سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
آمادهسازی خودرو برای فصل تابستان
با فرا رسیدن فصل تابستان و گرمی هوا لازم است خودروی خود را برای مقابله با هوای گرم و نور شدید خورشید آماده کنیم. بنابراین در این مقاله، اقداماتی مطرح میشود که خودروی شما با رعایت آنها در درجه حرارت نرمال کار میکند و تا حد زیادی از صدمات احتمالی ناشی از دمای زیاد و نور شدید خورشید مصون میماند.
در ابتدای فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمایش عملکرد قرار دهید و بهگونهای تنظیم کنید که دمای سیستم خنککاری موتور در حد نرمال باشد. همچنین بررسی مدار سیستم جرقهزنی و سیستم خنککاری و رفع عیب آن ضروری است.
هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید. برخلاف نظر اغلب تعمیرکاران و رانندگان وجود ترموستات بر روی موتور در فصل تابستان نیز ضرورت دارد و باعث میشود موتور در ساعات اولیه صبح و پس از روشن شدن، بهسرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. اگر فکر میکنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور میشود از سالم بودن آن مطمئن شوید، سپس بقیه سیستم خنککاری از جمله رادیاتور، پمپ خنککاری و تسمه را بررسی و عیب آن را رفع کنید. موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.
در خودروی پیکان میتوانید جهت لوله پلاستیکی ورود هوا به فیلتر هوا را به سمت مخالف موتور بگردانید. در این صورت هوای خنکتری وارد موتور می شود.
سیستم کولر خودرو را بازدید و سرویسهای مربوطه را انجام دهید (شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشککن هوای کولر). با توجه به اینکه روشن بودن کولر، توان زیادی را از موتور میگیرد و باعث ازدیاد دمای موتور و مصرف سوخت میشود بهتر است از کولر بهصورت بهینه استفاده شود.
از قرار دادن خودرویی که بدنه آن را شستوشو دادهاید و هنوز کاملاً خشک نشده، در زیر نور شدید خورشید خودداری کنید، زیرا در این صورت رنگ بدن، صدمه خواهد دید. سعی کنید از چادرهای پارچهای نخی که تهویه مناسبی دارند بر روی خودرو استفاده کنید.
مواد مورد استفاده در داشبورد خودروها بهطور کلی در ۲ دسته Hard Touch و Soft Touch قرار میگیرند. داشبورد خودروی پیکان، سمند، پژو و پارس از نوع Soft Touch هستند و این مواد در اثر تابش نور مستقیم خورشید آسیب میبینند و دچار ترکخوردگی میشوند، بنابراین بهتر از با پوششهای مناسبی محافظت شوند.
فشار باد تایرها با توجه به افزایش دمای هوا در فصل تابستان افزایش مییابد بنابراین در فواصل زمانی کوتاهتری باد تایرها را کنترل کنید.
در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبهدنده و دیفرانسیل خودروی شما از نوع زمستانه است حتماً آن را تعویض و از روغنهای مناسب فصل و یا چهارفصل (چند درجهای یا مولتی گرید) استفاده کنید.
● آمادهسازی سیستم خنککننده
پیش از افزودن ضدیخ در سیستم خنککننده باید از سلامت و کارایی قسمتهای مختلف سیستم خنککاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگها و درب رادیاتور مطمئن شوید. با بازکردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی باید تمام مسیر گردش ضدیخ، با آب یا محلولهای ویژه، شستوشو و تمیز شود. بدنه بیرونی رادیاتور بهوسیله برس پلاستیکی نرم با محلول آب و صابون شسته میشود تا عبور هوا از میان پرههای رادیاتور بهتر انجام شود.
● تهیه سیال خنککننده (مخلوط آب – ضدیخ)
پس از انتخاب ضدیخ مناسب، با توجه به توصیه سازنده خودرو، شرایط آبوهوایی و در نظر گرفتن حجم خنککننده، مقدار ضدیخ مورد نیاز را داخل رادیاتور بریزید. شایان ذکر است که سازندگان خودرو، استفاده از محلول ۱:۱ ضدیخ و آب (۵۰درصد حجمی آب و ۵۰درصد ضدیخ) را بهعنوان سیال خنککننده مناسب در خودروها توصیه و بهکارگیری آن را در مدت سال تاکید میکنند (این محلول دارای نقطه انجماد C°۳۶- و نقطه جوش C°۱۲۹ تحت فشار سیستم خواهد بود).
آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد تا رسوب نگیرد. هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا هفتهای یکبار باید سطح سیار خنککننده بازدید شود. زمان تعویض سیال خنککننده در شرایط عادی معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت ۳۰۰۰۰کیلومتر است، اما زمانهای تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام میشود. شرایط سخت عبارتند از: بکسل کردن، یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسافتهای طولانی، حرکت در جادههای نمک پاشیده، خاکی، غبارآلود، طی کردن مکرر مسافتهای کوتاه (کمتر از ۸ کیلومتر در هر نوبت رانندگی)، طی کردن مسافتهای طولانی با سرعتهای یکنواخت و پایین و دوره طولانی عدم استفاده از خودرو.
▪ تذکر: با توجه به اینکه محلول ۵۰درصد ضدیخ، ۵ درصد انبساط حجمی دارد، در صورت عدم وجود منبع انبساط، خالی گذاشتن حدود ۵درصد حجم کل سیستم خنککننده الزامی است. عدم کارایی مناسب رادیاتور باعث افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن میشود.
● منبع شیشه شور
هرگز از محلولهای ضدیخ، در داخل منبع شیشهشور نریزید. در فصل گرما و سرما منبع شیشهشور را از مایع پر کنید. خالی بودن منبع در فصل گرما با توجه به نزدیکی آن به موتور و گرمای زیاد باعث خشکی، شکنندگی و خرابی زودرس پلاستیک میشود
اکبر آجامی
http://www.ajcar.blogfa.com
http://www.ajcar.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا نمایشگاه کتاب رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی بارش باران پلیس تهران شهرداری تهران قوه قضاییه قتل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت حوادث
خودرو مسکن کارت سوخت قیمت دلار سایپا قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب تهران کتاب محمد رسول اف نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس حج سینمای ایران تلویزیون تئاتر رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین سازمان ملل
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک سلامت روان شیر خواب واکسن کنسرو تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی