جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

جوانان و دهکده جهانی


جوانان و دهکده جهانی
اینترنت موجی است که آغاز شده و تنها می توان بر آن سوار شد و موج سواری کرد ،ایستادن در مقابل این موج سهمگین مساوی تحمل هزینه ها ی فراوان است .
اینترنت می تواند فاصله و شکاف علمی ،اقتصادی ایران و کشورهای توسعه یافته را تا حد زیادی پر کند .
● اینترنت چیست؟
اینترنت شامل چندین (میلیون)کامپیوتر است که به وسیله خطوط ارتباطی نظیر تلفن یا سایر خطوط ارتباطی دیگر به هم متصل شده است و هر کامپیوتر در اینترنت دارای اطلاعاتی است که توسط کاربران بوسیله سخت افزارهای مناسب قابل دسترسی است .
حداقل سخت افزار مناسب جهت دسترسی به این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد :
۱) کامپیوتر مناسب
۲) یک خط تلفن
۳) یک دستگاه مودم
پس از اتصال به اینترنت می توان اطلاعات دلخواه خود را از کامپیوتر های دیگر دریافت و اطلاعات خود را توسط اینترنت به دیگران انتقال دهیم .
کامپیوترها در شبکه به دو بخش عمده تقسیم می شوند :
کامپیوترهایی که دارای اطلاعات اساسی بوده و قابل دسترسی توسط دیگران (server) می باشد که اصطلا حا"به آنها سرویس دهنده نیز گوییم .
کلید کامپیوترهایی که از سرویس دهنده اطلاعات می گیرند مانند کامپیوترها (client) ما، که اصطلاحا" به انها مشتری یا سرویس گیرنده گویند به تعبیر دیگر یک کامپیوتر در شبکه اینترنت یا سرویس دهنده می باشد یا سرویس گیرنده و عموما" سیستم های ما جز سرویس گیرند ها می باشند .
● تاریخچه اینترنت در ایران
طی سالهای پایانی دهه ۱۹۷۰ شبکه های مختلف تصمیم گرفتند به صورت شبکه ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آر پانت را به عنوان هسته اصلی انتخاب کردند . بعدها در سال ۱۹۹۳ نا اینترنت روی این شبکه بزرگ گذاشته شد
وب یا همان (word wide web) که مخفف www است . و توسط آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات ) (cern به خاطر نیاز آنها به دسترسی مرتب تر و آسانتر به اطلاعات موجود روی اینترنت ابداع شد . این ابزار در ابتدا ارتباط میان سازمان ها و مراکز دولتی را برقرار می کرد تا به آسانی بتوانند یکدیگر را از فعالیت های خود و نیازشان مطلع سازند ،اما پس از این جریان طولی نکشید که اینترنت وارد محیط های غیر کاری شد و مردم هم توانستند از این طریق با یکدیگر مرتبط باشند . این ارتباط که در مراحل اولیه بسیار ساده و پیش پا افتاده بود، امروزه بسیار گسترده شده و همه مردم در سراسر جهان را به یکدیگر متصل ساخته است .
▪ سال ۱۳۷۱:
تعداد کمی از دانشگاههای ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان توسط مرکز تحقیقات فیزیکی نظری و از طریق پروتکل vucp به اینترنت وصل می شوند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند .
▪ سال ۱۳۷۲:
در سال۱۳۷۲جری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست . نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود . در حال حاظر نیز این مرکز یکی از مرکز های خدمات اینترنت در ایران است . مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ،به عنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو در ایران به رسمیت شناخته می شود . این قلمرو مشخصه تعیین شده برای هویت ایران در فضای اینترنت است .
▪ سال۱۳۷۳:
موسسه ندا رایانه تاسیس می شود . پس از راه اندازی اولین بولتن بورد (BBC) در عرض یک سال نیز اولین وب سایت ایران داخل ایران را راه اندازی می کند .همچنین این موسسسه روزنامه (همشهری )را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می کند که این اولین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می شود . در همین سال به دنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادا کد ویژن(cadvision) موسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را به عنوان اولین شرکت خدمات سرویس اینترنت(ISP) آغاز می کند.
▪ سال ۱۳۷۴:
مجلس ایران تاسیس شرکت ((امور ارتباطات دیتا)) تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می کند و مسئولیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور رابطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می دهد .
▪ سال ۱۳۷۷:
پروژه یونیکد در ایران با قرار دادن شورای عالی انفور ماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان(( فارسی وب ))آغاز می شود . هدف پروژه این است که با گنجاندن کامل و جامع فارسی در استاندارد یو نیکد، نشر فارسی در کامپیوتر ،مخصوصا" اینترنت و وب ،استاندارد و اصولا" مشکل قلم( فونت ) های غیر استاندارد موجود در نرم افزار های ایرانی حل شود .
اینترنت در ایران هر روز فراگیر تر می شود ،در حالی که ۲۰ سال طول کشید تا رادیو به ایران بیاید ،۳۰ سال طول کشید تا سینما در ایران ساخته شود و یا ۱۳ سال پس از تولید تلویزیون ایرانیان نیز این جعبه جادویی را به خانه های خود بردند . اینترنت پس به فاصله اندکی از عمومی شدن ،به ایران آمد به طوری که اززمانی که پژوهشگران ایرانی در سال ۱۳۷۰ برای اولین بار در ایران توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی به اینترنت متصل شدند ۱۴ سال می گذرد از آن زمان تا کنون اینترنت نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای جهان به صورت انفجاری رشد کرده است . به طوری که اکنون ضریب نفوذ اینترنت در ایران متوسط آسیا بالا رفته است و خاور میانه نیز مقام اول دست یافته است. با این حال ،ایران برای رسیدن به جایگاه مناسب در دسترسی به اینترنت ،هنوز باید گامهای بلندی بردارد. شمار کار کنان اینترنت در ایران در سال ۱۹۹۴از ۲۵۰ نفر فراتر نمی رفت اما تا کنون بیش از ۵/۲ میلیون ایرانی به صورت دائم و ۳/۵ میلیون نفر به صورت کاربر غیر دائم از اینترنت استفاده می کنند. به این ترتیب ضریب نفوذ اینترنت از صفر در سال ۱۹۹۴به ۳/۵ در سال ۲۰۰۳ افزایش یافته است . پیش بینی می شود تعداد کاربران اینترنت در داخل کشور حدود ۸ میلیون نفر در سال ۸۴ باشد ضمن آنکه کاهش ۵۰ درصدی تعرفه ها و ایجاد اینترنت پر سرعت را در سال ۸۴ داریم .
در زمینه اینترنت برنامه ۵ ساله سوم خالی از برنامه مصوب است و به نوعی رشد خیره کننده وتقاضای سریع بخش مخابراتی را مجبور به ایجاد فضای توسعه ای در این بخش کرد . رسیدن یکباره تعداد کاربران اینترنت از ۲۰۰ هزار نفر در ابتدای برنامه بیش از ۶ میلیون نفر در انتهای آن نمایانگر بازار سریع و رو به رشد اینترنت است و در این میان خوشبختانه تا اندازه تجربه تلفن همراه تکرار نشد اعطای مجوز به شرکت های خدمات دهنده اینترنت ارائه مجوز اینترنت پر سرعت و فراهم کردن فضا برای شرکت های خدمات دهنده تلفن اینترنتی از جمله فعالیتهایی است که در راه حذف انحصار در این بخش صورت گرفته است .
● توانای های اینترنت
اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت توسط ۶ سرویس مهم ارائه می گردد که به ترتیب آنها را نام برد ه و عملکرد هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم
۱) شبکه جهانی وب word wide web
۲) پست الکترونیکی electronic mail
۳) گروههای خبری news groups
۴) سایتهای گوفر gopher sites
۵) سایتهای اف-تی پی ftp sites
۶) تل نت telnet
▪ Web:
در حقیقت بخشی از اینترنت است که امیدواریم اطلاعات را به صورت محاور های interactive عرضه کند.
اطلاعات در وب به صورت صفحاتی به نام web page نامیده میشود ذخیره می شوند. این صفحات می توانند انواع اطلاعات شامل صدا ،فیلم ،تصویر ،انیمیشن را ذخیره کنند . ویژگی خاص در وب این است که با click روی نواحی خاص می توان به صفحات دیگر که در حقیقت زیر فهرستی ازاطلاعات اصلی هستند منتقل شده و محدودیتی در ارائه این صفحات وجود ندارد همچنین می توان ازصفحات وب یک سایت به صفحات وب سایت های دیگر رفت . از وب می توان جهت انتقال فایل یا نامه به اینترنت نیز استفاده نمود .
▪ E_mail
یا پست الکترونیکی یک وسیله ارتباطی مناسب بوده که به ما اجازه می دهد تا با سایر کاربران در سراسر دنیا ارتباط بر قرار نماییم این ارتباط در e_mail مانند پست بوده اما به صورت الکترونیکی عمل می کند . از جمله ویژگی ان سادگی کار با آن و سرعت زیاد ان است . یاد آوری این نکته ضروری است که ما می توانیم همراه نامه فایل های دلخواه مانند فایل های صوتی و تصویری را نیز ارسال و یا دریافت نماییم .
▪ news group
قابلیت دیگری از اینترنت است . گروهای خبری (usenet) به ما اجازه می دهند تا کاربران عضو این گروه بتوانند اطلاعات مورد علاقه خود را بین یکدیگر ردو بدل کنند .برنامه usenet در اینترنت امکان ارتباط با هزاران گروه خبری را برای ما فراهم می سازند.
▪ Gopher site
سایت های گوفر اطلاعات ذخیره شده خود را به صورت سلسله مراتبی از منوهای متنی ارائه می دهند اطلاعات سایت های گوفر بیشتر متن می باشند اما برخی از سایتها توانایی ذخیره سازی عکس را نیز دارند . اکثر سایت های گوفر اطلاعات خود را در قالب سایتهای وب در آورده اند به این ترتیب نحوه دسترسی به آنها آسانتر شده است .
▪ Tel net
یکی دیگر از قابلیت های شبکه اینترنت Telnet می باشد که بیشترین کاربر را در سطوح مختلف علمی مانند دانشگاهها دارند tel netاین امکان را به ما میدهد تا از راه دور به یک کامپیوتر متصل شویم و از برنامه های آن استفاده کنیم .
▪ ftp
در حقیقت انباری از فایل های مورد نیاز هستند که می توانیم از بین آنها فایل مورد نظر خود را یافته و به کامپیوتر خود منتقل (download) نماییم. همچنین می توان به درون سایت های ftp فایلی را فرستاد (upload)کرد .
● اینترنت و نقش آن در زندگی اجتماعی
امروزه فناوری اطلاعات به مدد فناوری ارتباطات فراگیر شده و جهان را دگرگون ساخته است . گسترش ارتباطات و تکنولوژی رایانه ای با همگرایی و وحدت این دو فرایند پر تکاپو و پویا شتابی مضاعف یافته و جامعه اطلاعاتی حاصل این همراهی است . مهمترین تغییراتی که این فناوری در جهان به وجود آورده به وسیله مارشال مک لوهان در یک عبارت خلاصه شده است و آن تبدیل( جهان به یک دهکده جهانی) است . بدین معنا که مردم نقاط مختلف در کشور های سراسر کره زمین به مثابه ساکنان یک دهکده امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویداد های جهانی را دارند . آمار و ارقام نشان می دهد که طی چند سال اخیرتعداد استفاده کنندگان از شبکه اینترنت در کشور های مختلف گسترش فوق العاده ای یافته بطوریکه این رقم سه سال اخیر در ترکیه به بیش از ۱۰ برابر یعنی حدود ۵ میلیون نفر رسیده است .
همین آمار نشان میدهد که ایران از نظر میزان بهره مندی از اینترنت در بین ۱۷۸ کشور جهانی رتبه ۸۷ را دارد که براساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزو کشور های متوسط به شمار می رود .
تحقیقی به روش پیمایشی انجام گرفته است . نتایج این تحقیقات نشان میدهد که ۴ / ۵۶درصد دانشجویان با اینترنت آشنایی ندارند و یا اصلا" کار نمی کنند و حدود ۴/۵۴درصد را دختران شامل می شوند و ۳/۲۶درصد از دانشجویان دارای کامپیوتر شخصی هستند.
تحقیقی دیگر که توسط سازمان ملی جوانان انجام گرفته نشان می دهد که تعداد کاربران اینترنتی در ایران در سال ۱۳۸۱ حدود ۲/۳میلیون نفر می باشد که پیش بینی می شود این تعداد با توجه به افزایش نفوذ اینترنت در ایران به ۱۵ میلیون نفر برسد بر اساس نتایج این مطالعه بیش از ۳۵ درصد استفاده کنندگان از اینترنت را قشر جوان تشکیل می دهند و میانگین وقت صرف شده برای استفاده اینترنت ۵۲ دقیقه در هفته بود ه است .
همان طوری که ملاحظه گردید اینترنت امروزه می رود که جایگاه ویژه ای در ساختار زندگی خانواده ها پیدا کند و کامپیوتر به عنوان تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات همانند تلویزیون به عنوان یک وسیله اما با کاربردی متفاوت تر ،متنوع تر ،و تخصصی تر وارد خانه شده و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی های نوین در جامعه حاکم می سازد در کشور ما نیز در بسیاری از خانواده ها ،سازمان ها ،و شرکت های خصو صی در دسترس عمومی قرار گرفته ومورد استفاده قرار میگیرد.
● آسیب شناسی نسل اینترنت در ایران
رفتارها و دید گاه های نسل امروز برای بسیاری از مردم غیر قابل درک است . جوان و نوجوان امروز چیز هایی را می پسندد که با سلیقه و ذایقه نسل های پیشین تفاوتهای ماهوی و فاحش دارد . کاربر یا مخاطب محتوی در اینترنت نیز فقط شنونده صرف نیست،او نیز قدرت انتشار مطلب در زمینه همان موضوع را دارد . اینترنت متعلق به دنیای دیالوگ است نه دنیای مونولوگ و کسانی که سخن گفتن در دنیای دیالوگ را فرا نگرفته اند قدرت وارد شدن در این دنیای جدید را ندارند .
● هویت شبکه ای
با امکانات و گزینه های فراوانی که در رسانه های عمومی از جمله اینترنت در اختیارجوانان می گذارند آنان دائما" با محرکهای جدیدو انواع مختلف رفتار آشنا می شوند . این فضا هویت نا مشخص و دائما" متحولی رامی آفریند به ویژه برای نسلی که در مقایسه با نسل قبل با محرکهای فراوانی مواجه است . هویت واجد سه عنصراست . هویت شخصی،فرهنگی و اجتماعی که هر یک در تکوین هویت فرد نقش مهمی را ایفا می کنند . در مقایسه این سه هویت ،هویت شخصی که ویژگی بی همتای فرد را تشکیل می دهد ،هویت اجتماعی و هویت فردی در پیوند با گروهاو اجتماعات مختلف قرار می گیرند .اینترنت صفحه فرهنگی و اجتماعی است که فرد خود را در موقعیت ها ی متنوع نقش ها و سبک های زندگی قرار می دهد. در این فضای عمومی ،مهارت های فرهنگی جدیدی لازم است تا با تنظیمات نمادین بتوان بازی کرد. سایت شخصی نمونه ای روشن است که چگونه کاربراینترنت خود را برای مخاطبین جهانی معرفی می کند.برای بیان افکار ،احساسات،علایق و آراءاز متن مناسب گرافیک ،صداو فیلم استفاده می شود . یکی از جنبه های اینترنت ،ورود بی هویت در آن است . نوجوانان و جوانان در صحنه اینترنت برای ایفای هر نقشی فرصت پیدا می کنند . البته خصیصه مثبتی در این کار هست،مجالی که برای بروز و ظهور نوجوانان وجوانان پیدا می شود . اینترنت فضای آزادی را ایجاد میکنند که معلمان و مراجع قدرت به آن دسترسی ندارند و بر ان تاثیر نمی گذارند.
بر اساس گزارش بی بی سی ،ایران اگر چه هنوز جامعه ای سنتی است ،اما با توجه جوانی جمعیت و تعداد زیاد جوانان تحصیل کرده که با اینترنت آشنایی دارند به نظر می رسد اینترنت می تواند رسانه ای تاثیر گذار در این جامعه تلقی شود . نفوذ اطلاع رسانی اینترنتی در ایران بسیا بالا است و به سرعت نیز در حال افزایش است . بسیاری از خانواده ها فراگیری زبان انگلیسی را که کلید راه یابی جامع تر به اینتر نت است ،برای فرزندان خود به عنوان یک اصل گریز ناپذیر در نظر می گیرند.
استفاده از اینترنت ،افسردگی و انزوای اجتماعی نوجوانان
استفاده از اینترنت حتی می تواند آثار و پیامد های منفی بر رفتار های جوانان و نوجوانان داشته باشد.اما این تاثیر ها نیز به درستی و باروش های علمی در ایران مورد برسی قرار نگرفته است . با توجه به نتایج حاصله ،کسانی که نسبت به دیگران کمتر از اینترنت استفاده می کردند ،ارتباط بیشتری با مادر و دوستان خود داشتند . فناوری اطلاعات از همه اختراعات و ابداعات ۱۰۰ سال گذشته بیشتر باشد ،این فناوری هم چنین به عنوان ابزار توانمند سازی موجب شده است که یک فرصت استثنایی تاریخی برای جبران عقب ماندگی های عصر صنعت و یک جهش در ورود به عصر فرا صنعتی برای کشورهای در حال توسعه نظیر ایران فراهم می شود .فرصت برای شکوفایی استعداد های نسل جوان نیاز فوری به عزم ملی و تنظیم برنامه جانع دارد .
شناخت واقعی و عملی نیاز های نسل جوان امروز مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تاثیر گذار و اثر پذیری از فناوری نوین ارتباطی است. متاسفانه بخش عمده ای از مدیران ،مسئولان ،خصوصیت اینترنت آزادی انتشار اطلاعات است واین در تناقض با سیاست محدود سازی قرار دارد. اینترنت ضد سانسور است ،مروج دمکوراسی است و با خود الگوی نوین زندگی مدرن را به ارمغان می آورد . کاربر اینترنت هم دارای سطح تحصیلی بالاتری نسبت به سایر همسالان خود است و هم بر اثر استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقاء می یابد. اینترنت حتی به ایجاد یک طبقه نخبه در جامعه شده که با جهان خارج به خوبی آشنایی دارد،نه می شود به اودروغ گفت و نه می شود به اوعقیده ای را تحمیل کرد ،عملکرد برخی رسانه های داخلی نظیر مطبوعات ،رادیو ،تلویزیون و حتی خبر گزاری ها در مقابل کار کرد اینترنت رنگ می بازد . جوان امروز تنها با فشار دادن چند دکمه و کلید می تواند مستقیما" با وقایع آن سوی هم مرز های جغرافیای اش تماس بگیرد،نظر بدهد ،مشارکت کند ،اعتراض کند ،رشد نماید ،پیام بدهد و پیام بگیرد . ورود اینترنت و رایانه به زندگی نسل امروز حتی بر ساختار های سیاسی و اجتماعی کشور نیز تاثیر گذاشته و برخی از این ساختار ها سعی کرده اند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند . این نسل، نسلی است که رای می دهد و اگر لازم بداند رای نمی دهد و با این رفتار خود سرنوشت سیاست مداران ،احزاب و نهاد های سیاسی را تعیین می کند پس باید به خواسته ها،آرمان ها و تما یلات او توجه کرد .
● چرا اینترنت رشد می کند؟
اینتر نت هر روز فراگیر تر می شود ،تنها در ظرف یک سال از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۱ تعداد کاربران اینترنت به۲/۳نفر رسیده است . با اینترنت نمی توان مانند ویدئو یا ماهواره بر خورد کرد ،یعنی شیوه حذفی جوابگو نیست مگر اینکه بخواهیم همه کامپیوتر ها را در کشور جمع کنیم و مانند طالبان آنها را بر سر درختان به صورت منهدم شده آویزان کنیم،اینترنت بر کامپو تر و تلفن استوار است ،تجربه ممنوعیت ویدئو و ماهواره اکنون پیش روی ماست . اینتر نت محدو د و سانسورنمی شود،چون تکنیک های خنثی سازی محدودیت ها را نیز در خود دارد. اینترنت موجی است که آْغاز شده و تنها می توان بر آن سوار شد و موج سواری کرد ،ایستادن در مقابل این موج سهمگین مساوی تحمل هزینه های فراوان است . اینتر نت برای نسل جوان کشور هایی مثل ایران وسیله ای برای انتقال دانش فنی و فناوری نیز هست ،با بهره گیری از امکانات اینتر نت می توان فاصله و شکاف علمی ،اقتصادی ایران و کشورهای توسعه یافته را تا حد زیادی پر کرد .
برای انشار ذخایر غنی فرهنگی و ادبی ایران،برای آموزش وپرورش، ریال تجارت ،بانکداری ،سرگرمی ،خدمت رسانی به مردم،تبلیغات ،حتی مسایل و آموزه های مذهبی و دینی ،روزنامه نگاری ،صنعت،فناوری نوین در کشاورزی ،اقتصاد و دهها زمینه ومثبت دیگر استفاده کرد.
● آسیبهای اینترنتی
یکی از رهایی یافتگان از چنگال اعتیاد به اینتر نت معتقد است که در حال حاضر ،اینترنت به واسطه داشتن سه ویژگی ،مهمترین منبع اشاعه هرزنگاری است . این سه مشخصه عبارتند از قابلیت دسترسی آسان کاربران به آن ،استطاعت داشتن همگان در پرداخت بهای آن ،ناشناس ماندن مصرف کنندگان آن است . خوشبختانه هر روز شاهد ان هستیم که در کشور ما بر تعداد کار بران اینتر نت افزوده شده و این پیشرفت جدید قرن بیست یکم می رود که جای خود را در جمع ایرانیان باز کند. همیشه کنار مزایا و محاسن هر پیشرفت بروز و جدیدی دغدغه های هم همراه بوده که بیشتر از عدم آشنای با استفاده صحیح فرد از آن پیشرفت نوین نشات می گرفته است . اینترنت هم از این مسئله به دور نیست .در سال ۱۹۹۸ ،دکتر الکوپر از طرق معالجه صد ها کار بر متصل به طور همزمان ،پی برد که ۱۵ درصد از آنان به یکی از پنج سایت اینتر نتی برتر در زمینه سکس متصل بودند . مطالعه ای که به دنبال ان در سال ۱۹۹۹ صورت پذیرفت ،نشان داد که ۳۱ درصد از کار بران متصل در یک زمان به سایت اتصال داشتند که مختص به سکس بود .
● شیوع استفاده از هرزه نگاری اینتر نتی
در سال ۲۰۰۵ بی ارادگی و اعتیاد جنسی دریکی از نسخه های خود به نقل از نویسندگان متعددی اظهار داشت که اتصال به سایت اینترنتی مختص به سکس ،محدود به کار بران خانگی شده بلکه یکی از معضلات جدی در محیط های کاری ،به شمار می رود طی تحقیقات صورت گرفته در مورد ۵۰۰ شرکت پیشرو و موفق ،روشن شد که کارمندان مرد،۶۳ درصد از زمان مصرف شده خود در پشت کامپیوتر را از سایت های مختص به سکس استفاده می کنند .
عموما" تمامی پژوهشگران بر این عقیده اند که سایت های اینترنتی مختص به سکس صنعتی است که به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است . هر هفته صد ها به استفاده کنندگان از این گونه سایت های اینتر نتی افزوده می شوند،در مورد تمامی جست و جو،شما می توانید با واردکردن کلماتی که در ارتباط صرفا" اندکی با مبحث سکس دارد به هزاران سایت اینترنتی مختص به سکس دست یابند .
در حیطه علوم درمانی در مورد نظریه بی ارادگی و اعتیاد جنسی ،اختلاف نظر خود را دارد. هیچ تردیدی نیست که اکثریت به اتفاق کاربران اینترنتی ،به هرزه نگاری موجود در آن اعتیاد پیدا نکرده اند ،لکن برای واضح و مبرهن است که تعدادزیادی از آنها اعتیاد پیدا کرده اندبرخی از محققین نیز براین عقیده اند که تعدادی از معتادان به سکس ،صرفا" به دلیل وجود اینتر نت ،به مشکلات جنسی آلوده شده اند که در صورت نبود اینترنت این اتفاق نمی افتاد . یکی از موارد مناقشه در مبحث درمانی مربوط به موضوع (آیا سکس می تواند اعتیاد باشد یا خیر ؟ در حیطه علوم درمانی ،بسیاری براین عقیده اند که ماده با فعالیتی اعتیاد آور است که لزوما" یک تحمل شیمیایی را در فرد معتاد ایجاد می نماید . به عنوان مثال ،افراد دائم الخمر می دانند که در طول دوره اعتیادشان ،جهت دریافت یک تاثیر معین از مصرف الکل می بایست روز به روز الکل بیشتری را مصرف کنند . تحقیقات جدید توسط دکتر ((هاروی میلکمن)) و ((دکتر استارت ساندروبزن ))نشان داده است که فعالیت و خیال پردازی سکسی به دلیل این که تولید مواد شیمیایی حاصل از فعل و انفعالات را به دنبال دارد،می تواند تحمل مغز را در برابر سکس بالا ببرد در حال حاضر منبع یک هرزه نگاری ،به لحاظ نسبت به فراگیری و شیوع،اینترنت است .
● جوانان و اعتیاد به اینترنت
اینترنت با جذابیت های منحصر به فرد خود بسیاری از نوجوانان و کودکان جامعه را به خود جلب کرده است . مختصری از این خطرات به شرح زیر است :
اعتیاد به اینترنت از مواردی است که بسیاری از کاربران را اسیرخود می سازد. جذابیت های خاص اینترنت باعث می شود تا نوجوانان مجذوب آن شده و ساعت ها وقت خود را پای کامپیوتر بگذارند. این مسئله باعث می شود تا نوجوان از دیگر فعالیتهای اجتماعی باز بمانند .
سایتهای غیر اخلاقی ،امروزه به یک معضل جدید در اینترنت بدل گردیده است . این سایت ها با ارائه مطالب و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن ،سلامت روانی جوامع را در خطر قرار داده اند.
اتاق های گفتگو یا چت در اینتر نت از موارد مورد استفاده بسیاری از نوجوانان است . این اتاق ها محل های مناسبی برای ملاقات و گفتگو با سایر کودکان و نوجوانان در سراسر جهان است، اما سوء استفاده های بسیاری از سوی افراد شیاد در این اتاق ها صورت می گیرد که از جمله انها می توان به ارائه اطلاعات نادرست ،سوءاستفاده از اطلاعات دیگران ،به دام انداختن نوجوانان و سوء استفاده از آنان از طریق برقراری با آنان و گذاشتن قرار ملاقات اشاره کرد.
اینترنت امکان گمنانی را برای افراد فراهم می کند . این مسئله باعث خواهد شد تا برخی افراد به ارائه اطلاعات نادرست به دیگران و گمراه کردن انها بپردازند.
روابط بین افراد در اینترنت مجازی و در سطحی بوده و از عمق بر خوردار نیست . این نوع ارتباطات فاقد مشخصه هایی همانند مجاورت مادی ،تماس منظم ،اثر گذاری عمیق و تبادل اطلاعات درباره بافت اجتماعی است .
اینترنت می تواند درحالی که انسان ها را از نظر الکترونیکی به هم پیوند دهد از طریق ایجاد توهم اتحاد و همبستگی با تکنولوژی های اطلاعاتی ارتباط چهره به چهره ما با انسان های دیگر را قطع کند و این امر باعث کاهش روابط انسانی و همبستگی اجتماعی خواهدشد .
یکی از مشکلاتی که روان پزشکان در مورد کودکانی که ساعت ها ی متوالی در اتاق های گفتگو حضور دارند عنوان می کنند ،درگیری ذهنی در اثر ساخت تصاویر ذهنی از مطالبی است که در این اتاق ها ردو بدل می شود که در برخی موارد باعث بیماریهای روانی و از جمله افسردگی می گردد .
● جوانان و پدیده چت
طبق آمارهای منتشرشده ،در آغاز سال ۲۰۰۳میلادی استفاده کنندگان از اینترنت دردنیا ۴۸۰ میلیون نفر بودند که امروز این تعداد به بیش از یک میلیارد نفر رسیده است . هر روز بر تعداد سایت ها افزوده می شود و حجم عظیم اطلاعات با سرعتی باورنکردنی وبه سهولت ،مرز کشورها و قاره ها را در می نوردد و اینترنت می رود تا رویایی دهکده جهانی را تحقق بخشد . اینترنت در کشور های جهان سوم پیش از انکه با جنبه های علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد ،با عناوینی چون وبلاگ چت و ایمیل شناخته شده و دوست یابی های اینترنتی فصل جدیدی را در ارتباطات جهانی رقم می زنند . کارشناسان و آگاهان اجتماعی معتقدند،دوستی های اینترنتی جوانان را هر چه بیشتر به سوی خود می کشاند و امروزه کیوسک های مطبوعاتی ،دکه های فروش سیگار ،انتشاراتی ها ،مراکز فروش تلفن همراه سوپر مارکت ها و حتی بعضی از ساندویچ ها هم محل عمده فروش کارت های روزانه و شبانه اینترنتی محسوب می شوند .در چنین محیط های مجازی که تنها با یک آدرس ایمیل یا یک ID رو به رو هستیم فقط می توان با افکار اشخاص آشنا شد آن هم اگر شخص صادق باشد که البته به ندرت چنین افرادی یافت می شوتد.
● چت:
در لغت به معنای گپ زدن و صحبت دوستانه آمده است . در یک تقسیم بندی می توان محیط های چت را به دو گروه تخصصی و عمومی تقسیم کرد. چتهای تخصصی نام وحوزه خود فعالیت خود را از قبل اعلام کرده اند مانند : چت رومهای دوستداران صلح ،جمعیت مبازره با ایدرز ،هواداران حقوق کودک و... اما سهم قابل توجهی از فضای از فضاهای چت عمومی هستند و اتفاقا" این نوع فضا در بین جوانان ایرانی بیشتر هوادار دارند. به عبارت دیگر فضای چت به صورت یک کاتال ارتباطی همه گیری در آمده است که تا حد زیادی جای گزین رسانه های پیش از خود شده است .
فضای چت با امکانات گسترده ای که یک جا فراهم آورده است امکان پیوند ارتباطی میان افرادی که حول یک موضوع ،فرهنگ اعتقاد،ملیت،زبان ومکان جغرافیایی به دور هم جمع می شوند و با تشکیل اجتماعی مجازی عقاید خود را به بحث و گفتگو می گذارند.چت با این قابلیتها وارد دنیایی واقعی نیز می شود و بسیاری ار مناسبات اجتماعی از نحوه بر خوردهای افراد جامعه تا تعاملات بی مرز و محدوده انسانها را دگرگون می کند .
● اهداف چت
هرکس بنا برنیاز و هدفی که دارد وارد چت می شود . مهمترین آنها عبارتند از:
۱) یادگیری زبان
۲) پیدا کردن جواب برخی از سوالات خود
۳) پیدا کردن دوستانی جهت همکاری در مسائل مختلف از جمله اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی..
۴) پیداکردن دوستانی که بعدا" بتوانند با او ازدواج کنند
۵) پیدا کردن دوستانی که بتوانند با ارتباط عاطفی برقرار کنند
۶) پیدا کردن دوستانی که بتوانند با از نزدیک آشنا شده و قرا ملاقات بگذارند و لذت ببرند
۷) گروهی هم صرفا" دنبال سکس هستند
۸) برخی نیز برای کسب تجربه و آشنایی با فرهنگ و ادبیات افراد مختلف به چت هستند
● آمار چت کننده ها :
مرکز افکار سنجی ایسپا تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است که قابل توجه است :
۲/۴۷درصد کاربران دارای دوست اینترنتی بوده و ۸/۵۲درصد دوست اینترنتی نداشتند .۳/۶۴درصد افرادی که دوستان اینترنتی داشته اند پس از دوستی با آنان ملاقات نداشتند.۷/ ۳۵درصد پس از دوستی اینترنتی ،همدیگر را ملاقات کرده اند .
۵۶ درصد علاقه مندی جوانان را نیز رایانه و اینترنت تشکیل می دهد.
● علاقه مندی جوانان در ایام فراغت :
به ترتیب :
گردش و تفریح(۱/۸۵)درصد،مسافرت (۸/۸۰) درصد ،ورزش(۷/۷۴) درصد ،مطالعه(۶۳)درصد،رایانه و اینترنت(۵۶)درصد ،فعالیت مذهبی (۵/۴۵)درصد،و فعالیت هنری(۸/۴۴)درصد
▪ شخصیتهای مختلف:
گروهی سواد عالیه دارند گروهی کم سواد هستند . گروهی جوانتر و گروهی هم مسن تر گروهی ناشی هستند و تازه با محیطهای چت آشنا شدند.و همه چیز برای آنها تازگی دارد و خیلی زود همه چیز را جدی و واقعی قلمداد می کنند ویا بر عکس به همه چیز با شک وتردید نگاه می کنند و گروهی نیز به دنبال مشکلات عاطفی و روانی وارد اتاق های چت می شوند وگروهی برای شیطنت ولی قضاوت در مورد هر کدام از انها نیز متفاوت است . اطلاعات افراد درچت نیزشفاف و روشن نیست چون ما تنها می توانیم اطلاعات را از خود شخص بدون اینکه او را ببینیم بدست می آوریم و او هم ممکن است در آنچه که می گوید نقش بازی می کند ارسال عکس و دیدن از طریق وب کم هم کاملا" قابل اطمینان نیست مگر اینکه او را از نزدیک ببینم.
● اما چرا چت ؟
در معنا ی گسترده ان ارتباطات مجازی همانند دوستی های خیابانی دوام و اصالت ندارند و تنها انسان را به خود معتاد می کنند و نکته منفی اینکه در چت نمی توان از رفتار شناسی فیزیکی یا روان شناسی فردی برای درک و بررسی خصوصیات افراد استفاده کرد بلکه بعد از مدتی با چند پیام یا تصویر عاشقانه ،از شخص مقابل تصویری بسیار زیبا و مثبت ساخته می شود که شاید با دنیای واقعی ان شخص تضاد زیادی داشته باشد و همین امر باعث دل بستگی شدید به شخص مورد نظر شود.
چت به آن دلیل که بسیاری تصور میکنند می توانند در پشت دنیای مجازی آن پنهان بمانند و شناخته نشوند و به راحتی با هر کسی که دوست داشته باشند ارتباط بگیرند و هر وقت بخواهند و اراده کنند رها کنند بسیاری از جوانان (به خصوص دخترانی که از آسیب های اجتماعی ارتباط با جنس مخالف و دید گاه اجتماع نسبت به خود نگرانند) را به خود جذب کرده است حتی در این امر بسارند دخترانی که مقید به اصول مذهبی بوده و به دلیل نارسایی های عاطفی و.. در دوران زندگی خود و یا کنجکاوی در ارتباط با جنس مخالف و.. به تصور پنهان ماندن هویت واقعی خود در ارتباط مجازی و دور ماندن از تبعات اجتماعی آن ،به چت و ارتباط مجازی روی می اورند. انچه در چت روم ها بیان می شود اکثرا: دروغ است یا با دیدگاهی منفی نظاره می شود نهایتا" این فضای مجازی با واقعیت فرسنگ ها فاصله دارد.
● اینترنت:خوب ،بد،زشت یا زیبا
با وجود همه مباحثی که تا کنون درباره اینترنت و پیامدهای استفاده از ان بر اخلاق کاربران مطرح شده است ،هنوز به درستی نمی توان تصویر روشنی را در این خصوص مشاهده کرد.
روان شناسان و متخصصان علوم رفتاری اغلب توجه خود را بر جنبه های منفی اینترنت معطوف می نمایند . این بیشر بدان جهت است که این دسته از افراد انسانها را در قالب سوژه های مطالعاتی خود در نظر می گیرند و به علت اضمحلال فزاینده بنیان های خا نوادگی و ارزش های انسانی در جوامع غربی ،نقش مخرب اینترنت بیشتر از نقش سازنده آن مورد عنایت محققان واقع شده است و آن از زمانی شروع می شود که یک کاربر پشت رایانه شخصی خودش می نشیند و روی دگمه مرورگر اینترنتی کلیک می کند تا به درون جامعه جهانی اطلاعات گام بگذارد اینکه کسی میهمان اینترنت باشد چه برای اولین بار و چندین بار فرقی ندارد مهم اینکه افراد تحت محیطی ه تبادل اطلاعات با یکدیگر می پردازند که هیچ قانونی یا مقررات رسمی بر آن حاکم نیست . اما فصل مشترک همه کار بران از مبتدی گرفته شده تا پیشرفته ،یک چیز است و آن ساختن است .همه کاربران اینترنت به نوعی در حال ساختن داده یا اطلاعات هستند .
امروزه ورود به دنیای مجازی و یا به عبارت بهتر زندگی در محیط های مجازی امری بدیهی به شمار می رود . لازمه تعامل در این محیط ها برخورداری از یک سری مهارتها ی فنی و رفتاری است از مهمترین ویژگی اینترنت ایجاد پیوندهای مناسب بین افراد در اقصی نقاط دنیا می باشد . فضایی که در آن امکان ایجاد روابط انسانی و اخلاقی میسر است و می تواند کانونی برای ایجاد اخلاق سازنده انسانی نیز باشد. در نهایت با نزدیک کردن ملت ها به همراه تقویت تعامل و روابط انسانی صحیح میان انها ،آرزوی دیرین بشر برای ایجاد ارمان شهر جهانی یا به عبارت دیگر جهانی شدن مسیر خواهد شد .
مهمترین اقداماتی که می توان از طریق اینترنت سازمان داد عضویت استادان و متخصصان رشته های مختلف در گرو ه های تخصصی است . با عضویت شدن کاربران اینترنت در این گروه ها آنها می توانند در جریان اخرین اطلاعات موجود در رشته های تخصصی خود قرار گیرند زیرا همه اعضاء در جریان پیام های علمی که توسط یک نفر صادر می شود قرار دارند .
منابع و ماخذ
اینترنت ،عبادی ،نبی ۱۳۸۵
اینترنت ،ابراهیمی ،مهدی ۱۳۷۹
اینترنت وبلاگ روزنه http://jemad.blogfa.com
اسماعیلی ،حمیده ،کار بردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان جوانان ،۱۳۸۳
تاجیک،۱۳۷۸،مجموعه مقالات تحلیل گفتمانی ،تهران ،انتشارات فرهنگ گفتمان
شریفی ،شهرزاد ،رقابتی ،فرنوش،بررسی نیازهای مطالعاتی دانش آموزان شهر تهران با توجه به تحولات فناوری آینده ۱۳۸۳
شاوردی تهمینه ،بررسی میزان و نحوه استفاده از اینترنت در میان دانش اموزان شهر تهران ،جهاد دانشگاهی ،پژوهشکده علوم انسانی ۱۳۸۳ صباغیان ،علی ،اینترنت درخدمت اطلاع رسانی ،سایت آینده نگر ۱۳۸۳
کمالی پور ،یحیی،بومی کردن اینترنت ،۱۳۸۳
کوپر ،بریان ،اتصال به اینترنت ،ترجمه سید محمد رضا رکن الدینی ،تهران،موسسه انتشاراتی قلیانی
کدخدازاده ع،۱۳۸۰،چت کردن ،فرصت یا تهدید ،روزنامه همشهری ،ش ۲۴۴۸
رایف،لیسی،فیکو ،ترجمه شهین دخت بروجردی علوی ؛۱۳۸۱،تحلیل پیام های رسانه ای ،تهران انتشارات سروش
عاملی س ر ،۱۳۸۵،جزوه کلاسی درس مطالعات فضای مجازی
مجله توسعه و فناوری ،شماره اول ،خرداد و تیر ۱۳۸۳
سایتهای اینتر نتی :
www.irandoc.ac,ir
www.craspa.com
www.ayndehneghar.com
خبرگزاری ایسنا
نسخه چاپی روزنامه وقایع اتفاقیه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۳ خورشیدی
لطفی ،سید میثم،دوستی از نوع صفر و یک اینترنت ،صافی دوستی های جدید
وبلاگ حاج مهدی
وبلاگ منصور ایران منش
صفورا عوضپور