سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


کار برد تکنولوژی ارتباط از راه دور در سیستم مدیریت نوین


کار برد تکنولوژی ارتباط از راه دور در سیستم مدیریت نوین
ارتباطات راه دور اکنون در برخی سیستم‌های مدیریت نوین کشور از‎ ‎جمله آموزش راه دور در مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین درمان و شیوه‌های تشخیص‎ ‎بیماری از راه دور به کار گرفته شده است‎.‎
آموزش از راه دور در مقاطع مختلف تحصیلی به صورتهای زیر امکان‌پذیر است:
▪ کلاس‌های مجازی: در کلاس‌های مجازی یک مدرس و چندین فراگیر از نقاط دور و نزدیک در یک وقت معینی همدیگر را ملاقات می‌کنند. این کلاس‌ها در سطح شبکه‌های ‏LAN‏ و ‏WAN‏ قابل برگزاری است وبطور کامل در بستر فناوری اطلاعات انجام می‌گیرد و فراگیران می‌توانند مشکلات خود را مطرح کنند و همکلاسی‌ها و مدرس در مورد آن مسائل همفکری و تبادل اطلاعات داشته باشند.
در این محیط‌ها از سیستم مبتنی بر معماری ‏Client/Server‏ استفاده می‌شود. نشست‌های اینترنتی و کنفرانس‌های از راه دور نمونه‌ای از این شکل آموزش باشد.‏
▪ آموزش گروهی: در آموزش گروهی بوسیله فناوری اطلاعات شخصی به عنوان مدرس و یا سرپرست در فرایند آموزش وجود ندارد و با‌بهره گیری از یک سرور چند منظوره و چند کاربر محیطی ایجاد می‌شود که کاربران متعددی (بیش از ۲ نفر) بتوانند متصل شوند. در این شکل از آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات عملگرهای اشتراکی و یا قابلیت اشتراک داده‌ها اهمیت پیدا می‌کند تا چندین کاربر بطور همزمان به یک سند دست پیدا کرد و با آن کار کنند. در حال حاضر در معماری شبکه‌ها و سیستم‌های عامل شبکه‌ای این قابلیت به خوبی نمود پیدا کرده است. سیستم عامل برای هر کدام از کاربران یک نسخه از فایل موردنظر را در اختیار قرار می‌دهد و بدین صورت مشکل دسترسی به داده‌ها از طرف کاربران متعدد حل می‌شود.
مواد آموزشی نیز به تبع بکارگیری فناوری اطلاعات در امر آموزش تغییر شکل یافته و ویژگی‌های جدیدی را به خود دیده است که ارتقای کیفیت آموزش چشم انداز تهیه آنهاست. این ویژگی‌ها عبارتند از: ‏
۱) چندرسانه‌ای بودن
۲) قابلیت تعامل و محاوره‌ای داشتن‏
۳) دسترسی آسان در هر مکان و هر زمان‏
۴) ‌بهره مندی از توانمندی‌های بین رشته ای‏
۵) مدولار بودن انعطاف در مقابل استفاده، اصلاح و ارائه‏
ویژگی‌های مذکور با بوجود آمدن فرمت‌هایی مثل ‏PDF‏ برای انتقال فایل‌ها، زبان‌های نشانه گذاری فرامتنی مثل ‏HTML، ‏XML، ‏XSL‏ و پروتکل‌های مطلوب باعث شده است تا:‏
- محتوای پویا و دینامیک به مواد آموزش داده شود تا کاربران به اقتضای نیاز خود از آن استفاده نمایند .
- مواد آموزشی در سیستم پایگاه‌های داده‌ای با کمی مدیریت به شکل دلخواه درآیند.
- با استفاده از رده بندی جهانی داده‌ها امکان برچسب زنی محلی فراهم شود تا کاربران با سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی داشته باشند.‏
- اصول روابط بین انسان و کامپیوتر در طراحی سیستم در صورت بهینه انجام پذیرد.دربخش ارزیابی نیزسیستم‌های آموزش به کمک کامپیوتر (‏CAIS‏) ازدو بخش عمده تشکیل شده‌اند:‏
۱) سیستم مدیریت آزمون (‏TMS‏): به آموزشگر امکان می‌دهد تا بصورت تعاملی، توانایی ایجاد پرسش‌ها و جمع‌آوری آنها در قالب یک آزمون، نمره گذاری و ارزیابی‌های آماری و.... را دهد.
۲) سیستم انتقال آزمون (‏TDS‏) : به دانشجویان امکان می‌دهد که پرسش‌های آزمون را از طریق شبکه اینترنت و صفحات وب پاسخ داده و به مرکزی که اسناد به آن دسترسی دارد ارسال نماید.
