمن اینكه افراد بیشتری امكان دسترسی به آن را دارند.
امكان ارائه اطلاعات موردنیاز مشتری درسطح وسیع، تبلیغات الكترونیكی جدید و جذاب، امكان ارتباط بیشتر و وسیعتر با مشتری، شناسایی آخرین سلایق بازار، قرارگرفتن در محیطی پرتحول كه امكان استفاده از فرصتها را به شما می دهد و. . . همگی از مزایای بازاریابی الكترونیكی است كه لازمه آن وجود وب سایت است. با توجه به محدودیتهای تجارت الكترونیكی دركشور حتی اگر شما از طریق اینترنت نتوانید محصول خود را بفروشید وب سایت شما یك سرمایه مهم و ضروری است.
وب سایت شما یك شروع برای متقاعد كردن بازدیدكنندگان به نیاز آنها به محصولات شما است. شما آنها را برای خرید تحریك می كنید سپس از آنها دعوت می كنید كه با شما تماس بگیرند. وب سایت به شما كمك می كند با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید.
افراد و شركتهای زیادی وجود دارند كه به آنچه شما تولید میكنید علاقه مند هستند ولی ممكن است هم اكنون برای خرید آمادگی نداشته باشند. آنها برای خرید و انتخاب ممكن است نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشند. شما باید با آنها در ارتباط باشید تا ضمن ارائه اطلاعات موردنیاز به آنان زمانی كه برای خرید آمادگی یافتند با خبر شده و اقدام كنید. وب سایت یك روش عالی برای تسهیل این فرایند است. شما می توانید از طریق وب سایت آدرس مشتریان بالقوه را جمع آوری كنید.
سپس می توانید مطابق خواست آنان به تناوب نامه یا پست الكترونیكی برایشان ارسال كنید. در ارتباط بودن با مشتریان بالقوه به تازه ماندن شركت شما در اذهان آنان كمك شایانی می كند. داشتن وب سایت این امكان را فراهم می كند كه سایتهای دیگر به راحتی سایت شما را به دیگران معرفی كنند.
در واقع وجود وب سایت امكان معرفی مشتریان جدید به شركت شما را فراهم می كند. در دنیای تجارت الكترونیكی برای بسیاری از تجار یك منبع مهم دستیابی به مشتریان جدید معرفی شدن توسط سایر سایتها است. توجه داشته باشید در صورتی كه برای وب سایت خود آدرس مناسبی انتخاب كرده باشید به خاطرسپردن آن برای مشتریان جدید بسیار راحتتر از شماره تلفن است.
دسترسی از طریق وب سایت بسیار راحت تر و موثرتر از سایر روشهای ارتباطی راه دور است. داشتن آدرس سایت به همگان كمك می كند كه هر زمان كه در مورد شما می شنوند و یا تبلیغات شما را می بینند به راحتی امكان عكس العمل نشان دادن به پیام شما را داشته باشند. مراجعه به وب سایت شما راحت تر از نوشتن نامه یا رفتن به نمایندگی یا حتی تلفن زدن به شما است.
مردم اطلاعات شما را به راحتی دریافت می كنند. همچنین در بازدید از وب سایت هیچ معذوریتی وجود ندارد و بازدیدكنندگان از لحاظ زمان، تعداد مراجعه و... تحت فشار نیستند. وجود وب سایت اعتبار شركت شما را در نزد مشتریان افزایش می دهد. وب سایت تائیر فراوانی بر اعتماد مشتری های بالفعل شما خواهد داشت. یك طراحی حرفه ای متن مناسب با نوشتاری خوب، اطلاعات مفید از محصولات و امكان تبادل اطلاعات باعث افزایش اعتماد مشتریان به شركت شما می شود. وجود وب سایت برای شركت تان نشان دهنده آن است كه شما دارای دانش موردنیاز و اطلاعات به روز هستید (درصورت روزآمد بودن سایت). اگر شما در طراحی یك سایت با كیفیت و دارای اطلاعات مفید هزینه كنید مردم حتما تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
در پایان نكته مهمی كه باید ذكر شود این است اگر تصمیم به ایجاد وب سایت دارید باید توجه داشته باشید كه برای انجام هر بازی باید قواعد آن را بدانید و رعایت كنید اگر وب سایت می خواهید باید به روز باشید باید آموزش های لازم را برای تمامی كاركنان و مخصوصاً خودتان (بعنوان مدیر) برگزار كنید. توجه داشته باشید اگر فرض كنیم برای وب سایت تنها یك ویژگی وجود دارد آن ویژگی «به روز بودن» است.
فریما سادات میری
منبع : روزنامه ایران