دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


ضیافتی با سریال های رنگارنگ


ضیافتی با سریال های رنگارنگ
● شبکه اول سیما: همان طور که شما نیز در جریان بودید، قبل از عید نوید سریالی به نام «اشک ها و لبخندها» به کارگردانی حسن فتحی داده شده بود، اما متاسفانه به علت های نامعلومی شبکه یک سیما در کمال ناباوری، نوروز ۸۸ نه تنها به وعده داده شده عمل نکرد بلکه اصلا هیچ گونه تدبیر سریال دیگری حتی تکراری نیز نیندیشید. البته باید یادآوری کرد که عوامل محترم سیما دلیل پخش نشدن این مجموعه را تراکم برنامه های نمایشی اعلام کرد. در هر صورت امسال شبکه یکی ها در این دوئل مناسبتی شرکت نکرده و در حاشیه به صورت نظاره گر بوده اند.
● شبکه دوم سیما: امسال شبکه دوم سیما یکی از قدرتمندترین آثار مناسبتی اش را ارائه داد، «ماه عسل» به کارگردانی «شاهد احمدلو» یکی از بهترین های سیما در نوروز بوده است. سریال با دست گذاشتن روی احساسات خانوادگی و وابستگی های آرمانی آن توانسته بود به خوبی در میان مردمان عاطفی ایران جا باز کند. «ماه عسل» علاوه بر خلق موقعیت های خنده دار از فیلم نامه و داستان پردازی جذاب، تاثیرگذار و جدیدی برخوردار بود، شاید هم یکی از دلایل اصلی جذب مخاطب، داستان نو و شکل بیان آن بوده است.
البته یکی دیگر از علل جالب بودن این اثر، بازیگران آن و نوع بازی متفاوتشان بوده است.
تیپ هایی که بر خلاف شخصیتشان از کلیشه شدن و تکراری بودن به دور بوده و با درایت و خلاقیت داستان را پیش می برند و بیننده را وادار به همزاد پنداری می کنند.
مطرح کردن و به تصویر کشیدن دغدغه ها و احساسات ایرانی، همیشه یکی از نکات مثبت و قابل تامل سریال ها می باشد. ماه عسل نیز از سری سریال های اجتماعی، خانوادگی بود که به خوبی توانست بیننده را با خود همراه سازد. بازی «سعید پور صمیمی» یکی از دلنشین ترین بازی های سریال بود، تا جایی که باورش به صحنه حس و حالی متفاوت به داستان و تصاویر آن می داد.
«خان دایی» نیز یکی از چهره های قدیمی و دوران گذشته دنیای تصویر بود که به خوبی توانست از عهده نقشش برآید، «پروانه معصومی»، «افسر اسدی»، و... همگی توانستند نظر بیننده را جلب کنند.
« شاهد احمدلو » کارگردان جوان سینما و تلویزیون با ماه عسل توانست خود را به عنوان یک کارگردان تلویزیونی مقتدر و توانا معرفی کند.
سادگی و صداقت موجود در شخصیت ها و داستان، سریال را لطیف تر و دلچسب تر کرده بود و از آن جایی که انسان ذات مقدس و پاکی دارد، ناخواسته به سمت زیبایی ها و یک رنگی ها جذب می شود.
(البته ماه عسل نیز به رسم تمام سریال های ایرانی در پایان دچار اغراقی غیرقابل تصور شد و تمام بینندگان را غافل کرد و در مدت زمان کم همه چیز ختم به خیر شد، البته این شیوه تمام کارگردانان مناسبتی می باشد که ناگهان به یاد پایان داستان می افتند.) اما جذابیت سریال، باعث شد بیننده اهمال در پایان را نادیده بگیرد. یکی دیگر از دلایل موفقیت این سریال، نبود هیچ گونه سریال خانوادگی دیگری بود، آیا ماه عسل می توانست با اشک ها و لبخندها مبارزه کند.