بدین ترتیب ارزیابی موثر و دقیق انجام می‌پذیرد تا با استفاده از نتایج آنها عملکردهای آتی اصلاح و بازسازی شود.‏
سیستم‌های‌ ویدئوکنفرانس امکان‎ ‎برگزاری جلسات گوناگون بدون حضور افراد در یک مکان را فراهم می‌سازند. بدین ترتیب‎ ‎بسیاری از مسائل از جمله هزینه‌ها و مخاطرات سفرهای مختلف و نیز اتلاف وقت را از‎ ‎میان برداشته و امکان ارتباط سریع و به موقع افراد درداخل و یا خارج از کشور را‎ ‎فراهم می‌کند. همچنین استفاده از تکنولوژی ویدئوکنفرانس امکان حضور یک فرد در چندین‎ ‎محل (حتی چند کشور مختلف) را فراهم می‌آورد‎.‎
یک کنفرانس ویدئویی شامل برگزاری‎ ‎جلسات مجازی، انتقال فایل‌های کامپیوتری، نمایش عکس، اسلاید، فیلم، ‏Presentation ‎ و... است. از طرفی تمام اطلاعات فوق را می‌توان به صورت رمز شده ارسال نمود تا از‎ ‎نفوذ مهاجمین در امان باشد. ایجاد امنیت جلسات از جمله مهم‌ترین مسایل مربوط به این‎ ‎سیستم هاست‎.‎از دیگر کاربردهای تکنولوژی ارتباطات راه دور می‌توان به درمان از راه دور(‏telemedicine‏)،‎ ‎بهبود مدیریت منابع، پیاده‌سازی مدیریت استراتژیک، افزایش رضایت همکاران و مشتریان،‎ ‎کاهش زمان از کار افتادگی افراد و ماشین آلات، گسترش برنامه‌ها و اصلاح به موقع‎ ‎استراتژی و تصمیم گیری سریع در هنگام تغییرات آنی، برگزاری سمینارهای آموزشی و‎ ‎علمی، برقراری ارتباط میان موسسات حقوقی و قضایی و زندان‌ها، ارتباط مقرهای نظامی و‎ ‎فرماندهی با یکدیگر و صدها کاربرد دیگر اشاره کرد‎.‎
کاربرد تله مدیسین و ارتباطات از راه دور در پزشکی حوادث غیر مترقبه به منظور ارائه مراقبتهای کلینیکی به افراد در دور دست می‌باشد.در صورتی که تله مدیسین می‌تواند اقدامات متناسب با سه مرحله اصلی پاسخ به حوادث را که شامل مرحله پیش از حادثه،مرحله بعد از حادثه ومرحله نوتوانی است را تقویت نماید.
اقدامات فوری در حوادث غیر مترقبه با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباط از راه دور و تکنولوژی‌های اطلاعاتی میسر می‌باشد. هدف سیستم‌های تله مدیسین فراهم آوردن سرویسهای مراقبت بهداشتی برای افرادی است که به دلیل شرایط جغرافیائی ومحیطی امکان دسترسی به آنان وجود ندارد.
تله مدیسین شامل تشخیص، معالجه، نظارت و آموزش بیماران است وموجب دسترسی آسان و مستقل از مکان، به مشاوره متخصصین پزشکی واطلاعات بیماران می‌گردد.کیفیت انتقال (مخابره) اطلاعات شامل ارتباطات سخت افزاری در خطوط تلفن استاندارد وخطوط داده‌های تخصصی (جفتهای تکی/ دوتائی سیمهای فلزی،کابل‌های هم محور،کابل فیبر نوری) و ارتباطات بی‌سیم با استفاده از پیوندهای مادون قرمز، رادیوئی، تلویزیونی، موج‌های کوچک الکترو مغناطیسی و ماهواره‌ای است.‏
شرکت ‏Cisco‏ سیستم جدیدی را در این زمینه تولد کرده است و آنرا ‏Telepresence‏ (حضور از راه دور نام نهاده) که در زیر به معرفی اجمالی این سیستم اشاره شده است:‏
▪ Telepresence‎حضور ازراه دور، غیر واقعی
موفقیت هر کنفرانس ویدئویی به‎ ‎کیفیت بالای تصویر و صدا و قابلیت به کارگیری آسان آن بستگی دارد ‏خوشبختانه امروزه با تکیه بر پیشرفته‌ترین سیستم‌های فشرده‌سازی‎ ‎اطلاعات، نیاز به شبکه‌های پیچیده با پهنای باند بالا وجود ندارد و این سیستم‌ها‎ ‎قادر هستند حتی با پهنای باندی معادل ۶۴ کیلوبیت درثانیه یک ارتباط دو طرفه صوتی و‎ ‎تصویری کاملا قابل قبول را برقرار کنند.‏سیستم ‎ TelePresence‎ از محصولات شرکت ‏Cisco‏ است که توانایی افزودن امکانات صوتی و تصویری، ارتباطات بی‌سیم و فناوری های‏‎ ‎نوین ارتباطی براساس شبکه‌های مبتنی بر ‎ IP‎به سیستم‌های مخابراتی سنتی را دارد، با استفاده از پروژکتورهای با قدرت تفکیک بالا‎(SHD) ‎، صفحه نمایشهای‎ ‎بسیار بزرگ و خط اینترنت بسیار پرسرعت قادر به ارسال و پخش تصاویر زنده‎ ‎‏ است.هر یک از این سیستم‌ها به سه صفحه نمایش ۶۵ اینچی مجهز شده‎اند که به عنوان یک محیط کار مجازی محسوب می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‎توانند ۶ بخش مختلف از شبکه مخابراتی را به صورت مستقیم نمایش دهند. این صفحه‎ ‎نمایش‌ها مهم‌ترین بخش در عرضه خدمات صوتی و تصویری برای مشترکان تلفن همراه و‎ ‎سیستم‌های مخابراتی محسوب می‌شوند.
اگرچه سیگنالهای ‏‎ telepresence‏ از بستر اینترنت عبور می‌کندکاربران برای تماس با یکدیگر نیازی به رد وبدل نمودن آدرس ‏IP‏ خود ندارند بلکه از طریق شماره گیری با تلفن این ارتباط را برقرار می‌نمایند.
‏cisco telepresence‏ متشکل از مجموعه‌ای از ابزارهای متحد ویکپارچه است بنابراین برنامه‌ریزی و شروع جلسات بسیار آسان می‌باشد و نیازی به کارکنان و مربیان و فهرست و کتاب ندارد و امتیازات چشمگیری در شماره گیری صوتی، اتصال جهانی و امکانات دارد.‏
نکته اساسی در این فناوری اتصال اینترنت با پهنای باند بسیار‎ ‎بالاست جائیکه سرعت مورد نظر این انستیتو برای رسیدن به این فناوری در حدود ۱ تا ۱۰‏‎ ‎گیگابیت در ثانیه است (چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ برابر سریعترین خط اتصال اینترنت‎ ‎خانگی در حال حاضر!) که در چنین سرعتی حجم اطلاعاتی معادل نمایش یک فیلم واقعی‎ ‎قابل عبور است و این نقطه‌ای است که در آن‎ Telepresence ‎اتفاق می‌افتد.
تکنولوژی ‏cisco auto collaborate‏ اشتراک گذاری اطلاعات را به سادگی ‏supports‏ می‌کند این تکنولوژی خلاقانه اجازه می‌دهد همه افــراد بــطور آنی همدیگر را ببینند وموضوعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته یا بــه سادگی روشن کردن یک وسیله مثل یک لپ تاب یا یک دوربین اسنادی با کیفیت تصویری بالا به اشتراک بگذارند سوئیچ مالتی پوینت ‏cisco telepresence‏ تا ۴۸ محل را با یــک تلفن به آسانی برنامه‌ریزی و ارتباط را برقرار می‌کند.
‏Innovative cisco‏ بخش صدا را مدیریت کرده و نرم افزار مدیریت ‏cisco‏ نرم افزارهای شرکتی را مثل ‏microsoft&lotus‏ به یکدیگر متصل می‌نماید برای اینکه اجازه دهد تا شما بتوانید از تقویم خود استفاده نمایید.این نرم افزار این اطلاعات را با تلفن ‏ip‏ ‏‎(IP Phone)‎ داخلی اتاق‌ها توزیع می‌نماید. و گزارش اینکه بدانیم چه اتاق‌هایی از این نرم افزار استفاده می‌نمایند را نیز تهیه می‌کند.‏به طوری که شما می‌توانید به سادگی یک دکمه را فشار داده وارتباط تلفنی را برقرار نمایید.‏
‏۱۰۰۰‏Cisco‏ دارای مرکز تماس یکسان استcisco express ‎‏ یک مرکز تماس قدرتمند برای اینکه سازمان‌ها بتوانند کارهای تخصصی خود را به صورت آنی سرویس دهی نمایند ایجاد می‌کند که شامل یک صفحه نمایش پلاسما با کیفیت ۶۵ اینچی (‏p‏۱۰۸۰ و ‏‎ p‎‏۷۲۰)، یک دوربین، کدکننده، میکروفون، بلندگو و یک سری لامپ است.‏
قابلیت ارتباط با ‏cisco‏ به شما کمک می‌کند با همکاران، مشتریان و شریکان از طریق نرم افزار(‏enterprise‏) و سرویس تامین‌کننده شبکه ‏ip‏ به آسانی متصل شوید.که این ارتباط همراه با امنیت و قابلیت اطمینان می‌باشد.برای پاسخگوئی بیشتر به هر گونه تغییرات در حیطه تجارت و دادوستد سازمان شما نیازدارد که خودش را به طور صریح با شرایط موجود سازگار نماید به همین علت ‏cisco ‎‏ یک سری استانداردهای باز را طراحی نموده است.شرکت ‏‎ cisco ‎از این استاندارد‌ها برای هماهنگ‌سازی سیستم‌های موجود جهت افزایش کارائی کنفرانس‌های ویدئویی استفاده می‌نماید.‏
۱) تصاویر زنده وباکیفیت :‌
cisco telepresence‏ استانداردهای باکیفیت ‏p‏۱۰۸۰ و ‏‎ p‎‏۷۲۰ را پشتیبانی می‌کند که تصاویر با سایز واقعی را برای شرکت کنندگان راه دور روی صفحه نمایشهای پلاسما ۶۵ اینچی برای ارتبـاطات نـقطه به نقطه و چند نقطه‌ای ایجادمی نماید.‏
۲) تقویت صدا: تاخیرزمانی اندک در حدود ms‏۱۰ و تقویت صدا بین سوئیچ‌ها از دیگر توانائی‌های این سیستم است.
۳) به اشتراک گذاشتن اطلاعات.
۴) قابل ارائه بودن و سهولت نصب وکنترل.
سوئیچ چند نقطه‌ای ‏cisco telepresence‏ به گونه‌ای طراحی شده که گروههای کاری با هر سایزی را پشتیبانی می‌کند واین توانائی را دارد که بیش از ۴۸ ورودی تصویری را با بیش از ۹۶ شرکت‌کننده برای هر سوئیچ پشتیبانی نماید.
در طول مدت زمانی که یک جلسه فعال است مدیر آن می‌تواند افرادی را به جلسه از طریق واسطه‌های ‏Web‏ اضافه کرده وشرکت کنندگان نیز می‌توانند به صورت خودکار به جلسه اضافه شوند.
این سیستم دارای تاخیرزمانی بسیار اندک وقابلیت سوئیچ سریع بین اتاق‌های کنفرانس است. شرکت‌کنندگان صوتی (افرادی که بدون تصویر فقط از طریق صدا در جلسه شرکت می‌نمایند) می‌توانند روی تلفن اتاق کنفرانس یا با استفاده از یک پل کنفرانسی صوتی به جلسه ملحق شوند.
این سیستم در ترکیب با یک سیستم ویدئوکنفرانس۳۵۱۵ ‏MCU‏ یک تعامل همه جانبه صوتی و تصویری مبتنی بر استاندارد ‏H.۲۳۲‎‏ و ‏SIP‏‌ را ایجاد می‌کند.
قابلیت امنیتی این سیستم مانع از ملحق شدن کاربران ناشناس به کنفرانس می‌شود.
میزبان دارای قابلیت کنترل زمان شروع کنفرانس و تعیین اتاقهای شرکت‌کننده در کنفرانس است زمانی که یک شرکت‌کننده جدید به کنفرانس ملحق می‌شود به صورت تصویری به مدیر جلسه این مساله نشان داده می‌شود.‏
این سیستم به طوراتوماتیک شرکت کنندگان غیرفعال را از جلسه حذف کرده و به صورت محسوسی از پهنای باند ارتباطی اشغالی و ترافیک ایجادشده در شبکه می‌کاهد.‏
‏ ‏cisco telepresence ۱۰۰۰‎‏ یک سیستم تک‌پرده‌ای است که برای جلسات کوچکتر یک به یک طراحی شده است.
cisco telepresence ۳۰۰۰‎‏ یک سیستم سه پرده‌ای است و برای جلسات بزرگتر وبا تعدادشرکت کنندگان بیشتر هماهنگ است.
سوئیچ چند نقطه‌ای ‏cisco telepresence‏ تا ۴۸ نقطه را در یک تماس واحد پشتیبانی می‌نماید.
منبع : روزنامه اطلاعات