جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تشخیص اختلال یادگیری ریاضی در کودکان


تشخیص اختلال یادگیری ریاضی در کودکان
لازم نیست برای ارزیابی توانایی یك كودك و روش حل مساله اش یك متخصص ریاضی بود. مصاحبه ریاضی یك نفره بهترین شكل برای توجه به جزییات است. در مصاحبه، فرد به دقت روی این مساله كه چه طور كودك ریاضی را حل می كند، یا چه طور آنچه را انجام داده و تصحیح می كند تمركز می كند باید در نظر داشته باشید در همان زمان كه به دنبال اشكال هایی هستید، به دنبال آنچه كه انجام می شود هم باشید.
در یك مصاحبه ریاضی باید از كارهایی با دست استفاده شود مانند: كار با سكه، بلوك های ده دهی، میله های كوئیزفر، بازی های معمایی و... یك ماشین حساب، وسایل مهمی است و می تواند برای تشخیص تفاوت میان مشكلات محاسبه ای و فهمی به كار رود.
مصاحبه كننده باید به خاطر داشته باشد كه به تمامی حیطه های ریاضی نظر داشته باشد. او علاوه بر محاسبه، باید توانایی كودك در حدس براساس الگوهای فهمیده شده را كشف كند. برای مرتب كردن مجموعه ای از بلوك ها یا اشیا، به روش منطقی عمل كند تا فضای بین بلوك ها را به طور منظم سازمان دهی كند و اندازه بگیرد. برای كمك به تشخیص خطا كه منجر به پیشنهادهای مفیدی می شود، با دقت در پی نقاط قوت و ضعف بگردید. توجه كنید آیا كودك با خودش حرف می زند آیا شكلی می كشد كه به فهم موقعیتش كمك كند یا از شما می خواهد سوال را تكرار كنید. از كودك بخواهید تا قبل از محاسبه كردن، تخمین بزند تا متوجه شوید كودك توانایی «خواندن به همراه غلط گیری» ریاضی را دارد یا نه. این نقطه قوت بسیار مهمی است.
چطور به كودكی كه مشكل دارد كمك می كنید؟
اصل اساسی در كمك به كودكی كه اختلال یادگیری ریاضی دارد این است كه «با او كار كن تا نقاط قوتش را بیابی». اگر این نقاط قوت شناخته شوند، فرد از آنها استفاده می كند تا بفهمد مشكل چیست.
وقتی یادگیرندگان ارتباط بین «ریاضی» و «معنا» را گم كرده اند یا اصلا رابطه ای ایجاد نكرده اند باید آنها را تشویق كنیم تا جواب هایشان را قبل از این كه شروع به محاسبه كنند تخمین بزنند. وقتی كودكان با هم در گروه های كوچك برای حل مساله می كوشند اغلب سوال هایی می پرسند و جوابهای بیشتری نیز می گیرند بهتر از وقتی كه به تنهایی مساله را حل می كنند فكر می كنند. وقتی كودكان در مرتب نوشتن ریاضی روی یك صفحه مشكل دارند بهتر است از ورق شطرنجی استفاده كنند و راه حل كم هزینه تر این است كه خطوط افقی ورق را به ستون های عمودی تغییر دهند. این عمل خصوصا برای تقسیم های بلند، به ویژه تقسیم هایی كه مقسوم علیه آنها از ۱۲ بزرگتر باشد، مفید است.
سرعت حركت كودكان از آموزش غیرمستقیم ریاضی به آموزش مستقیم بسیار تدریجی تر از چیزی است كه بیشتر مربیان و والدین تصور می كنند.
اصلی كلی وجود دارد كه كودكان هر آنچه را قبلا انجام داده اند زودتر یاد می گیرند «تكنیك تمركز روی راهبردها»، یكی از روش هایی است كه حس اعتماد به نفس را پرورش می دهد و نیاز به حفظ طوطی وار را كاهش می دهد. وقتی كودكان پایه زبانی قوی ندارند مهم است تا زبان شرح، زبانی كاملا صحیح و مختصر باشد. به عبارت دیگر، افزودن جزییات اضافی به جای آن كه به آنها كمك شود، این كودكان را بیشتر گیج می كند. یك بار راه و روش را به كودك نشان دهید و به او زمان لازم را بدهید تا درباره آنچه كه گفته شده فكر كند به طوری كه اگر لازم باشد بتواند سوالی با معنا بپرسد. داشتن توقع پیشرفت سریع از این كودكان واقعی و مفید نیست در مقایسه كودكانی كه از زبان به عنوان وسیله ای برای نگهداری خودشان در مسیر و برای منظم كردن افكارشان استفاده می كنند اغلب خیلی سریع جواب می دهند. در نهایت، زبان بهترین وسیله ارتباطی این كودكان است و اغلب در توضیحات خود با استفاده از استعاره، خوب جواب می دهند. این كودكان اغلب بی حوصله اند و نمی فهمند كه خوب فكر كردن به صورت لحظه ای میسر نیست.
آنها به اطمینان دوباره و محیط آرام نیاز دارند تا این كه از این زودفهمی ظاهری فراتر روند و كمی واقعی فكر كنند.
مختصر آن كه: اختلال یادگیری ریاضی اغلب به وضوح و سادگی رخ نمی دهد بلكه می تواند تركیبی از اشكال هایی باشد كه ممكن است مشكلات زبانی، اختلال در دید دوچشمی، مشكلات حافظه و توالی و یا اضطراب بسیار زیاد را هم شامل شود. با آگاهی از این مساله كه فهم ریاضی به صورت بالفعل توسط هر یادگیرنده ای ایجاد شده است باید در این فرآیند به منظور حمایت از آن و یا میسر ساختن تجربه كارهای دستی اختصاص دادن زمانی برای كنكاش، بحث بیشتر درباره پاسخ صحیحی كه نامربوط است، گویش دقیق و صحیح، استفاده از فن آوری های كمكی و با حمایت و درك بیشتر دانش آموز، دخالت كنیم.
آمنه زمان فشمی
منبع : روزنامه جوان