● شبکه سوم سیما: مرد طنز دنیای تصویر ایران، امسال نتوانست مانند پارسال بدعت آفرین باشد، البته شاید به علت تکراری شدن شخصیت مسعودشصت چی سریال موفقیت و جذابیت نوروز ۸۷ را نداشت. اما در هر صورت «مرد دو هزار چهره» محبوبیت مرد هزار چهره را تکرار نکرد، البته سریال بدون هیچ گونه خلاقیتی آغاز شد و در ادامه کم کم به اوج نزدیک شد. اگر به خاطر داشته باشید موقعیت ابتدایی «مسعود شصت‌چی» مهران مدیری بود که یکی از پراکنده ترین بخش های سریال بود، هر چند که در تمام موقعیت‌ها مدیری با ذکاوت و زیرکی خاصی عمل کرده و قشری را مورد انتقادهای تند قرار داده و این یکی از نکات برجسته و قابل تامل سریال بوده است.
شاید سریال از جذابیت های تصویری و داستانی عامه پسند و خانوادگی برخوردار نباشد، اما مثل همیشه مهران مدیری دست به ساخت طنزی شاید خنده دار و سرگرم کننده نزده باشد، اما نقدهایی به جا و تحلیلی و بررسی های جدی داشت، علاوه بر قسمت ابتدایی که فقط به منتقدان خرده گرفته شد در موقعیت های بعدی، بسیاری از مسائل بررسی شد و مورد نقد قرار گرفت.یکی از برجسته ترین، متفاوت ترین و بهترین موقعیت‌های به تصویر کشیده شده، مربی فوتبال بود، در این جایگاه مهران مدیری توانست به واضح ترین و تندترین شکل ممکن مشکلات و مسائل فوتبال را بررسی و مورد انتقاد شدید قرار دهد.البته یکی از موفقیت های «مهران مدیری» در این امر پخش «پشت صحنه »سریال در پایان هر قسمت بود، با این کار نه تنها بیننده جذب شده بلکه با مسائل و مشکلات کار نیز آشنا می شود.شبکه پنج سیما(خراسان رضوی): همان طور که یک بار دیگر به عرضتان رسانده ایم، سریال های شبکه استانی به دلیل اطلاع رسانی بد و ناقص، همیشه در حاشیه می ماند، عید امسال نیز که سریال از این شبکه پخش شد، خیلی کم دیده شد. با توجه به تعدد بازیگران طنزو پرخاطره سریال اگر خوب اطلاع رسانی می شد، مطمئنا یکی از سریال های پرمخاطب عید بود.
«سعید آقاخانی» توانست با مددگرفتن از چهره‌هایی مانند «علی صادقی» «مهران غفوریان» و «مجید صالحی» سریالش را به جنگی خنده دار بدل سازد.
«بهنوش بختیاری» نیز در سریال به نحو احسنت ایفای نقش می کند و اما مشکل سریال که طبق معمول همیشه برمی گردد به فیلم نامه ضعیف و داستان پردازی های بی حساب و کتابش.به طور کلی تلویزیون در نوروز ۸۸ در بخش سریال ها برجسته تر و قدرتمندتر ظاهر شد و با نوآوری و بدعت هایش توانست نوروزی ماندگار را در اذهان حک کند.امیدواریم همچنان تلویزیون به منظور سرگرم سازی و متنوع سازی تعطیلات و مناسبت ها پایدار و موفق باشد.«عید امسال» نیز به استثنای کلیشه ها و ماجراهای تکراری اش، ساختار شکیل و زیبایی داشت، به همین دلیل بیننده سردرگم بین شبکه ها بود و نمی توانست سریالی دیگر را نیز تجربه کند، به همین دلیل گهگاهی بیننده تلویزیون سریال را می دید.ماه عسل علاوه بر حس های دیگرش در ساعت مشخص، به موقع و قابل پی‌گیری پخش می شد، شاید اگر زمان پخش عید امسال نیز با فیلم های سینمایی شبکه دو تداخل نداشت، پربیننده و پرمخاطب بود.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید