یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

میزبانان خارجی همچنان محبوب


میزبانان خارجی همچنان محبوب
گفته می شود بعد از انتخاب دامنه برای ایجاد یک سایت بخش مهم دیگر آن انتخاب یک سرویس دهنده مناسب برای میزبانی وب است. هاستینگ در واقع فضایی است که توسط شرکت های ارائه دهنده این خدمات در اختیار کاربران قرار می گیرد تا بتوانند اطلاعات مربوط به سایت خود را در آن قرار دهند. در حال حاضر شرکت های مختلفی در جهان در حال ارائه خدمات هاست هستند که در این بین امریکا و کانادا به دلیل فراوانی و تنوع از شهرت بیشتری برخوردار هستند.
در واقع باید گفت شاهراه اصلی خدمات اینترنتی در دست این دو کشور است. بنابر اظهارات کارشناسان ارائه خدمات هاستینگ در ایران به دو گروه تقسیم می شود؛ یک گروه که فضای لازم برای ارائه خدمات میزبانی وب را در داخل ایران فراهم کرده اند و گروه دوم نیز گروه هایی هستند که شرکت هایی را در ایران تاسیس کرده اند اما فضای مورد نیاز را از شرکت های خارجی خریداری کرده و بعد به کاربران به فروش می رسانند که به اصطلاح به این گروه شرکت واسطه یی می گویند. بنابر آمارهای به دست آمده این شرکت ها ۹۹درصد بازار را در اختیار خود دارند.
آنچه که از شواهد مشخص است اینکه بازار هاستینگ ایران با بازار اروپا و امریکا بسیار متفاوت بوده و حتی از هیچ نظر با یکدیگر قابل قیاس نیستند؛ چرا که مشکلات زیادی بر سر راه پیشرفت این صنعت در ایران وجود دارد. در واقع مجموع این عوامل باعث شده است که کاربران بیشتر تمایل به گرفتن خدمات از شرکت های خارجی داشته باشند.احمد رضایی یکی از کارشناسان این حوزه در مورد مشکلات بازار هاستینگ ایران می گوید؛ در حال حاضر مشکلات زیرساختی بزرگی در این بازار دیده می شود که بخشی از آن به عدم تهیه لایسنس سیستم عامل سرورها یا سرویس های موجود برمی گردد. چرا که اگر به عنوان مثال فردی بخواهد سرور یا هاستی از یک شرکت واسطه یی خریداری کند، این شرکت ها عمدتاً بخش سخت افزاری خدمات را گارانتی می کنند و تنها مشکلات مربوط به آن بخش را قادرند برطرف کنند اما در زمینه نرم افزاری هیچ گارانتی و پشتیبانی را نمی توانند انجام دهند که علت آن هم این است که نرم افزارهای موجود عمدتاً با سیستم های ویندوز و لینوکس کار می کنند که لایسنس آن به ایران فروخته نمی شود.وی در ادامه می افزاید؛ به دنبال این موضوع شرکت ها پشتیبانی سیستم های نرم افزاری را عمدتاً به خود کاربران منتقل می کنند.
مجموع این اتفاقات باعث می شود که کاربران ایرانی حاضر به گرفتن خدمات از شرکت های داخلی نباشند و از یک سرویس دهنده خارجی سرویس بگیرند تا در تمام زمینه ها آنها را حمایت کنند. با وجود اینکه شرکت های ایرانی و سازمان های دولتی می دانند که ممکن است هر لحظه سرورهای امریکایی به هر دلیل سایت های آنها را مسدود کنند، اما به دلایل خاصی همچنان این ریسک را پذیرفته اند و از آنها میزبانی می گیرند.رضایی در این خصوص می گوید؛ شرکت ها یا سازمان ها اگر بخواهند از داخل کشور این خدمات را بگیرند با مشکلات زیادی از جمله کمبود پهنای باند، قطعی مدام اینترنت و... مواجه خواهند شد. در چنین حالتی با پرداخت هزینه کمتر از یک سرویس خارجی استفاده می کنند که هم مطمئن تر است و هم خدمات پشتیبانی خوبی دارد که البته باید بگویم در این زمینه هم نکات منفی وجود دارد چرا که ممکن است این حمایت ها به دلیل پاره یی از مشکلات قطع شوند.به اعتقاد این کارشناس، یک کاربر برای اینکه خودش را با معضلات همیشگی قطعی برق یا کیفیت پایین پهنای باند یا حتی عدم ارائه لایسنس سیستم عامل و... درگیر نکند، از یک سرویس دهنده خارجی خدمات می گیرد. با تحریم های اینترنتی جهانی اکثر مسوولان دولتی جهت پاسخگویی به نیاز هاستینگ و ایجاد محیط مناسب برای قرارگرفتن محتوا در کشور ما آیین نامه راه اندازی دیتا سنتر را تصویب کردند تا با افزایش سرعت و کاهش تاخیر، امنیت سایت های ایرانی بیش از پیش تامین شود و صاحبان سایت های ایرانی مجبور نشوند اطلاعات خود را در اختیار سرورهای خارجی قرار دهند و از میزان هزینه های آنها نیز کاسته شود.
با مطرح شدن این طرح انتقادات و بحث های زیادی پیش آمد که آیا راه اندازی این طرح باید به دست بخش خصوصی باشد یا دولتی؟ بعد از این پیشنهاد برای ایجاد یک دیتا سنتر داخلی سازمان تنظیم مقررات مجوز راه اندازی دیتاسنتر مربوط به بخش خصوصی را به شرکت پارس آنلاین فن آوا و داده پردازی داد. همزمان با مطرح شدن این مجوز بخش دولتی نیز به فکر ارائه دیتاسنتر برای سازمان ها و بخش دولتی افتاد که طی آن از طرف مخابرات پروژه شارع ۲ برای میزبانی از سایت های دولتی معرفی شد. شارع ۲ که از آن به عنوان هاست ملی نام برده می شود طرحی است که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از چند سال گذشته به صورت پایلوت کار خود را آغاز کرده است. با وجود امکاناتی چون مدیریت مستقل اطلاعات این طرح تاکنون امکان پوشش حجم بالای سایت ها را ندارد و نیازمند توسعه بیشتری است تا بتواند بر میزان سایت های تحت پوشش خود بیفزاید به نوعی با کیفیت نبودن خدمات ارائه شده توسط این دیتاسنتر دولتی باعث داغ شدن بازار بخش خصوصی شد. همان طور که ذکر شد در حال حاضر سه شرکت که با قدرت و با تمام امکانات نیازهای کاربران داخلی را برای میزبانی سایت برطرف می کنند، نیمی از بازار هاست کشور را گرفته اند. اما به گفته کارشناسان اوضاع همیشه برای بخش خصوصی به این شکل نخواهد بود؛ چرا که با راه اندازی دیتاسنتر دولتی به طور قطع شرکت هایی که برای این پروژه سرمایه گذاری کرده اند تضعیف خواهند شد. همچنین شواهد نشان داده است که مردم به بخش دولتی با توجه به ضعف های آن به مراتب بیشتر اعتماد دارند تا بخش خصوصی. به این ترتیب شرکت های خصوصی سرمایه گذار در این حوزه کم کم ورشکست خواهند شد و جذب مخاطب که مهم ترین عامل بقای آنها است از بین می رود. البته هنوز مشخص نیست این دیتاسنتر چه زمانی راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز می کند.
شیدا سپهری
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید